• Rubia

Intyg vid VAB?

Är det någon som vet om det från 1 juli blir nödvändigt att visa upp intyg att barnet varit frånvarande från dagis/skola när man vabbar? Det finns ju en proposition i riksdagen om det men har besluitet fattats? Hur ska det gå till rent praktiskt - FK kommer ju att dränkas i intyg, nu när det funkar så bra med tfp via hemsidan...?

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Svar på tråden Intyg vid VAB?
  • Amathea

Jag vill inte ens tänka tanken på hur krångligt allt kommer bli.
    Vi går på dietistbesök pga våra för tidigt födda tvillingar.. men för att lättast kunna prata och komma fram till något, så går vi utan barnen, men med tfp.
    Hur rent praktiskt har FK tänkt att man ska lösa dom situationerna`?
    Blir väl till att ta med två barn vid varje dietistbesök (1ggr/mån-varannan månad)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Mamma till viljestark dotter

K med lilla E skrev 2008-06-12 15:25:59 följande:

Och de som redan nu har en handläggningstid på TRETTIO dagar!
    Ska bara tala om att det är lindrigt jämfört med vad många får vänta i det län jag bor och jobbar. Hos oss är det många som skickat in försäkran i mars/april som ännu inte fått några pengar.
  • CeeJay

Om du skickar med ett intyg på frånvaron går ärendet snabbare att handlägga.
    K med lilla E skrev 2008-06-12 15:25:59 följande:

Och de som redan nu har en handläggningstid på TRETTIO dagar! Det är sjukt lång tid för att få pengar när man har lämnat rätt uppgifter, har man dessutom *gud förbjude* ändrat sin inkomst i samband med detta så kan man få vänta ännu längre, jag väntar på ca 8000 kr från det jäkla stället och man kan ju bara spekulera i hur lång handläggningstiden blir när man varje gång skall skicka in ett intyg per post.
  • K med lilla E
    CeeJay skrev 2008-06-12 17:00:05 följande:
    Om du skickar med ett intyg på frånvaron går ärendet snabbare att handlägga.K med lilla E skrev 2008-06-12 15:25:59 följande:
    Nähädu! Det går inte ett dugg snabbare än trettio dagar även fast man skickar med ett intyg. Jag har skickat intyget till Östersund innan jag begärt TFP men det går mer än 30 dagar ändå. Jag har tyvärr haft oturen att min dotter opererade sina fötter i april och det är inte så kul att knappt få någon lön från arbetet och sedan vänta tills försäkringskassan behagar betala ut mina pengar som jag har betalat in via skattsedeln i många år.

Du som jobbar på försäkringskassan kanske kan svara på om ni har någon form av prioritering vid handläggning? Att man tex tar alla ärenden som handlar om TFP över 7 dagar där det behövs intyg och där folk förmodligen sitter mer i klistret än om det endast rör sig om några dagar för sig?

Men ringer man så får man endast ett mantra i örat: Handläggningstiden är 30 dagar och det går under inga som helst omständigheter att betala ut några pengar innan.
  • K med lilla E
    CeeJay skrev 2008-06-12 17:00:05 följande:
    Om du skickar med ett intyg på frånvaron går ärendet snabbare att handlägga.K med lilla E skrev 2008-06-12 15:25:59 följande:
    Som du märker är jag jätteirriterad, men jag förstår mycket väl att det inte är ni som handläggare som skall ha skit. Jag tycker ni gör ett jättebra jobb under svåra omständigheter och jag beundrar ändå de som sitter och svarar i telefonen för alla är verkligen väldigt trevliga fast de förmodligen får tala med folk som lindrigt sagt är otrevliga!

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:03:47 följande:

Du som jobbar på försäkringskassan kanske kan svara på om ni har någon form av prioritering vid handläggning?
    Jobbar också på FK, tack och lov inte länge till... Jo prioriteringar har vi... Att INTE prioritera VAB alls just nu. Detta eftersom det är krisigt på föräldrapenningen också... och bostadsbidraget... och bostadstillägget...
  • Sanda

det enklaste hade väl varit om förskolorna gjorde en rapportering av sjuka barn till FK, typ en formulär dom fyllde i på internet en gång i veckan eller nåt. och föräldrarna fortsatte att göra som förut anmäla på internet eller telefon

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Hertha

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-06-12 20:15:05 följande:

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:03:47 följande:
    Jobbar också på FK, tack och lov inte länge till... Jo prioriteringar har vi... Att INTE prioritera VAB alls just nu.
    Vilken tur att jag hållt koll på den här tråden, har funderat lite vad mina VAB-pengar tagit vägen, lönen nästa månad blir rätt kass så det är bäst att hålla hårt i pengarna som är kvar. Som tur är för min del är jag inte i akut behov av dem. Trodde de dröjde för att de kontrollerade att jag verkligen vabbat.

Förhoppningsvis med det nya intyget så kommer mindre tid att ägnas åt utredning av bidragsfusk för vad jag förstått så går hälften av anmälningarna i papperskorgen på åklagarmyndigheten då vabblanketten är så krånglig att brott inte går att styrka då det är så lätt att skriva fel.
  • josida

SKiljer det väldigt mycket från de olika länen hur lång handläggningstid de har på sig?
    FÖr jag brukar få mina vab-pengar på ca 1-2 veckor. Men då anmäler jag via nätet och med e-leg. Får man kanske prio då?

josida skrev 2008-06-12 20:28:47 följande:
    SKiljer det väldigt mycket från de olika länen hur lång handläggningstid de har på sig?FÖr jag brukar få mina vab-pengar på ca 1-2 veckor. Men då anmäler jag via nätet och med e-leg. Får man kanske prio då?
    Hos oss så har det varit så att de som gjort anmälan via nätet skulle gå på förtur, vilket jag alltid tyckt varit orättvist... Men visst skiljer det mellan olika län... Men riktlinjen är 30 dagar.

Enda sättet att få pengar snabbt är om "Sune" betalar ut. Det heter så när VAB betalas ut automatiskt hos FK. Men då krävs att man fyllt i blanketten rätt, inte ändrat t ex årsinkomst eller arbetsgivare, varit hemma för rätt anledning (t ex feber) och inte har en årsarbetstid i timmar. Så den chansen är inte speciellt stor...
  • K med lilla E
    josida skrev 2008-06-12 20:28:47 följande:
    SKiljer det väldigt mycket från de olika länen hur lång handläggningstid de har på sig?FÖr jag brukar få mina vab-pengar på ca 1-2 veckor. Men då anmäler jag via nätet och med e-leg. Får man kanske prio då?
    Nej, för det gör jag också och har gjort länge och innan deras stora omorganisation för ett tag sedan så fick jag också mina vab-pengar väldigt fort, men hela detta året har varit bedrövligt och jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte är ensamstående och lågavlönad för då hade jag hamnat hos kronkalle för länge sedan med att TFP som jag varit tvungen att ta det här året.

Jag tycker att fk kunde ta som regel att alltid ringa till förskolan och kolla och göra det så snart som möjligt efter det att de fått in begäran om TFP så behöver de ju inte ha någon blankett. Det måste väl ändå vara smidigare än att man först skall begära ersättning på nätet och sedan få en blankett påskriven och sedan skicka in den och så skall handläggaren koppla ihop blanketten med rätt ärende.
  • blonde redhead
    Sanda skrev 2008-06-12 20:19:23 följande:
    det enklaste hade väl varit om förskolorna gjorde en rapportering av sjuka barn till FK, typ en formulär dom fyllde i på internet en gång i veckan eller nåt. och föräldrarna fortsatte att göra som förut anmäla på internet eller telefon
    [/citat]

Ja för det har ju förskollärare tid med. Man har väldigt pressat schema som det är och jag tycker det är självklart att ansvaret ligger hos föräldrarna. En förskollärare ska ta hand om barnen och lägga tiden på det, inte fylla i papper för sjuka barn.

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:36:29 följande:
    [citat]
    Jag tycker att fk kunde ta som regel att alltid ringa till förskolan och kolla och göra det så snart som möjligt efter det att de fått in begäran om TFP så behöver de ju inte ha någon blankett. Det måste väl ändå vara smidigare än att man först skall begära ersättning på nätet och sedan få en blankett påskriven och sedan skicka in den och så skall handläggaren koppla ihop blanketten med rätt ärende.
    Med tanke på hur mycket barn det är borta från förskolor så skulle det pedagogiska arbetet störas enormt av en telefon som ringer och kollar upp barn hela tiden. Visst skulle det vara enklare, men barnen skulle drabbas i slutet.
  • K med lilla E

blonde redhead skrev 2008-06-12 20:40:50 följande:

Med tanke på hur mycket barn det är borta från förskolor så skulle det pedagogiska arbetet störas enormt av en telefon som ringer och kollar upp barn hela tiden. Visst skulle det vara enklare, men barnen skulle drabbas i slutet.
    Det blir väl inte mindre sjuka barn bara för att man fyller i en blankett. Det pedagogiska arbetet kommer forsättningsvis att bli avbrutet hela tiden för att föräldrar måste få sina blanketter påskrivna och vad jag förstår så finns det inte ens en färdig blankett ännu utan det är upp till föräldrarna att tillverka en blankett be personalen skriva på den och för att kunna göra det så måste det pedagogiska arbetet avbrytas för att de skall kunna kolla i sina kalendrar om just Kalle var borta halva den dagen osv. För man kommer nog att vilja ha sin blankett påskriven pronto för att kunna skicka iväg den och vill inte vänta tills personalen har tid avsatt för just det.
  • blonde redhead

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:48:46 följande:

Det blir väl inte mindre sjuka barn bara för att man fyller i en blankett. Det pedagogiska arbetet kommer forsättningsvis att bli avbrutet hela tiden för att föräldrar måste få sina blanketter påskrivna och vad jag förstår så finns det inte ens en färdig blankett ännu utan det är upp till föräldrarna att tillverka en blankett be personalen skriva på den och för att kunna göra det så måste det pedagogiska arbetet avbrytas för att de skall kunna kolla i sina kalendrar om just Kalle var borta halva den dagen osv. För man kommer nog att vilja ha sin blankett påskriven pronto för att kunna skicka iväg den och vill inte vänta tills personalen har tid avsatt för just det.
    Jo det finns färdiga blanketter för detta. Och man kan som pedagog begära att dom lägger papperna på förskolan och får dom påskrivna vid dagens slut för att få tillbaka dom dagen efter.
  • Sanda
    fast tiden som går för att skriva på papprerna som föräldrarna kommer med tar ju oxå tid? och typ kan du skriva på att pelle var borta tis tors och fredag förra veckan, så ska personalen kolla i papprerna först om det stämmer innan dom skriver på annars kanske dom fuskar osv. 
    Om det fanns ett färdigt formulär på internet som alla barnens namn var inskrivna på för varje förskola, så bockade man bara i vilka dagar som vilka barn varit borta på borde inte ta mer än 5 minuter. Det tror jag alla hade vunnit på. 
  • K med lilla E

Jag frågade på vår förskola idag och de visste ingenting om några blanketter utan sade så som jag beskrivit innan att de blivit instruerade att be föräldrarna själva skriva ett intyg som de sedan skall be att få påskrivet på förskolan. Och jag tycker inte att det är ett dugg bra förslag, ju mer jag tänker på det desto mer retar jag upp mig på att man skall behöva styrka att barnet varit hemma.

• blonde redhead
    Svar på #35
    Ja om nu alla förskolor har datorer. Sedan kommer det ta mer tid eftersom man som pedagog då också måste fylla i vilka dagar och tider det handlar om,vilket kommer ta mycket tid, inte bara en underskrift som man kan göra när barnen gått hem, vilket inte tar speciellt mycket tid. Och för att inte tala om vilka enorma system försäkringskassan måste lägga upp om nu vare förskola i sverige ska kunna ha en egen sida med alla barnen och fylla i blanketter på. Det är inte en pedagogs arbete.
  • blonde redhead

K med lilla E skrev 2008-06-12 20:53:37 följande:

Jag frågade på vår förskola idag och de visste ingenting om några blanketter utan sade så som jag beskrivit innan att de blivit instruerade att be föräldrarna själva skriva ett intyg som de sedan skall be att få påskrivet på förskolan. Och jag tycker inte att det är ett dugg bra förslag, ju mer jag tänker på det desto mer retar jag upp mig på att man skall behöva styrka att barnet varit hemma.
    Jag jobbar på förskola och sitter med i styrelsen på en annan förskola och vi har alla fått blanketter. Så jag har själv blanketten på min dator.
  • Sanda
    blonde redhead skrev 2008-06-12 20:56:33 följande:
    Svar på #35Ja om nu alla förskolor har datorer. Sedan kommer det ta mer tid eftersom man som pedagog då också måste fylla i vilka dagar och tider det handlar om,vilket kommer ta mycket tid, inte bara en underskrift som man kan göra när barnen gått hem, vilket inte tar speciellt mycket tid. Och för att inte tala om vilka enorma system försäkringskassan måste lägga upp om nu vare förskola i sverige ska kunna ha en egen sida med alla barnen och fylla i blanketter på. Det är inte en pedagogs arbete.
    ja iden i huvudtaget kan ju diskuteras men nu när den finns så borde den gå smidigt till. Jag ser iallafall framför mig hur förskolelärare kommer bara skriva på för att få det gjort, för att dom precis som du (no offence) inte tycker att det är deras jobb att ta ansvar för. Då kan ju hela system kvitta känner jag.

Regeln i korthet:
    * Enligt förslaget så är det föräldern som ansvarar för att intyget fylls i och att det kommer till Försäkringskassan. Förskola, familjedaghem, fritidshem och skola är skyldiga att snarast möjligt utfärda intyg om barnets frånvaro efter det att föräldern har begärt intyget. Det är dock föräldern som ska fylla i intyget. Förskola m.fl. ska endast skriva under uppgifterna.

* Intyget ska styrka att barnet har varit frånvarande de dagar för vilka tillfällig föräldrapenning begärs. Verksamheten ska dock inte intyga i vilken omfattning barnet har varit frånvarande, utan endast att barnet har varit frånvarande.

* Svarskuvert - Föräldrar som anmäler via Föräldratjänsten på Internet får portofritt svarskuvert för att uppmuntra fortsatt användning av Internet.

Svar på tråden Intyg vid VAB?