• mamarazzi

Att vänta eller inte vänta efter missfall.

Vad har ni hört ang. om man ska vänta eller inte vänta innan man försöker bli gravid igen efter missfall?

Mina missfall:
    * vecka 12 (ma) väntade 2 månader blev gravid direkt med min dotter (nu 2,5 år)
    * vecka 5 väntade inte alls och blev gravid direkt utan mens emellan vilket ledde till missfall
    * vecka 9 (ma) väntade 2 månader och blev inte gravid direkt
    * vecka 5 (nu)

• Svar på tråden Att vänta eller inte vänta efter missfall.
  • mih

När jag fick missfall sa dom att man ska vänta en månad innan man försöker igen.

• Crazy Baby

Alla läkare säger olika!

Kan ju bara berätta min erfarenhet! Jag fick ma i vecka 10 och då tyckte min läkare att vi skulle vänta en mens, MEN det var för att det skulle vara enklare att räkna ut när graviditeten startade, inte för att det skulle öka missfallsrisken!

För oss gick det bra, jag testade positivt fem veckor efter ma och den graviditeten gick bra!

• mih

Anledningen till att man skulle vänta var att livmodern skulle hinna läka, inte att det skulle vara större risk att få missfall. så sa min läkare.

• mamarazzi
    mih skrev 2008-06-10 16:27:57 följande:
    Anledningen till att man skulle vänta var att livmodern skulle hinna läka, inte att det skulle vara större risk att få missfall. så sa min läkare.
    men vad skulle hända om livmoderna inte hann läka ordentligt?

Jag har också hört det motsatta att det är bra att försöka direkt för då är chansen att bli gravid större. Någon som hört samma?
  • fruZ

Min läkare säger att man i studier sett att missfallsrisken ökar om man blir gravid igen för tidigt. Han säger att man ska vänta tre månader minst. Men att man inte vet om det är pga psykiska eller fysiska faktorer.

Själv väntar jag fortfarande efter 6 månader varav jag har haft normal mens fyra gånger. Detta för att de ska hysteroskopera mig för att de har sett misstänkta rester efter sista missfallet på ultraljud.

Så det är INTE säkert att allt kommit ut bara för att man har normal mens....

• mih

Jag gjorde en skrapning, kanske det gör skillnad?

• fruZ

Det tror jag inte, jag skrapades oxå...

• fruZ

Men däremot säger som sagts ovan många läkare olika. Man får väl välja vem man vill lita på. På sätt och vis skönt att komma igång med nya försök, men samtidigt har jag nu bestämt mig för att minimera riskerna för fler missfall.

• mamarazzi

Det är ju inte hur enkelt som helst att gå igenom missfall heller så om man kan minimera riskerna är det ju skönt.

Jag gjorde en ultraljuds undersökning efter mitt förra missfall och då såg allt bra ut och allt var ute. (fick tabletter då istället för att skrapas)

Nu ska jag på läkarbesök på måndag efter mitt senaste mf och hoppas att allt även är ute då.

Svar på tråden Att vänta eller inte vänta efter missfall.