Vit marsipan?
Är det jag som helt är ute och cyklar, men vart finner jag vit marsipan??
Är det jag som helt är ute och cyklar, men vart finner jag vit marsipan??
Tror inte att marsipan går att få helvit. Sugarpaste däremot kan man få riktigt, riktigt vit. Har för mig att man kan köpa hos panduro?!
Hur funkar det, Sugarpaste? :S
Hej!
Sugarpaste är nåt liknande marsipan, men utan mandel... jag har ett recept som jag hittat på nätet...(som jag aldrig har provat, känns lite krångligt)
Man kan köpa det i "tårtbutiker" eller beställa på nätet från sidor som: www.am-tartan.com , www.tartdecor.se m.fl. och finns där i andra färger oxå om så önskas...
Här kommer receptet:
Sugar paste
½ msk gelatin
2 msk kallt vatten
0,625 dl (= 4 msk+½ tsk) glucos (går att ersättas med vit sirap)
½ msk glycerol (glycerin)
1 msk vegetabiliskt fett (blir vitast med cocosfett)
ca 10 dl floursocker (skiktat) (10 dl=600 g)
1-2 droppar smak och färg, om man så önskar
Maizenamjöl och extra floursocker att pudra arbetsytan med.
Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt glukosen och glycerinet; blanda väl.
Rör i det vegetabiliska fettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smak och ev färg.
Låt blandningen svalna tills den är finger varm.
Häll nu 5 dl floursocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev, blanda succsesivt i resterande fluorsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på dina händer.
Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera fluorsocker; för hård, mer vatten (en droppe i taget).
Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttät bytta i svalen. När du ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen.
www.kakburken.se har vit marsipan (men som tidigare sagt är den inte helvit).
Det lät lite overkill, jag tänkte göra en vit tårta i nästa vecka.. Har inte riktigt tid att experimentera...
Men tack för tipset!!
Glömde skriva att det finns vit färg att färga marsipan med, jag gjorde det men det blev inte riktigt kritvit, blev "vit choklad-färg" typ, (o då använde jag ändå hela färgburken till 500g) Man kan även köpa färdigfärgar marsipan oxå... Man kan annars göra MMF som oxå blir vitt... Marshmallow-pasta, det har jag provat, lite kladdigt, men det går
Här kommer receptet på det:
MMF
200g marsmallow
2msk Vatten
2msk cocosfett
500g florsocker
smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows, och vatten. Micra i ca 1,5-2 min eller tills de smält.
smörj en bakbunke med cocosfett. Sikta i florsocker, gör en grop i mitten där du häller i de smälta marsmallowsen. Arbeta ihop till en deg. Plasta in den väl och låt vila i minst 1 timme i rumstemperatur innan användning.
Håller upp till 3 veckor och går bra att smaksätta.
Räcker till att täcka 2 st 12-bitars tårtor
Lycka Till!
Finns vit marcipan på www.dekoreramera.se också.
Ska gör tre tåror med den , nu ikväll.
Om man täcker en tårta med glasyr då? Hur blir det?
Glasyr blir ju gärna lite hårt efter ett tag och nog inte så gott att täcka en tårta med. Annars finns det vitpasta färg som man kan färga in i marsipanen för att få den riktigt vit(finns både vit och något som heter extra vit).
Finns bla på.
www.kakburken.se
www.dekoreramera.se
Du skulle kunna göra en SMBC( marängsmörkräm) att täcka tårta med, den är jättegod
Vit marängkräm:
4 st äggvitor
3 dl strösocker
Saft av 1 citron
350 g mjukt smör
Blanda äggvitor, strösocker och citronsaft i en bunke ( som är helt ren äggvita är känslig).
Vispa marängen kraftigt över kokande vattenbad tills den uppnår cirka 65 grader. Marängen ska tjockna och sockerkristallerna ska ha smält.
Tag av marängen från värmen och vispa i maskin ( el med vanlig elvisp) på hög hastighet tills den svalnat.
Tillsätt smöret i omgångar under långsam omrörning.
Låt marängkrämen stelna till i kylskåp.