• UnderYtan

Kellogs Special K- GI?!

Jag äter inte strikt efter GI-metoden men försöker lite i alla fall. Jag har dock svårt för att äta frukost (vilket är viktigt för en bra start på dagen bla bla) Det enda jag kan äta är en skål fil med Kellogs Special K- red berries.

Hur onyttigt är det när man tänker ur ett GI-perspektiv? Jag har ätit detta i flera år och jag håller mig mätt ända till lunchen utan problem. Då borde det väl inte göra så mycket?

• Svar på tråden Kellogs Special K- GI?!
  • Kenzie

Det är inte bra om du ska äta enligt GI-metoden. Det måste väl nästan enbart innehålla snabba kolhydrater.

Naturell yoghurt (3 %) med linfrön, lite solrosfrön och kanel (ev. hallon) kanske du kan få i dig? Så kan du äta kanske en halv avocado till mellanmål så står du dig säkert till lunchen.

• UnderYtan

Ok. Men jag äter inte strikt enligt GI. Jag försöker bara anamma det tänkandet lite mer. Jag äter bönor, sallad osv. resten av dagen så jag tänkte mer i banorna att en sådan frukost kan väl inte vara så himla farligt eftersom jag äter väldigt nyttigt resten av dagen. Det är ju ändå inte sötade majsflingor jag äter utan det är fullkornsflingor.

Tack för ditt tips.

• Kenzie

Ja alltså du får ju i dig mycket snabba kolhydrater (de två första ingredienserna är ris och socker) och det är ingen bra start på dagen. Huruvida det förstör din nyttiga kost resten av dagen vet jag inte, men det blir verkligen inte GI iaf. 76 g kolhydrater per 100 g varav 23 g sockerarter är väldigt mycket och väldigt onyttigt.

Svar på tråden Kellogs Special K- GI?!