• Anonym (Flygrädd)

Är så rädd att flyga. Ge mig Tips!!

Hur ska man hantera sin flygrädsla, jag är fruktansvärt rädd att bli allvarligt sjuk och inte hinna få vård, typ kvävas på planet eller likn. Käner någon igen sig? Hur hantera? Tips

• Svar på tråden Är så rädd att flyga. Ge mig Tips!!
  • Miranda

Jag är flygrädd, fast det har blivit mycket bättre. Var med om en otäck landning för några år sen och sedan blev jag skitskraj varje gång jag skulle flyga. Riktiga ångestattacker. Jag bestämde mig dock för att flyga trots rädslan och det blir bättre för varje gång faktiskt. När jag var som räddast läste jag en massa på internet och insåg att det faktiskt är mycket mycket farligare att köra/åka bil.

Jag är dock inte rädd för att bli sjuk, utan är räddast när planet kränger. Hatar luftgropar, trots att jag vet att det egentligen inte är farligt.

Prata med personalen före flygningen. Jag har blivit otroligt väl omhändertagen när jag berättat om min rädsla. Fått prata med piloten, titta i cockpit. Det har hjälpt.

• Anonym (Flygrädd)

Anonym (been there): det är sant och tänkvärt. Men som sagt panikkänslor och dess fysiska symptom är verkliga för mig som är rädd. Ja det är rädslan för att inte kunna få hjälp som är störst.

• Nettie81

Hej

Jag var flygrädd förut, kom hem från kanarieöarna i onsdags, vi va lite rädda så vi fick lugande tabletter, jag somnade nästan direkt, hela vägen ner och hemåt, och om du får en underbar värdinna som tar hand om dej, känner du genast dig tryggare då, de har utbildat sig att hantera folks rädsla, eller om det händer nåt i luften, annars får man inte jobba om inte har utbildning inom vård och hantera folk.
    Be om en åksjuk eller lugande tablett, kommer du kanske somna direkt under resan.

Lycka till! :)

• Anonym (been there)

Men varför tror du inte du skulle få hjälp i tid? Oroar du dig hemma också för detta?

• Anonym (Flygrädd)

Tack för tipsen har tittat på de sidorna, jag är som sagt inte rädd för olyckor eller liknande, inte på det sättet i a f. Utan det är just typ syrebrist och sånt att syrgasen inte funkar etc. Nån som vet om alla plan är utrustade med defibrillator?

• Anonym (been there)

Du är rädd för att kvävas? Am I right???

• Nettie81

En flygplan åker ALDRIG om syrgas inte fungerar, ALLTING ska funka innan man lyfta.
    När vi åkte hem va alla toaletter stängt pga pumpen inte fungerade, vi skulle nödlanda i Madrid för att de skulle fixa till toaletter som är mindre viktigare än syrgas, men alla toaletter fungerade till sist så vi slapp nödlanda.

• Anonym (Flygrädd)

Anonym (been there):Ja i vissa sit. är jag orolig för att plötsligt bli dödssjuk och inte hinna få hjälp i tid..

Tipsen om lugnande medel kanske kan vara en nödlösning
    (flyger om två veckor så hinner tyvärr inte gå nån kurs även om det låter kanonbra) kan man be sin husläkare skriva ut nåt sånt tro?

• Anonym (Flygrädd)

Anonym (been there): you´r right

• Nettie81

ja du kan alltid kontakta med din läkare, då kanske han/hon ger dej några lugande tabletter, annars får du direkt när du går i ombord...

Svar på tråden Är så rädd att flyga. Ge mig Tips!!