• Anonym (Flygrädd)

Är så rädd att flyga. Ge mig Tips!!

Hur ska man hantera sin flygrädsla, jag är fruktansvärt rädd att bli allvarligt sjuk och inte hinna få vård, typ kvävas på planet eller likn. Käner någon igen sig? Hur hantera? Tips

• Svar på tråden Är så rädd att flyga. Ge mig Tips!!
  • Anonym (been there)

Mitt tips just nu är lugnande medicin, men i det långa loppet bör du kanske se över varför du är rädd för detta.

• Neko

Ifall någon blir dödssjuk så nödlandar de ju på första bästa ställe, det finns mycket värre ställen att vara på, tex ute i vildmarken eller i en tunnel i en bilkö eller liknande... eller fast i en hiss...

• Mrs A

Skulle jag vara du skulle jag dessutom berätta för flygvärdinnorna när du kliver på planet hur du känner. Jag gjorde det en gång när jag mådde dåligt, och de var VÄLDIGT hjälpsamma och gulliga under resan! Att resa ska vara trevligt och mysigt, och de vill oftast göra allt för att man ska känna så!

• Anonym (Flygrädd)

Anonym: sprit är nog ingen lösning, handlar ju i grund och botten om kontrollbehov. :)

• Mrs A

Skulle jag vara du skulle jag dessutom berätta för flygvärdinnorna när du kliver på planet hur du känner. Jag gjorde det en gång när jag mådde dåligt, och de var VÄLDIGT hjälpsamma och gulliga under resan! Att resa ska vara trevligt och mysigt, och de vill oftast göra allt för att man ska känna så!

• Mrs A

TS: Var ska du flyga någonstans?

• Anonym (Flygrädd)

Ja jag kanske skulle ringa flygbolag-flygplats innan resan för info och berätta om min rädsla...

• Anonym (Flygrädd)

Jag ska resa två kortare 1 - 1,5 timmes resor på en dag. Till grekland

• Mrs A

TS: Då finns det ju MASSOR av städer och flygplatser att nödlanda på OM något skulle hända. Du flyger ju över land hela tiden.

Jag har flugit en del och min man flyger nästan varje vecka. Jag har aldrig hört talas om att det har behövt nödlandas, eftersom allt kan skötas från kabinen.

Om det otroliga skulle hända (ENORMT liten sannolikhet) så kan de ju landa varsomhelst i Europa. Det är ju alltid svårare om man flyger över ex Atlanten, även om de naturligtvis fixar det där också på lämpliga sätt.

Men som någon skrev ovan, kanske är bra om du sen kollar upp vad det är du är rädd för. Det finns massor med hjälp att få så man slipper oroa sig för saker som egentligen inte alls är farliga. Som sagts ovan - var mer rädd nästa gång du ska korsa ett övergångsställe eller ska ta bilen till mataffären. DÅ kan man snack aom farligt!

• Anonym (Flygrädd)

Tack för att ni hjälper mig att göra det mer konkret att risken är liten och säkerheten på flygplan stor. Lite mer lugnad nu. På FL finns hjälpen :)

• Anonym (been there)

Lycka till! Det här fixar du!

• Mrs A

Jag hade någon idiotisk idé och blev panikslagen INNAN planet lyfte förut. Jag reste rätt ofta med flyg, eftersom min man bodde i ett annat land. Det var jättejobbigt eftersom jag nästan hyperventilerade innan vi kom iväg.

Först vågade jag inte berätta för någon om detta, för det kändes pinsamt. Sen när jag ändå vågade göra det så hörde jag min egen röst säga "jag är rädd när planet står på marken". Herregud, det var ju helt sjukt!!

Det jag vill säga är att man kan tydligen få idéer och vara rädd för allt möjligt. Jag kan fortfarande känna dessa känslor, men jag försöker förstå det dumma i det och vara rädd för sånt som faktiskt är farligt...

• Anonym (Flygrädd)

Mrs A. Ja den sortens ångest/rädsla är ju ologisk och irrationell, som tur är spricker ofta trollen när de dras fram i solen :)

• Anonym (oxå rädd)

Ska resa till Thailand i höst. resan är bokad och klar.. längtar men är ändå orolig.
    Har nyss upptäckt att flygtrygg.nu har en ny grej, DVD och häfte med övningar. den första interaktiva egenbehandlingen mot flygrädsla.. Låter toppen. har själv slutat röka med hjälp av en bok för 3½ år sen så detta borde ju kunna hjälpa mig lite.
    kolla in flygtrygg.nu...

• Mrs A

Jag läste i DN i söndags att Fritidsresor börjat med någon form av hjälp mot flygrädsla. Har ingen aning om vad det innebär, men kolla in deras hemsida!

Svar på tråden Är så rädd att flyga. Ge mig Tips!!