• Adella

Muslimska pojk och flicknamn, internationella?

Hej,
    någon som har förslag på muslimska pojk och flicknamn, helst internationella, som passar lite överallt.

• Svar på tråden Muslimska pojk och flicknamn, internationella?
  • Umkhaled

Mina pojkar heter Khaled, Omar och Ayman. Omar är väl det som är mest internationellt.

• Al Djazair
    originalgutegirldenförsta skrev 2008-06-22 19:48:23 följande:
    Saddam
    Ja, det funkar ju iallafall internationellt
  • fenomena83

Al Djazair skrev 2008-06-22 19:24:11 följande:

FenomenaMakrooh betyder något som är "ogillat". Olika saker kan vara makrooh pga olika anledningar.I det här fallet så finns det en hadith som är svag, dvs det är osäkert om den är autentiskt eller ej, där Profeten (saw) förbjuder att ge människor änglars namn. Och om man inte är helt säker på att något är förbjudet eller ej, är det bäst att avstå, dvs handlingen är makrooh snarare än haram.
    Vad säger du!!! Så namn på suror är inte bra alltså? Och jag som hört PRECIS tvärtom, att det är jättebra att ge namn efter änglar, suror i Koranen, samt nåt av Guds namn (eller slav till då, som det stod i ett tidigare inlägg). Detta har min man sagt iaf, hans föräldrar har alltid tjatat på honom att det är jätterekommenderat att ge något av dessa namnen. Så vår son Elias heter Yasseen i andranamn och det tycker alla muslimer i mannens släkt är ett helt fantastiskt namn. Och ett mycket vanligt muslimskt namn dessutom så jag trodde det var bra att heta det eller många verkar tycka/tro det!
    Måste fråga min man nu bara för det...
  • fenomena83

...och han hade ingen aning om att det var så! Men jag var inne på länken ovan och visade och vad kan man säga! Har är väl inte så upplyst

• Al Djazair

Fenomena

Ja, det är ju så med dessa suror att man inte vet vad det betyder, Ta-ha, Ya-sin. Det kanske har en dålig mening, det vet man inte.

Elias är fint, ett av mina favoritnamn!

• fenomena83

Hmm, jag läste lite på den där sidan och det slog mig att överallt när det inom islam pratas om hur man ska namnge barnet och till vad, så är det bara pojknamn som är på tal (inte så konstigt iofs väl då det är rätt så mansdominerat hela tiden).
    Men vad gäller om flicknamn? Finns det några flicknamn som är rekommenderade och bättre än andra eller finns det några som inte är bra?

• Lättnad
    fenomena83 skrev 2008-06-23 12:25:14 följande:
    Hmm, jag läste lite på den där sidan och det slog mig att överallt när det inom islam pratas om hur man ska namnge barnet och till vad, så är det bara pojknamn som är på tal (inte så konstigt iofs väl då det är rätt så mansdominerat hela tiden).Men vad gäller om flicknamn? Finns det några flicknamn som är rekommenderade och bättre än andra eller finns det några som inte är bra?
    Det mest älskade namnen hos Allah är ju Abdullah(Allahs slav/tjänare) och Abdur-Rahman(Slav/tjänare till den mest Barmhärtige). Flickor kan även heta detta men då blir det AmatAllah och Amatur-Rahman.

Sedan är det bra att namnge sina flickor efter dom rättfärdiga kvinnorna så som Maria, Jesus Moder(frid vare med dom) som på arabiska heter Maryam, Fatimah, Khadijah(första muslimen), Aisha, Hafsa, Zainab, Maymouna, Sumayah(första martyren i Islam) ect. Men all namn som har ett värde och är fint går bra då detta är en rättighet dom har. Dessutom kommer man att uppkallas efter ens namn på domedagen så make it good ;)
  • Al Djazair

Fenomena

Asiya är också ett mycket bra flicknamn då hon var en av de fyra bästa kvinnorna. Hon var Farao's fru och tog hand om och uppfostrade Moses.

• Ummi07

Jag tycker Hadjar e fint, och sedan så e ju Hagar (svenska formen) med i bibeln oxå...
    Säger UmmHadjar hehe

Svar på tråden Muslimska pojk och flicknamn, internationella?