Inlägg från: Mamma till viljestark dotter |Visa alla inlägg
  • Mamma till viljestark dotter

Intyg vid VAB?

Då du begär VAB efter 1 juli så kommer intyget att följa med försäkran! Du ska då lämna det till förskola/skola som ska intyga att barnet inte varit på förskola/skola de dagar du begär ersättning... Visst kommer det att bli mycket göra för FK och vi kommer att få vänta ännu längre på pengar Men det är ju för att vi fuskar så mycket, säger dom...

mirakelmamma skrev 2008-06-11 21:12:20 följande:
    Jag läste på FK's hemsida i måndags att de ska ha intyg från förskola/skola/fritids att barnen inte varit där. Jag som har fixat allt sån där via internet hoppas verkligen inte att jag ska behöva skicka intyget med vanlig snigelpost. Vilken onödig hantering och onödiga pengar, hoppas att jag slipper betala portot varje gång i såfall.
    Tyvärr blir det snigelposten som gäller, och portot får du stå för...

K med lilla E skrev 2008-06-12 15:25:59 följande:

Och de som redan nu har en handläggningstid på TRETTIO dagar!
    Ska bara tala om att det är lindrigt jämfört med vad många får vänta i det län jag bor och jobbar. Hos oss är det många som skickat in försäkran i mars/april som ännu inte fått några pengar.

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:03:47 följande:

Du som jobbar på försäkringskassan kanske kan svara på om ni har någon form av prioritering vid handläggning?
    Jobbar också på FK, tack och lov inte länge till... Jo prioriteringar har vi... Att INTE prioritera VAB alls just nu. Detta eftersom det är krisigt på föräldrapenningen också... och bostadsbidraget... och bostadstillägget...
    josida skrev 2008-06-12 20:28:47 följande:
    SKiljer det väldigt mycket från de olika länen hur lång handläggningstid de har på sig?FÖr jag brukar få mina vab-pengar på ca 1-2 veckor. Men då anmäler jag via nätet och med e-leg. Får man kanske prio då?
    Hos oss så har det varit så att de som gjort anmälan via nätet skulle gå på förtur, vilket jag alltid tyckt varit orättvist... Men visst skiljer det mellan olika län... Men riktlinjen är 30 dagar.

Enda sättet att få pengar snabbt är om "Sune" betalar ut. Det heter så när VAB betalas ut automatiskt hos FK. Men då krävs att man fyllt i blanketten rätt, inte ändrat t ex årsinkomst eller arbetsgivare, varit hemma för rätt anledning (t ex feber) och inte har en årsarbetstid i timmar. Så den chansen är inte speciellt stor...

Regeln i korthet:
    * Enligt förslaget så är det föräldern som ansvarar för att intyget fylls i och att det kommer till Försäkringskassan. Förskola, familjedaghem, fritidshem och skola är skyldiga att snarast möjligt utfärda intyg om barnets frånvaro efter det att föräldern har begärt intyget. Det är dock föräldern som ska fylla i intyget. Förskola m.fl. ska endast skriva under uppgifterna.

* Intyget ska styrka att barnet har varit frånvarande de dagar för vilka tillfällig föräldrapenning begärs. Verksamheten ska dock inte intyga i vilken omfattning barnet har varit frånvarande, utan endast att barnet har varit frånvarande.

* Svarskuvert - Föräldrar som anmäler via Föräldratjänsten på Internet får portofritt svarskuvert för att uppmuntra fortsatt användning av Internet.

Svar på tråden Intyg vid VAB?