• Rubia

Intyg vid VAB?

Är det någon som vet om det från 1 juli blir nödvändigt att visa upp intyg att barnet varit frånvarande från dagis/skola när man vabbar? Det finns ju en proposition i riksdagen om det men har besluitet fattats? Hur ska det gå till rent praktiskt - FK kommer ju att dränkas i intyg, nu när det funkar så bra med tfp via hemsidan...?

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Svar på tråden Intyg vid VAB?
  • Lottis Pottis

Det ända jag vet att man måste ha läkarintyg efter 1 vecka.

Leksing tills ja dör !
  • Blå Flygare

Beslutet är taget, står på FK hemsida. Men jag såg inte närmare om det fanns något intyg man kunde skriva ut. Har ju en halv månad på mig att få det serverat från någon annan

• Nocia

Ja, det kommer att bli nödvändigt. Fk kommer att dränkas i intyg då det inte går att göra via nätet. Förskolan kommer väl att informera, men om du inte hört något nästa vecka får du nog fråga personal eller förskolechef.

• ejda

från första juli kommer det vara nödvändigt. Fk kommer skicka hem papper automatiskt när man anmäler tfp (gjorde det själv i dag).

• Rubia

Herregud, vilka snabba ryck! Ni är verkligen på bettet !!

Men på FK:s hemsida finns ju som sagt inga intyg att hitta, duger vad som helst eller vad? Vi har ett kooperativ, undrar om de känner till detta verkligen...?

• Lottis Pottis

Men va e de för intyg. Något som dagis ska skriva under då eller vad?

Leksing tills ja dör !
  • Rubia

OK, så FK kommer att skicka hem ett intyg som sen förskolan ska skriva under och som jag sen ska se till skickas till FK igen. Ja, tillbaks till den gamla goda papperstiden helt enkelt. Och så har FK skurit ner och omorgoniserat med tanke på att folk gör så mycket via nätet, håhåjaja...

• pingus
    Rubia skrev 2008-06-11 21:06:17 följande:
    Herregud, vilka snabba ryck! Ni är verkligen på bettet !! Men på FK:s hemsida finns ju som sagt inga intyg att hitta, duger vad som helst eller vad? Vi har ett kooperativ, undrar om de känner till detta verkligen...?
    Ett intyg skickas ju hem till dig och du anmäler ditt barn sjukt!!
  • Mamma till viljestark dotter

Då du begär VAB efter 1 juli så kommer intyget att följa med försäkran! Du ska då lämna det till förskola/skola som ska intyga att barnet inte varit på förskola/skola de dagar du begär ersättning... Visst kommer det att bli mycket göra för FK och vi kommer att få vänta ännu längre på pengar Men det är ju för att vi fuskar så mycket, säger dom...

• josida

forsakringskassan.se/privatpers/foralder/

Åtgärder mot missbruk av tillfällig föräldrapenning
    Riksdagens beslut att en förälder för att få rätt till tillfällig föräldrapenning för barn som inte fyllt tolv år ska styrka med intyg att barnet har varit frånvarande från förskola, familjedaghem, fritidshem eller skola träder i kraft 1 juli.

Svar på tråden Intyg vid VAB?