• kimsivimsi

Ni som har dragit ut nån tand!

På måndag kommer den stora dagen, ska ska dra ut en tand :-S *aaaahh* Har aldrig gjort detta tidigare..
    jag är OTROLIGT tandläkar rädd, men jag är desperat, jag har så ont i min tand att jag inte kan sova, inga j**la värktabletter hjälper heller...
    Så nu till mina frågor:
    Hur känns det att dra ut en tand?
    Ni som har hat tandvärk, vad för värktablett har ni använt?( Jag kör på alvedon, men jag tycker inte att det hjälper... Har även ått citodon som skall hjälpa mig till kvällen, tycker att även denna inte hjälper...)

Snälla hjälp! (haha jag e livrädd!!)

• Svar på tråden Ni som har dragit ut nån tand!
  • kimsivimsi
    Anmavi skrev 2008-06-12 13:45:40 följande:
    Ta en voltaren och en alvedon sammtidigt. De verkar bäst ihop:) har haft tandvärk alldeles tillräckligt och har lärt mig av det...
    Tack! Ska testa detta.
  • annicavillhabeis

Har oxå otrolig tandläkarskräck, men smärtan innan av infektionen å allt, gjorde att jag inte ens kände när de drog ut den, visserligen med en massa bedövning å så, men det har aldrig hjälpt på mig ändå,inte ens när de ska laga så.. Efteråt gjorde det inte ont, men obehag å jag blödde 2 dagar efter, så det var det jobbigaste.
    Angående värken så har jag fått tips från tanläkarn när jag haft ont att ta 2 panodil eller alvedon och en ipren eller ibumetin, ta det tillsammans, det lindrar smärtan ganska bra.Dock får man bara ta det var 8:e timme.

• mammabarnpappa

Jag drog ut en tand för några år sedan och de ångrar jag så mycket. Skulle lagat några hål efter de men vågade inte gå tillbaka. Han fick inte ut den så som han skulle och hamrade sönder tanden till 4 större bitar (blev självklart mindre med) Efter några dagar fick jag problem där han tog ut den, började komma var och så. Brydde mig inet så mycket först. Sen så blev de värre o värre gjorde ondare o ondare. Jag hade några starka smärtstillande tabletter hemma som läkaren hade skrivit att jag bara får ta 4st högst, men jag hade så ont att jag tog 12st på en natt utan att det hjälpte något. fick för mig att jag kände en tandflis, min man kunde inte pussa min för jag stank för mycket var tom jag klarade inte av. Efter ett bra tjat fick jag komma tillbaka och då fick de fixa iordning lite o lägga på ett skydd typ i 2 dagar. sen bröjade de läka lite. de närmsta 4 månaderna efte de fick jag dra ut 3 tandfliser i olika omgångar som han hade missat o det var säkert de som gjorde att jag fick var o smärta. Så som sagt var jag sätter mig aldrig mer i tandläkarstolen!

Ts jag hoppas att det går mycket bättre för dig!

• CarlHerman

Jag är tandhygienist och mitt tips är att om du är rädd för att få ont efteråt så börja äta värktabletter innan bedövningen släpper. Har det väl börjat göra ont så är det svårare att få tabletterna att verka bra.
    Oftast sys det inte om det är en vanlig utdragning där de inte behöver öppna upp tandköttet för att få ut tanden (men då är det mer operation, inte utdragning och det borde du ha fått reda på).

Så ta din citodon eller alvedon+ipren direkt du kommer hem och ta sen nya tabletter innan den förstas effekt börjat ebba ut.

Rök inte (om du är rökare) på nåt dygn efter utdragningen, det ökar risken för komplikationer.

• kimsivimsi
    mammabarnpappa skrev 2008-06-12 13:51:22 följande:
    Jag drog ut en tand för några år sedan och de ångrar jag så mycket. Skulle lagat några hål efter de men vågade inte gå tillbaka. Han fick inte ut den så som han skulle och hamrade sönder tanden till 4 större bitar (blev självklart mindre med) Efter några dagar fick jag problem där han tog ut den, började komma var och så. Brydde mig inet så mycket först. Sen så blev de värre o värre gjorde ondare o ondare. Jag hade några starka smärtstillande tabletter hemma som läkaren hade skrivit att jag bara får ta 4st högst, men jag hade så ont att jag tog 12st på en natt utan att det hjälpte något. fick för mig att jag kände en tandflis, min man kunde inte pussa min för jag stank för mycket var tom jag klarade inte av. Efter ett bra tjat fick jag komma tillbaka och då fick de fixa iordning lite o lägga på ett skydd typ i 2 dagar. sen bröjade de läka lite. de närmsta 4 månaderna efte de fick jag dra ut 3 tandfliser i olika omgångar som han hade missat o det var säkert de som gjorde att jag fick var o smärta. Så som sagt var jag sätter mig aldrig mer i tandläkarstolen!Ts jag hoppas att det går mycket bättre för dig!
    *AAAAAHHH* Åh fy vad hemskt!! Jag hoppas och hoppas att han inte behöver hammra sönder min... :-S Var det en visdomstand??
  • GrodAnn

Är du helt säker på att du skall dra tanden på måndag?

Jag har själv dragit alla mina visdomständer, men när jag hade inflammation i den första rensade de bara tandköttet och jag fick gå hem och vänta på att det hade läkt ut. Fick sedan komma tillbaka någon vecka senare och dra tanden när det inte längre var infekterat.

Angående själva ingreppet var det inga problem. Man blir rejält bedövad och om du ber tandläkaren snällt kan han/hon skriva ut smärtstillande.

• mammabarnpappa
    kimsivimsi skrev 2008-06-12 13:55:10 följande:
    *AAAAAHHH* Åh fy vad hemskt!! Jag hoppas och hoppas att han inte behöver hammra sönder min... :-S Var det en visdomstand??
    Jo det var hemskt, hade ju tandläkarskräck sedan innan med och den blev inte bättre av de besöket precis. Ja det var visdomstanden. Så om jag får tandvärk mer kommer jag vara hemma med smärtan istället, kan ju inte bli värre än vad det var då.

Säg till han innan du sätter dig i stolen att du inte vill att han ska hammra i tanden. Jag har dragit ut tänder när jag var liten och då hammrade de aldrig i tänderna så jag blev chockad när jag låg där och den kom fram.
  • kimsivimsi
    CarlHerman skrev 2008-06-12 13:52:41 följande:
    Jag är tandhygienist och mitt tips är att om du är rädd för att få ont efteråt så börja äta värktabletter innan bedövningen släpper. Har det väl börjat göra ont så är det svårare att få tabletterna att verka bra.Oftast sys det inte om det är en vanlig utdragning där de inte behöver öppna upp tandköttet för att få ut tanden (men då är det mer operation, inte utdragning och det borde du ha fått reda på).Så ta din citodon eller alvedon+ipren direkt du kommer hem och ta sen nya tabletter innan den förstas effekt börjat ebba ut.Rök inte (om du är rökare) på nåt dygn efter utdragningen, det ökar risken för komplikationer.
    Grejjen är att jag vet inte om det är en vanlig utdragning, men jag TROR att det är det. Jag har nyligen lyttat, och detta är hos en ny tandläakre, jag gick till folktandvården och där röntgade dom och a att min rot var krokig och att den behövdes opereras ut, vilket gjorde att jag inte vågade gå igen.. Sen nu hos denna tandläkare sa han att den inte var krokig, att ena roten var tjockare än den andra, så att det skulle unka att bara lätta på tandköttet för att sen ta ut den.. Så jag vet inte vilket som stämmer.. Men vad jag attade det som, ska den bara dras ut..
    Gör det ondare med en "operation"?
    Tack för tipsen med värktabletterna!
  • kimsivimsi
    GrodAnn skrev 2008-06-12 13:57:30 följande:
    Är du helt säker på att du skall dra tanden på måndag?Jag har själv dragit alla mina visdomständer, men när jag hade inflammation i den första rensade de bara tandköttet och jag fick gå hem och vänta på att det hade läkt ut. Fick sedan komma tillbaka någon vecka senare och dra tanden när det inte längre var infekterat.Angående själva ingreppet var det inga problem. Man blir rejält bedövad och om du ber tandläkaren snällt kan han/hon skriva ut smärtstillande.
    Jag hoppas verkligen att Kåvepeninet funkar tills på måndag.. Att infektionen har försvunnit.. Han går sedan på semester nämligen, och dom tog bort en annan patients tid för att trycka in mig, pga att mitt var "akut" tyckte dom..
  • Bevabus

Hej TS! Är det en operation du ska gå igenom eller ska dom bara dra ut den så att säga? Inte för att det är en sån jättestor skillnad men

Jag är vansinnigt tandläkarrädd. Och för ett par veckor sedan så sa dom att jag skulle få bli av med mina visdomständer. Jag låg och grät på nätterna för jag var så orolig. I Tisdags så var jag dit med pappa. Var nära på o gråta i väntrummet och det gjorde ont i magen. (Läs vidare det blir bättre )
    Så fick jag komma in till omklädningsrummet. Där släppte nervositeten helt för jag och pappa fick sätta på oss såna där operationskläder..ful mössa och allt så jag började skratta

Sen kom en sjuksyster med lugnande till mig och även ett glas vatten med två panodil i. Tro det eller ej, men DET var det värsta med hela grejen. Att faktiskt dricka det där äckliga...fy fan!
    Jag känner mig helt normal men börjar ändå känna hur benen blir lite tunga medan jag går in till operationssalen.
    Dom som tog hand om mig visste exakt hur rädd jag var, för jag hade en mardrömsupplevelse hos en elak tandläkare för 4 år sedan när jag skulle dra ut två tänder. Hon satte sprutan helt fel och jag grät och skrek att hon skulle ta bort den men hon gjorde det aldrig...ja som sagt, det var bara hemskt. Första gången jag skulle dra ut tänder.
    Så jag hade berättat om detta för min nuvarande tandläkare så han visste. Så la jag mig på bordet, fick en grön duk på magen där dom la lite prylar. Sen så satte dom ett skynke över ögonen och på huvudet. Det kan man tänka sig är klaustrofobiskt, men det visade sig kännas otroligt skönt senare

Jag var livrädd för sprutan eftersom att den senaste gången hade det gått åt helvete. Men jag fick JÄTTEMYCKET salva i munnen så jag kände bara pyttesmå stick här och där. Jag blev förvånad över att dom satte en spruta uppe i gommen också, det kanske dom bara gör vid operation...det var iallafall helt lugnt. Han förvarnade mig om att det kunde spänna en del men det gick ju så snabbt. Han satte sprutorna superförsiktigt

Sen själva ingreppet så skrapade dom och borrade dom en del. Det är ju bara ljud Du känner INGENTING. Sjuksystrarna pratade med mig hela tiden, lugnande om hur mycket mygg det tydligen ska komma i sommar och så höll dom mina händer på magen och masserade mina ben

Så plötsligt säger tandläkaren "Nu är kronan borta. Och nu ska vi se om du har nå rötter. Jajamen, det hade du och nu är dom också borta!" Jag blev jätteförvånad!

Sen sa han att han skulle lägga några stygn där och i vanliga fall hade jag freakat ut totalt för jag har aldrig blivit sydd men jag var helt lugn eftersom att jag inte kände nånting
    Eftersom att jag var så rädd innan så frågade han om jag vill köra nästa tand också nu som planerat. Och jag sa "Ja absolut!".

När jag gick till omklädningsrummet så fick sjuksystrarna hålla mig som en gammal tant för jag var så groggy men det var skoj!

Den värsta delen är nu efteråt när jag är väldigt uppsvullen i kinden. Ser ut som att man har en golfboll där inne. Och det värker. Men det är bara att ta en alvedon var fjärde timme, och sen Citodon var sjätte timme (inte samtidigt såklart) så kommer det hjälpa jättemycke
    Svullnaden har idag gått ner rätt mycket, skönt!

Nu på tisdag så ska jag till tandläkaren igen och operera bort dom som är kvar. Och vet du vad? Jag hade så trevligt där så jag ser nästan fram emot det!:O helt ärligt alltså.
    Och det där med att det skulle låta när dom tar bort tanden var jag lite orolig över. Men jag hörde knappt nånting, lite smått bara när dom drog (dom drog inte alls hårt). Sen knäppte det till vid ett tillfälle, och då hade dom delat på tanden så att dom kunde plocka ut den i bitar. Inte alls farligt

Hoppas du orkar läsa det här Ställ gärna frågor om du har några!

Svar på tråden Ni som har dragit ut nån tand!