Inlägg från: blonde redhead |Visa alla inlägg
  • blonde redhead

Intyg vid VAB?

Pumba skrev 2008-06-11 21:10:12 följande:
    på min förskola där jag jobbar har vi inte fått någon instruktion om HUR vi ska skriva intygen bara att vi SKA göra det.Kommer förhoppningsvis att komma någon slags mall eller blankett som vi ska fylla i!
    Ni som jobbar på förskola kommer bara skriva under ett papper som föräldrarna själv får fylla i. Vi har nyligen fått se intygen och det är föräldrarnas uppgift att fylla i och förskolepersonalens uppgift att skriva under om föräldern ber om det.
  • blonde redhead

Och som det ser ut just nu så tror dom bara att det kommer bli "stickprover" på dom intygen till att börja med. Beslutet är helt klart, men inte utformningen.

• blonde redhead
    Sanda skrev 2008-06-12 20:19:23 följande:
    det enklaste hade väl varit om förskolorna gjorde en rapportering av sjuka barn till FK, typ en formulär dom fyllde i på internet en gång i veckan eller nåt. och föräldrarna fortsatte att göra som förut anmäla på internet eller telefon
    [/citat]

Ja för det har ju förskollärare tid med. Man har väldigt pressat schema som det är och jag tycker det är självklart att ansvaret ligger hos föräldrarna. En förskollärare ska ta hand om barnen och lägga tiden på det, inte fylla i papper för sjuka barn.

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:36:29 följande:
    [citat]
    Jag tycker att fk kunde ta som regel att alltid ringa till förskolan och kolla och göra det så snart som möjligt efter det att de fått in begäran om TFP så behöver de ju inte ha någon blankett. Det måste väl ändå vara smidigare än att man först skall begära ersättning på nätet och sedan få en blankett påskriven och sedan skicka in den och så skall handläggaren koppla ihop blanketten med rätt ärende.
    Med tanke på hur mycket barn det är borta från förskolor så skulle det pedagogiska arbetet störas enormt av en telefon som ringer och kollar upp barn hela tiden. Visst skulle det vara enklare, men barnen skulle drabbas i slutet.
  • blonde redhead

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:48:46 följande:

blonde redhead skrev 2008-06-12 20:40:50 följande:
    Det blir väl inte mindre sjuka barn bara för att man fyller i en blankett. Det pedagogiska arbetet kommer forsättningsvis att bli avbrutet hela tiden för att föräldrar måste få sina blanketter påskrivna och vad jag förstår så finns det inte ens en färdig blankett ännu utan det är upp till föräldrarna att tillverka en blankett be personalen skriva på den och för att kunna göra det så måste det pedagogiska arbetet avbrytas för att de skall kunna kolla i sina kalendrar om just Kalle var borta halva den dagen osv. För man kommer nog att vilja ha sin blankett påskriven pronto för att kunna skicka iväg den och vill inte vänta tills personalen har tid avsatt för just det.
    Jo det finns färdiga blanketter för detta. Och man kan som pedagog begära att dom lägger papperna på förskolan och får dom påskrivna vid dagens slut för att få tillbaka dom dagen efter.
  • blonde redhead
    Svar på #35
    Ja om nu alla förskolor har datorer. Sedan kommer det ta mer tid eftersom man som pedagog då också måste fylla i vilka dagar och tider det handlar om,vilket kommer ta mycket tid, inte bara en underskrift som man kan göra när barnen gått hem, vilket inte tar speciellt mycket tid. Och för att inte tala om vilka enorma system försäkringskassan måste lägga upp om nu vare förskola i sverige ska kunna ha en egen sida med alla barnen och fylla i blanketter på. Det är inte en pedagogs arbete.
  • blonde redhead

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:53:37 följande:

Jag frågade på vår förskola idag och de visste ingenting om några blanketter utan sade så som jag beskrivit innan att de blivit instruerade att be föräldrarna själva skriva ett intyg som de sedan skall be att få påskrivet på förskolan. Och jag tycker inte att det är ett dugg bra förslag, ju mer jag tänker på det desto mer retar jag upp mig på att man skall behöva styrka att barnet varit hemma.
    Jag jobbar på förskola och sitter med i styrelsen på en annan förskola och vi har alla fått blanketter. Så jag har själv blanketten på min dator.
Svar på tråden Intyg vid VAB?