• Johanna 87

vattkoppor, igen??

misstänker att sonen har fått vattkoppor (ska på bvc imorgon, kan inte idag) problemet är bara att han hade det i januari förra året, men hur vanligt är det att barn får vattkoppor två gånger (han var inte ens 1år första gången men hade väldigt mycket prickar) hans kusin har haft det två ggr iaf men då hade han bara några enstaka första gången, någon som vet?

• Svar på tråden vattkoppor, igen??
  • NoXigen

Jag har haft det 2ggr...andra gången värre än första :) inte vanigt men inget farligt heller.
    Min mamma sa att ja va speciell som fick d två ggr

• NoXigen

Hade massa första men värre andra ska d vara :)

NoXigen skrev 2008-06-12 13:44:45 följande:
    Jag har haft det 2ggr...andra gången värre än första :) inte vanigt men inget farligt heller.Min mamma sa att ja va speciell som fick d två ggr
  • Kya

ja, jag hade också vattkoppor två gånger som liten. inget farligt, bara jobbigt.

• FrökenR

Har man haft vattkoppor har man fått ett livslångt skydd mot att drabbas igen. Man kan däremot få bältros senare i livet. Han kan inte ha vattkoppor om han redan haft det.

• Kya
    FrökenR skrev 2008-06-12 13:47:15 följande:
    Har man haft vattkoppor har man fått ett livslångt skydd mot att drabbas igen. Man kan däremot få bältros senare i livet. Han kan inte ha vattkoppor om han redan haft det.
    hmm.. trodde även mina föräldrar. så de tog mig ju till VC i tron att jag hade bältros. men de fick hör att det var vattkoppor igen. och att det var ovanligt, men möjligt att det hände.
  • Busbellan

Nej, man kan inte få vattkoppor två gånger, då var det inte vattkoppor en av gångerna. Däremot kan man precis som FrökenR skriver få bältros.
    Har man haft vattkoppor en gång så finns viruset vilande i kroppen och kan komma tillbaka som bältros.

Mamma till Nora, August och Ella
  • FrökenR

Konstigt, eftersom jag själv är sjukvårdsutbildad men 140 p på universitet.

Kya skrev 2008-06-12 13:49:10 följande:
    hmm.. trodde även mina föräldrar. så de tog mig ju till VC i tron att jag hade bältros. men de fick hör att det var vattkoppor igen. och att det var ovanligt, men möjligt att det hände.
  • NoXigen

Haha...Det skulle du sagt till doktorn som ja hade som liten :) Jo man kan ha det två ggr inte vanligt men funkar perfekt att ha.

FrökenR skrev 2008-06-12 13:47:15 följande:
  • Kya
    FrökenR skrev 2008-06-12 13:57:24 följande:
    Konstigt, eftersom jag själv är sjukvårdsutbildad men 140 p på universitet.Kya skrev 2008-06-12 13:49:10 följande:
    jupp, farsan blev minst lika förvånad, han. eftersom han hört att man bara kan ha det en gång i livet. men läkaren där förklarade att i vissa fall kan man ha vattkoppor två gånger, och att det definitivt inte var bältros jag hade.
  • NoXigen

Då vet du allt...då borde du veta att d finns fall som går mot strömmen så att säga :)

FrökenR skrev 2008-06-12 13:57:24 följande:
    Konstigt, eftersom jag själv är sjukvårdsutbildad men 140 p på universitet.Kya skrev 2008-06-12 13:49:10 följande:
Svar på tråden vattkoppor, igen??