• Rubia

Intyg vid VAB?

Är det någon som vet om det från 1 juli blir nödvändigt att visa upp intyg att barnet varit frånvarande från dagis/skola när man vabbar? Det finns ju en proposition i riksdagen om det men har besluitet fattats? Hur ska det gå till rent praktiskt - FK kommer ju att dränkas i intyg, nu när det funkar så bra med tfp via hemsidan...?

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Svar på tråden Intyg vid VAB?
  • Pumba

på min förskola där jag jobbar har vi inte fått någon instruktion om HUR vi ska skriva intygen bara att vi SKA göra det.

Kommer förhoppningsvis att komma någon slags mall eller blankett som vi ska fylla i!

• mirakelmamma

Jag läste på FK's hemsida i måndags att de ska ha intyg från förskola/skola/fritids att barnen inte varit där. Jag som har fixat allt sån där via internet hoppas verkligen inte att jag ska behöva skicka intyget med vanlig snigelpost. Vilken onödig hantering och onödiga pengar, hoppas att jag slipper betala portot varje gång i såfall.

• Hertha

Är så tacksam att jag går på semester och sedan föräldraledighet så vi slipper tänka på det så här i inkörningsperioden. Visste inte heller att det skulle börja så snart om jag inte varit inne för att anmäla VAB. Är bara rädd att pappersversionen kommer fortleva länge, är ganska ok på att fylla i papper men att sen faktiskt komma till en brevlåda

• Rubia
    Hertha skrev 2008-06-11 21:13:23 följande:
    Är så tacksam att jag går på semester och sedan föräldraledighet så vi slipper tänka på det så här i inkörningsperioden. Visste inte heller att det skulle börja så snart om jag inte varit inne för att anmäla VAB. Är bara rädd att pappersversionen kommer fortleva länge, är ganska ok på att fylla i papper men att sen faktiskt komma till en brevlåda
    Just det, att komma till brevlådan är svårigheten... Det har ju varit perfekt med att anmäla på telefon och sen begära på nätet, ibland kanske anmäla på nätet också... Hoppas inte barnen blir så där hysteriskt sjuka som de var i vintras ett tag, vad många intyg jag skulle behövt fixa då....
    Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • blonde redhead
    Pumba skrev 2008-06-11 21:10:12 följande:
    på min förskola där jag jobbar har vi inte fått någon instruktion om HUR vi ska skriva intygen bara att vi SKA göra det.Kommer förhoppningsvis att komma någon slags mall eller blankett som vi ska fylla i!
    Ni som jobbar på förskola kommer bara skriva under ett papper som föräldrarna själv får fylla i. Vi har nyligen fått se intygen och det är föräldrarnas uppgift att fylla i och förskolepersonalens uppgift att skriva under om föräldern ber om det.
  • blonde redhead

Och som det ser ut just nu så tror dom bara att det kommer bli "stickprover" på dom intygen till att börja med. Beslutet är helt klart, men inte utformningen.

• Lottis Pottis

Det låter ju jätte omständigt. Hade väll räckt med om fk ringde till dagis för att kolla om det sjuka barnet va där eller inte. Ja avskyr papper . =(

Leksing tills ja dör !
  • linus mam

Jag var sjuk o pappan tog tillfällig föräldrapenning på minstingen som jag är mammaledig till. Det stod att de skickar hem intyg som ska fyllas i av förskolan osv osv, men hallå, han går ju inte där, det var ju jag som var sjuk! Storebror får ju vara på förskolan när lillebror är sjuk.

• Mamma till viljestark dotter
    mirakelmamma skrev 2008-06-11 21:12:20 följande:
    Jag läste på FK's hemsida i måndags att de ska ha intyg från förskola/skola/fritids att barnen inte varit där. Jag som har fixat allt sån där via internet hoppas verkligen inte att jag ska behöva skicka intyget med vanlig snigelpost. Vilken onödig hantering och onödiga pengar, hoppas att jag slipper betala portot varje gång i såfall.
    Tyvärr blir det snigelposten som gäller, och portot får du stå för...
  • K med lilla E

Och de som redan nu har en handläggningstid på TRETTIO dagar! Det är sjukt lång tid för att få pengar när man har lämnat rätt uppgifter, har man dessutom *gud förbjude* ändrat sin inkomst i samband med detta så kan man få vänta ännu längre, jag väntar på ca 8000 kr från det jäkla stället och man kan ju bara spekulera i hur lång handläggningstiden blir när man varje gång skall skicka in ett intyg per post.

Svar på tråden Intyg vid VAB?