Är så rädd att flyga. Ge mig Tips!!
Hur ska man hantera sin flygrädsla, jag är fruktansvärt rädd att bli allvarligt sjuk och inte hinna få vård, typ kvävas på planet eller likn. Käner någon igen sig? Hur hantera? Tips
Hur ska man hantera sin flygrädsla, jag är fruktansvärt rädd att bli allvarligt sjuk och inte hinna få vård, typ kvävas på planet eller likn. Käner någon igen sig? Hur hantera? Tips
knuff...
tack
Jag känner inte igen mig, även om jag har kunnat få lite panikkänslor ibland när jag flugit.
Om du googlar så finns det jättemycket bra texter att läsa om flygrädsla på internet. Om du går in på luftfartsverkets hemsida så hittar du nog en hel del. Det är alltid bra att läsa så mkt man kan. Flyget är ju trots allt MYCKET säkrare än att ex åka bil och skulle något MOT ALL FÖRMODAN hända så landar de på en gång. Det finns också ofta någon som är läkare eller sjuksköterska ombord och flygvärdinnorna har mkt utbildning.
Som sagt - sök runt och läs info! Det är jättevanligt att man är flygrädd och flygvärdinnorna är dessutom utbildade för att hjälpa flygrädda personer!
Lycka till med flygandet!!
Vill någon annan berätta om sin flygrädsla?
Tack mrs A
Din rädsla är helt irrationell. Jag vet det är jättesvårt att säga något för att få dig att må bättre för rädslan finns där likväl och det är helt verklig för dig.
Det verkar mer som att du är rädd för att inte kunna få hjälp snabbt om något hände, snarare än att flyga.
Hur stor är chansen att du skulle bli allvarligt sjuk och kvävas på ett plan tror du? Du kan likaväl gå över ett övergångsställe och bli påkörd och dö. Det finns många risker med att leva men dessa står utanför vår kontroll. Så varför gå och oroa sig hela livet för något som inte kommer hända istället för att leva fullt ut den tid vi har på jorden??
Kanske inte hjälpte dig så mycket, men kan vara något att tänka på...
Mitt tips är lite martini ;P
Ny kurs i mental träning mot flygrädsla
Rädd att flyga? En ny kurs i mental träning mot flygrädsla anordnas i Lund. Nya datum är 20/8, 27/8 och 3/9. Läs mer om kursen
Fler kurser för flygrädda
På Forum för flygrädda finns en förteckning med flera kurser för den som är flygrädd eller känner obehag inför att flyga.
Förteckning över kurser
Besökarna på Forum för flygrädda har skickat in tips och förslag till förbättringar så att flygrädda kan känna sig mera trygga.
Läs läsarnas förslag
Flygrädsla ska tas på allvar
Forum för flygrädda är en mötesplats för alla som är flygrädda eller känner obehag inför flygning. Läs, lär, fråga, dela med dig av dina erfarenheter och diskutera problem i samband med rädsla inför flygning.
I frågelådan Fråga om flygrädsla kan du ställa frågor hur flyget fungerar, om flygrädsla och hur du kan bearbeta den.
Du kan också ta del av de vanligaste frågeställningarna i Frågor och svar om flygrädsla. Många av frågorna har ställts av er läsare i Fråga om flygrädsla. Frågorna och svaren har sammanställs av TUIfly Nordic-Fritidsresor på sajten Flyg Trygg, med vilka LFV samarbetar om information till flygrädda.
Flygrädsla kan i värsta fall göra att en flygning framstår som ett oöverstigligt hinder. Därför ska flygrädsla tas på allvar.
Men - man bör inte heller överdramatisera svårigheterna med att bli av med den. De flesta kan bli fria från sin rädsla eller avsevärt förbättrade på mycket kort tid.
Det du förstår är du mindre rädd för. Därför är det en god idé att lära sig lite om flygplanet och flygningen. I Så fungerar flygplanet kan du klicka på flygplanets olika delar för att få en förklaring på hur de fungerar.
Om du lider svårt av flygrädsla är en kurs att rekommendera. Här kan du läsa ett reportage från en kurs för flygrädda.
Om dina obehag inte är av det värsta slaget kan du komma långt om du följer några enkla tips. Ta gärna del av flygråd för flygrädd. Om du vill gå vidare finns länkar till webbplatser om flygrädsla, bland annat till kurser och litteratur för flygrädda.
Starten tuffast för de flesta
I webbenkät 3 ställde vi frågan "Vilken del av flygresan upplever du som mest skrämmande?" Resultatet visar att den flygräddes oro tycks minska ju längre flygningen fortgår. Starten är i särklass mest skrämmande. Många upplever också själva flygresan som jobbig, medan landningen inte är så skrämmande som man kanske skulle kunna tro. Det är mycket ovanligt med tillbud, incidenter eller haverier under tiden mellan start och landning. Därför kan man tycka att det är förvånande att så pass många som 28 procent upplever själva flygresan som värst. Men det är ännu ett bevis för att flygrädsla inte följer logikens lagar.
Här är resultatet från Webbfrågan:
Vilken fas av flygresan upplever du som mest skrämmande?
Tidigare enkäter
Hur har du bearbetat din flygrädsla?
Vad oroar dig mest under en flygresa?
Alkohol kan ha motsatt effekt
En vanlig metod att "bota" sin flygrädsla är att förtära större eller mindre mängder alkohol, vilket bekräftas av enkätsvaren i "Hur har du bearbetat din flygrädsla?". Men alkoholen kan ha motsatt effekt.
Läs mer
Se allt på denna sida Luftfartsverkets: www.lfv.se/templates/LFV_AirFear____1057.aspx
Mitt tips är att ta en lugnande tabeltt och en ångestdämpande..Min son hade fullständig panik inför en flygresa ochjag fick då några tabletter av bup som jag gav på morgonen. Han var hur cool som helst och har aldrig behövt det mer vid flygresor. Intepå hem vägen heller.