• Kya

vattkoppor, igen??

ja, jag hade också vattkoppor två gånger som liten. inget farligt, bara jobbigt.

• Kya
    FrökenR skrev 2008-06-12 13:47:15 följande:
    Har man haft vattkoppor har man fått ett livslångt skydd mot att drabbas igen. Man kan däremot få bältros senare i livet. Han kan inte ha vattkoppor om han redan haft det.
    hmm.. trodde även mina föräldrar. så de tog mig ju till VC i tron att jag hade bältros. men de fick hör att det var vattkoppor igen. och att det var ovanligt, men möjligt att det hände.
  • Kya
    FrökenR skrev 2008-06-12 13:57:24 följande:
    Konstigt, eftersom jag själv är sjukvårdsutbildad men 140 p på universitet.Kya skrev 2008-06-12 13:49:10 följande:
    jupp, farsan blev minst lika förvånad, han. eftersom han hört att man bara kan ha det en gång i livet. men läkaren där förklarade att i vissa fall kan man ha vattkoppor två gånger, och att det definitivt inte var bältros jag hade.
  • Kya
    FrökenR skrev 2008-06-12 14:02:44 följande:
    Faan, då har jag tagit dyra stydielån alldeles i onödan!!! Kya skrev 2008-06-12 13:59:33 följande:
    ledsen att behöva vara den som gav dig nyheten...
  • Kya

nämen allvarligt talat, vanligtvis så ska det bara vara en gång per livstid man får vattkoppor. men det finns alltid fall som faller utanför ramen, och det är fullt möjligt att få vattkoppor igen, även om det är ruskigt ovanligt.

• Kya
    NoXigen skrev 2008-06-12 14:08:38 följande:
    Tror vi hade lopp bett andra gången ;-DKya skrev 2008-06-12 14:06:18 följande:
    ja det måste vara enda förklaringen dumma läkare som inte ser skillnad på vattkoppor och vanliga sängloppor!
  • Kya
    Myzteria26 skrev 2008-06-12 14:11:27 följande:
    tror det var bladlöss.. Men går dom går nog inte till anfall på människor i NORMALA fall men man vet ju aldrig. Finns ju en o annan människa som kan råka ut för det
    knäpp-skorvar? de kan ge elaka märken, jag kanske blev attackerad av en hel svärm med såna?
  • Kya

Knytets mamma skrev 2008-06-12 14:12:59 följande:

Vi kan anta att det är så här det går till"Ett virus fångas för det mesta upp av känselnerverna och förs in till de så kallade ganglierna, som är nervstrukturer nära ryggmärgen. Där ligger sedan viruset under resten av livet."www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp de som då får vattkoppor en gång till har alltså troligtvis inte haft ovannämnda process.
    aha, vad smart du är jag har kort sagt dåliga ganglier?
  • Kya

Johanna 87 skrev 2008-06-12 14:14:57 följande:

blev en intressant disskusion här iallafall men tack för svaren hörni, får så vad dom säger på bvc imorgon då!det kliar iaf inte, varken nu eller förra gången så det är ju skönt!och angående bältros så ser ju otslagen helt annorlunda ut så det har jag iaf uteslutigt!
    skönt att det inte kliar iaf, då går det ju att stå ut med vattkoppor
  • Kya
    Dinosaurien skrev 2008-06-12 14:27:37 följande:
    Hallå! Stopp! Ett viktigt inlägg till TS!OM DU TROR ATT BARNET HAR VATTKOPPOR SÅ SKA DU INTE GÅ TILL BVC!!! Vattkoppor är ruggigt smittsamt och man vill INTE ha in barn med vattkoppor på BVC dit det samlas en massa barn som sen blir smittade!! Så, gå absolut inte till BVC utan slå dem en signal och rådgör på telefon!Om man har haft vattkoppor som väldigt liten kan det vara så att ens immunförsvar inte var tillräckligt utvecklat för att bilda de antikroppar som sen skyddar en resten av livet, alltså kan man då få vattkoppor två gånger. Så det kan ju vara så!Men...gå inte till BVC!
    men? får man aldrig gå till BVC eller VC när man är sjuk? det blir himla krångligt om man inte får röra sig utanför dörren när man är sjuk? vet kan konstatera att man är sjuk då?
  • Kya
    Mizzz skrev 2008-06-12 14:35:44 följande:
    Kya skrev 2008-06-12 14:31:03 följande:
    klart man får. Men just prickiga barn brukar dom inte vilja ha på BVC. Jag fick nej när sonen hade prickar (som antagligen bara va värmeutslag) när vi skulle in och ta ett blodprov. När barnet är sjukt ska man ALLTID ringa förts och fråga. Är det akut så är det just akuten som gäller, inte bvc/vc..
    aha, där ser man men barn brukar oftast vara prickig av en eller annan anledning när de är små?
  • Kya
    Dinosaurien skrev 2008-06-12 14:39:20 följande:
    Kya skrev 2008-06-12 14:31:03 följande:
    Om man har sjuka barn så ska man ju inte gå till BVC om man inte måste, eller hur? Där finns ju tex gott om nyfödda bebisar... Självklart ska man söka vård om man behöver med det är väl sällan på BVC iofs. Just vattkoppor är ju exceptionellt smittsamt och kan smitta långt efter att du och ditt sjuka barn gått hem. Man vill därför absolut inte ha in dessa barn i sjukvården om de inte behöver vård. Alltså tittar man på barn med vattkoppor på tex akuten enbart om de verkar slöa, undervätskade eller liknande. Fram tills dess rekommenderar man att de stannar hemma för att skydda övriga barn!Så, nej, barn med vattkoppor är absolut inte välkomna på BVC!
    det är bra att veta har ju inget barn än, men ett på väg och förr eller senare så kommer ju barnet ha vattkoppor, en eller två gånger.
  • Kya
    Myzteria26 skrev 2008-06-12 14:45:07 följande:
    Glöm inte fråga läkaren om bebbe får det 2 ggr om det möjligen KAN vara bladlöss Kya skrev 2008-06-12 14:42:15 följande:
    eller knäpp-skorvar. de jävlarna är inte att leka med
  • Kya

men vad är så farligt med vattkoppor? det låter som man ska behandlas som en som har fått pesten eller så.

har ju hört om vissa "vattkoppskalas" som ordnas ibland, när ett barn fått vattkoppor. då tar man dit sina egna barn, i syfte att smitta dom så att de får smittan när de är små, och inte stora. vet inte om det bara är en myt med dessa "kalas" men jag har hört det iaf

• Kya
    Myzteria26 skrev 2008-06-12 15:15:37 följande:
    På riktigt små och gamla är det viruset inget hit. Vågar inte svara på varför riktigt men vet iaf att det är farligare för minisar och gamla.Kya skrev 2008-06-12 15:14:10 följande:
    aha de som är -6mån och de som är +70 år?
  • Kya
    Myzteria26 skrev 2008-06-12 15:19:10 följande:
    Vet inte var "ålders gränsen" går så i have nooo idea Kya skrev 2008-06-12 15:18:22 följande:
    jaamen det måste ju vara riktigt små och riktigt gamla
Svar på tråden vattkoppor, igen??