Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Ariskt utseende!

Sätter den under Politik då det mest är influerat av politik.

Så, hur ser en arier ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-08 18:32
    Måste uppdatera lite, då jag varit för otydlig.

Hur TROR ni att en arier ser ut? Vill ej ha länkar till fakta osv. utan bara er egna antaganden.

• Svar på tråden Ariskt utseende!
  • Velour

Jag vill inte ha länkar och fakta, utan jag vill vet hur ni TROR att en arier ser ut.

Ska nog skriva in det i TS.

• Velour

Så den...eh ras...han värnade om var den germansk ariska? Inte den ariska i helhet?

anarkokapitalist skrev 2008-06-08 20:09:19 följande:
    Nellee skrev 2008-06-08 18:34:00 följande:
    Fast Hitler använde ordet "germaner" betydligt mer än arier.
  • Velour

Ibland blir det för mycket prat om den "rena, ariska rasen". Då ville jag veta hur den rena ariern ser ut

kejtan skrev 2008-06-08 20:20:18 följande:
    Svar på #6Varför vill du veta det?
  • Velour

Iran betyder just "ariernas land"

Tecken skrev 2008-06-08 20:20:22 följande:
    Jag gör det antagandet baserat enbart på att jag tycker att orden låter lite lika.
  • Velour

Ja, så hur är då den germanska ariska rasen den renaste och mest överlägsne?

Och hur ser en arier ut egentligen?

magiiiic skrev 2008-06-08 20:21:37 följande:
    Hitler verkade inte vara mycket kunnig om ngt inte... Arier är väl ursprunglingen från Mellanöstern, Afghanistan och Iran skulle jag tro.. Sen för det andra, nazisternas symbol, svastikan är en indisk gudasymbol.. Märklig han var den där Hitler..
  • Velour

Ja, bra och riktig information får man från böcker, inte ytlig info på nätet.

Men jag läste/hörde (osäker, för det var så längesen) att det var Hitler som föreslog att Persien skulle ändras till Iran.

Själva iranierna har dock aldrig kallat landet för Persien, utan namnet Persien var den västerländska benämningen.

Tecken skrev 2008-06-08 20:32:21 följande:
    Hm, tror faktiskt jag hört någonting om det, när jag tänker efter... Läste en bok om det. Minns inte vad den heter. Handlade om en ung tjej, som skrev om hur lika orden iranier och arier var. Tänk, vad man kan lära sig av böcker
  • Velour

Men det måste väl komma därifrån? Var det inte hitlers forskare som kunde "bevisa" att de var "rena arier" osv. med sina rasbiologi? (låter lite som forskning på hundar eller nåt)

anarkokapitalist skrev 2008-06-08 21:31:23 följande:
    Nja Hitler pratade mest om det tyska folket, mycket genom ordet germaner. Arier tror jag inte användes så mycket i deras retorik.
  • Velour

Ja, det var väl en relativt stor grupp som räknades som arier som bodde i området Iran/Irak/Indien och kanske nåt mer ställe. Sen spred de sig lite överallt på jorden.

TyskMamma skrev 2008-06-09 10:02:15 följande:
    Men är/var inte Arirer något slags indiskt människosläkte egentligen??! Jag trodde bara att Hitler missbrukade det ordet för att tala om tyskar/skandinaver på ett positivt sätt.
  • Velour

Hehhe, det är väl när man skiljer en arier från en iranier som man borde söka optiker?

Ja, vikingar var duktiga. De var såpass öppna att de gjorde affärer med folk från öst. De var inga rasister om du nu trodde det.
    övergiven pappa skrev 2008-06-11 00:39:56 följande:

ho ho har ni alla syn o hörselfel, kan man inte skilja en arier från en iranier borde ni kanske uppsöka en optiker, men men det heter det väl inte i eran sagovärld??? Vikings for ever!!!
  • Velour

Intressant!

Pelargonia skrev 2008-06-11 01:00:33 följande:
    kikade in på www.ne.se för att se vad de sa om saken:"ariera´rier, den egna benämningen på de folk som talar indoiranska språk, den östliga grenen av de indoeuropeiska språken. Termen arier användes i äldre, särskilt tysk, vetenskaplig litteratur för alla indoeuropeiska språkbärare. Numera förekommer den endast i sammansättningen "indoarisk", vilken sammanfattande betecknar de till den indoeuropeiska språkgruppen hörande språken på den indiska subkontinenten. Inom nazismen användes "arier" som en beteckning för personer som ansågs vara av nordisk eller besläktad ras, i motsats till i första hand judar; jfr antisemitism."
  • Velour

AnnSofie,

intressant beskrivning. Vad har gjort att du tror att en typisk arier ser ut så?

• Velour

Med andra ord, alla som inte är kinsesiska/japanska/vietnamesiska/grönländska/mongoler och liknande, eller afrikanska

Manchester skrev 2008-06-14 22:00:54 följande:
    Jag har bara hört en definition av arier som jag betraktar som någorlunda rumsren och inte helt ovetenskaplig. Det handlar om folk som spred sig från ett område ungefär där Indien ligger idag och mot Europa. Så det får väl bli en människa av rätt varierande hudfärg, men med hår som inte är småkrulligt. Ganska smal näsa av varierande storlek, ögon som inte är sneda. Hårfärgen varierar mellan blond och korpsvart, ögonfärgen mellan blå och mörkbrun. Kort likaväl som lång, men kanske snarare smal än tjock.
  • Velour

Nej, eftersom arier inte bara är kaukasier.

isisisis skrev 2008-06-14 22:18:48 följande:
    Arier?Det låter ganska nazistiskt...heter det inte Kaukasiskt utseende?
Svar på tråden Ariskt utseende!