Vad är en DNA-kod
som rubiken lyder.. vad menas med detta?
en DNA-kod?
som rubiken lyder.. vad menas med detta?
en DNA-kod?
En kort förklaring:
DNA är den molekyl som finns inne i varenda cellkärna i kroppen. Den har formen av en dubbelspiral och ser ut som en snurrad stege (leta efter en bild så förstår du nog vad jag menar). Varje steg (på stegen) är uppgyggd av så kallade kvävebaser. Ett steg består av två baser som hör ihop (kvävebaserna förkortas ATCG).
Olika delar utefter DNA-spiralen utgör så kallade gener (kallas också för våra arvsanlag).
En gen (som på "genetikspråk" skrivs som exempelvis ATTGGACCCTT) motsvarar (kallas ibland "kodar för" därav kommer din frågeställning om DNA-kod in!!) en aminosyra. Flera aminosyror bildar tillsammans ett protein.
Aminosyror finns utanför cellkärnan i cytoplasman. När kroppen behöver tillverka ett visst protein så kopieras den del av DNA där generna för de aminosyror som behövs för att proteinet ska kunna skapas sitter. Kopieringen sker genom en process som kallas transkription. När det finns en mall för de aminosyror som behövs "kommer" en molekyl som kallas för m-RNA och tar med sig mallen ut till ribosomerna (organeller som sköter om proteinframställningen i cellen) som finns i cytoplasman.
Här läses den genetiska koden av och andra molekyler som kallas t-RNA kommer med aminosyror i den ordning som mallen säger. Aminosyrorna kopplas ihop till en lång kedja. Denna kedja är ett protein.
Fråga om det är något mer!
googla det??
naturkunskap B?
Optimera mera skrev 2008-06-10 20:13:31 följande:
Optimera mera skrev 2008-06-10 20:13:31 följande:
Min första korrigering hamnade inuti citatet, men men
Lite generad tackar jag för rättningen.
Jag såg när jag skickat mitt svar att det där med tripletterna blev lite fel.
MEN (bara för att retas) - av 300 baser bildas maximalt 99 aminosyror. Den sista tripletten motsvarar ju stopp-kodonet.
För övrigt var jag riktigt slarvig angående m-RNA.
Haha, det har du rätt i