• jeanettte

Vad är en DNA-kod

som rubiken lyder.. vad menas med detta?

en DNA-kod?

• Svar på tråden Vad är en DNA-kod
  • ReRant
    anarkokapitalist skrev 2008-06-10 02:22:05 följande:
    Du kanske ska testa att göra dina egna läxor, är ganska nyttigt har jag hört.
    Varför skulle gamla dammiga skolböcker vara det enda sättet som är ok att söka information? Vad är det för skillnad på det skrivna ordet på ett forum, jämfört med ett uppslagsverk?

Det är väl målet - kunskapen - som är det viktiga? Information är till för att spridas.
  • Optimera mera

En kort förklaring:

DNA är den molekyl som finns inne i varenda cellkärna i kroppen. Den har formen av en dubbelspiral och ser ut som en snurrad stege (leta efter en bild så förstår du nog vad jag menar). Varje steg (på stegen) är uppgyggd av så kallade kvävebaser. Ett steg består av två baser som hör ihop (kvävebaserna förkortas ATCG).

Olika delar utefter DNA-spiralen utgör så kallade gener (kallas också för våra arvsanlag).
    En gen (som på "genetikspråk" skrivs som exempelvis ATTGGACCCTT) motsvarar (kallas ibland "kodar för" därav kommer din frågeställning om DNA-kod in!!) en aminosyra. Flera aminosyror bildar tillsammans ett protein.

Aminosyror finns utanför cellkärnan i cytoplasman. När kroppen behöver tillverka ett visst protein så kopieras den del av DNA där generna för de aminosyror som behövs för att proteinet ska kunna skapas sitter. Kopieringen sker genom en process som kallas transkription. När det finns en mall för de aminosyror som behövs "kommer" en molekyl som kallas för m-RNA och tar med sig mallen ut till ribosomerna (organeller som sköter om proteinframställningen i cellen) som finns i cytoplasman.
    Här läses den genetiska koden av och andra molekyler som kallas t-RNA kommer med aminosyror i den ordning som mallen säger. Aminosyrorna kopplas ihop till en lång kedja. Denna kedja är ett protein.

Fråga om det är något mer!

• jeanettte

Optimera mera skrev 2008-06-10 20:13:31 följande:

En kort förklaring:DNA är den molekyl som finns inne i varenda cellkärna i kroppen. Den har formen av en dubbelspiral och ser ut som en snurrad stege (leta efter en bild så förstår du nog vad jag menar). Varje steg (på stegen) är uppgyggd av så kallade kvävebaser. Ett steg består av två baser som hör ihop (kvävebaserna förkortas ATCG).Olika delar utefter DNA-spiralen utgör så kallade gener (kallas också för våra arvsanlag). En gen (som på "genetikspråk" skrivs som exempelvis ATTGGACCCTT) motsvarar (kallas ibland "kodar för" därav kommer din frågeställning om DNA-kod in!!) en aminosyra. Flera aminosyror bildar tillsammans ett protein.Aminosyror finns utanför cellkärnan i cytoplasman. När kroppen behöver tillverka ett visst protein så kopieras den del av DNA där generna för de aminosyror som behövs för att proteinet ska kunna skapas sitter. Kopieringen sker genom en process som kallas transkription. När det finns en mall för de aminosyror som behövs "kommer" en molekyl som kallas för m-RNA och tar med sig mallen ut till ribosomerna (organeller som sköter om proteinframställningen i cellen) som finns i cytoplasman. Här läses den genetiska koden av och andra molekyler som kallas t-RNA kommer med aminosyror i den ordning som mallen säger. Aminosyrorna kopplas ihop till en lång kedja. Denna kedja är ett protein. Fråga om det är något mer!
    tack så jätte mycket... absolut inget ja tänker kopiera in i mitt arbete utan jag ville förstå vad tusan jag skrev... tack
  • arianne03

Optimera mera skrev 2008-06-10 20:13:31 följande:

Olika delar utefter DNA-spiralen utgör så kallade gener (kallas också för våra arvsanlag). En gen (som på "genetikspråk" skrivs som exempelvis ATTGGACCCTT) motsvarar (kallas ibland "kodar för" därav kommer din frågeställning om DNA-kod in!!) en aminosyra. Flera aminosyror bildar tillsammans ett protein.
    [/citat]

Detta är lite fel.. En gen består av ett antal hundra baser (ATGGTCCCT etc). MEN en triplett (tex ACC) motsvarar en aminosyra. Så om du har 300 baser DNA kommer det motsvara 100 aminosyror.

[citat]

När kroppen behöver tillverka ett visst protein så kopieras den del av DNA där generna för de aminosyror som behövs för att proteinet ska kunna skapas sitter. Kopieringen sker genom en process som kallas transkription. När det finns en mall för de aminosyror som behövs "kommer" en molekyl som kallas för m-RNA och tar med sig mallen ut till ribosomerna (organeller som sköter om proteinframställningen i cellen) som finns i cytoplasman.
    Lite fel här också. "Mallen" som bildas vid transkriptionen, är mRNA! Det är inte den som "hämtar" något.

Lycka till!
  • Optimera mera

Lite generad tackar jag för rättningen.

Jag såg när jag skickat mitt svar att det där med tripletterna blev lite fel.
    MEN (bara för att retas) - av 300 baser bildas maximalt 99 aminosyror. Den sista tripletten motsvarar ju stopp-kodonet.

För övrigt var jag riktigt slarvig angående m-RNA.

Svar på tråden Vad är en DNA-kod