• mamarazzi

Att vänta eller inte vänta efter missfall.

Vad har ni hört ang. om man ska vänta eller inte vänta innan man försöker bli gravid igen efter missfall?

Mina missfall:
    * vecka 12 (ma) väntade 2 månader blev gravid direkt med min dotter (nu 2,5 år)
    * vecka 5 väntade inte alls och blev gravid direkt utan mens emellan vilket ledde till missfall
    * vecka 9 (ma) väntade 2 månader och blev inte gravid direkt
    * vecka 5 (nu)

• Svar på tråden Att vänta eller inte vänta efter missfall.
  • Theas mamma

Spännande att höra vad de säger. Jag vill heller inte vänta på någon mens utan prova igen så fort som möjligt. Har hela tiden gjort som de sagt och det har ändå inte fungerat eftersom vi fått missfall på missfall. Känner att jag snart vill göra tvärtemot vad alla rekomenderar för att se om det skulle fungera bättre för oss.

• Krisselina

När jag fick mitt missfall sa läkaren att jag skulle vänta en mens, och efter den försöka igen. Så gjorde vi, jag blev gravid och den graviditeten gick bra.

Lita alltid på din intuition
  • fruZ

Det kanske är skillnad om man har ett missfall och om man har flera...

• mamarazzi

Jag ska till läkaren på måndag. Får se vad den läkaren säger...

• Krusbär

Mina läkare har också sagt att man ska vänta en mens. Då hinner slemhinnan blöda ut och byggas upp en gång "från scratch".

• mamarazzi

En mens kan jag leva med. Efter mitt första missfall sa läkaren 3 månader. Fy bubblan! Det är aldeles för länge!

• Lilla Smulan

I Sverige finns inga allmänna rekommendationer medan jag läst att i övriga Norden rekommenderar man alla att vänta 3 menscykler. Jag frågade min gynekolog om detta och hon sa att det är så olika för alla, en del klarar av en ny graviditet utan mens mellan medan andra behöver vänta flera månader, därför finns inga allmänna rekommendationer i Sverige. Hon menade på att de flesta läkare säger olika utifrån deras specifika erfarenheter.

Har också pratat med en bekant som är överläkare inom förlossning och gynekologi, hennes erfarenhet var att det är alltid bättre att vänta lite extra, inte bara för att man ska återhämta sig fysiskt utan också för att det är minst lika viktgt att återhämta sig psykiskt.

• Ninnis75

Jag har också förstått att man bör vänta en mens mest för att man enklare ska kunna räkna ut nästa graviditet. I mitt fall blev jag gravid direkt efter mitt mf utan mens emellan. Jag är nu i vecka 10 och än så länge mår jag bra. Det verkar vara olika.

• Ninnis75

Jag har hört detsamma att det snarare kan vara enklare att bli gravid direkt efter mf/ma. Om kroppen återhämtar sig som den ska kan det vid första äl vara så att livmoderslemhinnan är mer mottaglig för ett nytt befruktat ägg då den växt till sig efter mf/ma. Som med allt annat är det individuellt.

Svar på tråden Att vänta eller inte vänta efter missfall.