• maar79

Hur lång är en värk och..

.. måste man känna ett tryck neråt?
    Jag fick onda förvärkar igår kväll. Känns mest i svanken men även i nedre delen av magen. Tog två alvedon vid 4-tiden vilket inte hjälpte mycket. Det är dock fortfarande en handlingsbar smärta, jag andas igenom dom och dessutom håller det bara på ca 45 sekunder, kommer var 7-8 minut.

• Svar på tråden Hur lång är en värk och..
  • artch

Jag kände inte något tryck neråt, men det gör man när det blir krystvärkar. Och då du har dom hoppas jag att du är på BB för då är barnet nära. Längden på värkarna ligger väl någonstans mellan 30 sekunder och 1 minut? Minns inte! Kunde inte riktigt fokusera på det Ring BB om du har funderingar! Då kanske du får komma in på en koll.

• 5barnsmamman

När ska du ha?
    Om inte alvedon hjälper och det håller på fortfarande så verkar det som att det är på Riktigt.

45 sekunder är ju ganska okej lång värk. Mina med första sonen var mycket kortare, de gav mig dropp för att de skulle bli lite längre och med dropp så blev de som dina.

Stolt mor till fyra
  • Kazeer

Min förlossning startade inte av sig själv utan jag blev igångsatt. De värkar jag hade när tappen utplånades kändes i magen och i svanken. De varade i ca 40 skeunder och kom med 3 minuters mellanrum. Jag andades igenom värkarna och sedan lyckades jag på något sätt slumra till, innan nästa värk kom. Vad jag kan komma ihåg, så kände jag inget tryck nedåt i det här skedet...

Har du värkar idag också?

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Åsa Ystad

mada79: Låter som att det kan vara på gång! Lycka till!

• basio

Hur länge en värk håller på är nog rätt individuellt tror jag. Mina värkar kom aldrig upp i den där minuten som de sa att de skulle på förlossningen innan vi fick åka in. Ändå var jag öppen 10 cm när jag kom in....

Tryck neråt kan komma i ett senare skede. 7-8 minuter emellan är ju inte såå tätt och om smärtan är hanterbar så kan du nog ta det lugnt en liten stund till... men bebis blir det nog snart!

• 5barnsmamman
    artch skrev 2008-06-13 09:09:43 följande:
    Jag kände inte något tryck neråt, men det gör man när det blir krystvärkar. Och då du har dom hoppas jag att du är på BB för då är barnet nära. Längden på värkarna ligger väl någonstans mellan 30 sekunder och 1 minut? Minns inte! Kunde inte riktigt fokusera på det Ring BB om du har funderingar! Då kanske du får komma in på en koll.
    Trycket hade jag oxå under de tidiga värkarna, trycket sedan vi krystvärkarna är ett helt annorlunda tryck.
    Jag hade oxå min värkar i ryggen eller vad man ska säga och det trycket man får då är ju som en känsla av att man är lite bajsnödig eller hur man ska beskriva det.
    Stolt mor till fyra
  • maar79

Jag är bf+10 så jag är redo! Jo, det känns ganska bra (läs ont) idag med så jag hoppas, hoppas, hoppas!

• 5barnsmamman
    maar79 skrev 2008-06-13 09:15:46 följande:
    Jag är bf+10 så jag är redo! Jo, det känns ganska bra (läs ont) idag med så jag hoppas, hoppas, hoppas!
    Då är det bara att önska lycka till
    Stolt mor till fyra
  • Kazeer

Lycka till!

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Phoca vitulina

Öppningsvärkarna ligger på en till en och en halv minut och det ska vara mellan 3-5 minuter mellan dem innan man kontaktar förlossningen, sa min BM igår.

Förvärkar kan vara kortare. Jag har haft upp till 1 ½ minuts förvärkar, men inget händer. Vill ha riktiga öppningsvärkar nu! BF idag.

Svar på tråden Hur lång är en värk och..