Inlägg från: K med lilla E |Visa alla inlägg
  • K med lilla E

Intyg vid VAB?

Och de som redan nu har en handläggningstid på TRETTIO dagar! Det är sjukt lång tid för att få pengar när man har lämnat rätt uppgifter, har man dessutom *gud förbjude* ändrat sin inkomst i samband med detta så kan man få vänta ännu längre, jag väntar på ca 8000 kr från det jäkla stället och man kan ju bara spekulera i hur lång handläggningstiden blir när man varje gång skall skicka in ett intyg per post.

• K med lilla E
    CeeJay skrev 2008-06-12 17:00:05 följande:
    Om du skickar med ett intyg på frånvaron går ärendet snabbare att handlägga.K med lilla E skrev 2008-06-12 15:25:59 följande:
    Nähädu! Det går inte ett dugg snabbare än trettio dagar även fast man skickar med ett intyg. Jag har skickat intyget till Östersund innan jag begärt TFP men det går mer än 30 dagar ändå. Jag har tyvärr haft oturen att min dotter opererade sina fötter i april och det är inte så kul att knappt få någon lön från arbetet och sedan vänta tills försäkringskassan behagar betala ut mina pengar som jag har betalat in via skattsedeln i många år.

Du som jobbar på försäkringskassan kanske kan svara på om ni har någon form av prioritering vid handläggning? Att man tex tar alla ärenden som handlar om TFP över 7 dagar där det behövs intyg och där folk förmodligen sitter mer i klistret än om det endast rör sig om några dagar för sig?

Men ringer man så får man endast ett mantra i örat: Handläggningstiden är 30 dagar och det går under inga som helst omständigheter att betala ut några pengar innan.
  • K med lilla E
    CeeJay skrev 2008-06-12 17:00:05 följande:
    Om du skickar med ett intyg på frånvaron går ärendet snabbare att handlägga.K med lilla E skrev 2008-06-12 15:25:59 följande:
    Som du märker är jag jätteirriterad, men jag förstår mycket väl att det inte är ni som handläggare som skall ha skit. Jag tycker ni gör ett jättebra jobb under svåra omständigheter och jag beundrar ändå de som sitter och svarar i telefonen för alla är verkligen väldigt trevliga fast de förmodligen får tala med folk som lindrigt sagt är otrevliga!
  • K med lilla E
    josida skrev 2008-06-12 20:28:47 följande:
    SKiljer det väldigt mycket från de olika länen hur lång handläggningstid de har på sig?FÖr jag brukar få mina vab-pengar på ca 1-2 veckor. Men då anmäler jag via nätet och med e-leg. Får man kanske prio då?
    Nej, för det gör jag också och har gjort länge och innan deras stora omorganisation för ett tag sedan så fick jag också mina vab-pengar väldigt fort, men hela detta året har varit bedrövligt och jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte är ensamstående och lågavlönad för då hade jag hamnat hos kronkalle för länge sedan med att TFP som jag varit tvungen att ta det här året.

Jag tycker att fk kunde ta som regel att alltid ringa till förskolan och kolla och göra det så snart som möjligt efter det att de fått in begäran om TFP så behöver de ju inte ha någon blankett. Det måste väl ändå vara smidigare än att man först skall begära ersättning på nätet och sedan få en blankett påskriven och sedan skicka in den och så skall handläggaren koppla ihop blanketten med rätt ärende.
  • K med lilla E

blonde redhead skrev 2008-06-12 20:40:50 följande:

Med tanke på hur mycket barn det är borta från förskolor så skulle det pedagogiska arbetet störas enormt av en telefon som ringer och kollar upp barn hela tiden. Visst skulle det vara enklare, men barnen skulle drabbas i slutet.
    Det blir väl inte mindre sjuka barn bara för att man fyller i en blankett. Det pedagogiska arbetet kommer forsättningsvis att bli avbrutet hela tiden för att föräldrar måste få sina blanketter påskrivna och vad jag förstår så finns det inte ens en färdig blankett ännu utan det är upp till föräldrarna att tillverka en blankett be personalen skriva på den och för att kunna göra det så måste det pedagogiska arbetet avbrytas för att de skall kunna kolla i sina kalendrar om just Kalle var borta halva den dagen osv. För man kommer nog att vilja ha sin blankett påskriven pronto för att kunna skicka iväg den och vill inte vänta tills personalen har tid avsatt för just det.
  • K med lilla E

Jag frågade på vår förskola idag och de visste ingenting om några blanketter utan sade så som jag beskrivit innan att de blivit instruerade att be föräldrarna själva skriva ett intyg som de sedan skall be att få påskrivet på förskolan. Och jag tycker inte att det är ett dugg bra förslag, ju mer jag tänker på det desto mer retar jag upp mig på att man skall behöva styrka att barnet varit hemma.

Svar på tråden Intyg vid VAB?