• maar79

Hur lång är en värk och..

.. måste man känna ett tryck neråt?
    Jag fick onda förvärkar igår kväll. Känns mest i svanken men även i nedre delen av magen. Tog två alvedon vid 4-tiden vilket inte hjälpte mycket. Det är dock fortfarande en handlingsbar smärta, jag andas igenom dom och dessutom håller det bara på ca 45 sekunder, kommer var 7-8 minut.

• Svar på tråden Hur lång är en värk och..
  • Skärgårdens skönhet

Phoca vitulina skrev 2008-06-13 09:20:33 följande:

Öppningsvärkarna ligger på en till en och en halv minut och det ska vara mellan 3-5 minuter mellan dem innan man kontaktar förlossningen, sa min BM igår.Förvärkar kan vara kortare. Jag har haft upp till 1 ½ minuts förvärkar, men inget händer. Vill ha riktiga öppningsvärkar nu! BF idag.
    Men HUR vet man skillnad?!? Hur vet man om det är förvärkar eller öppningsvärkar, om båda kan vara 1½ minut långa och antagligen kännas likadant???
  • 5barnsmamman

Det är nästan omöjlgt att förklara....
    Men när det är dags att få bebisen så vet man det. ( I de allra flesta fall)
    Jag tänke med 1 a barnet som så många att man skulle "missa" när det sätte igång...
    Men alla sa att du märker när det är dags, och när det va dags tänkte jag bara nu förstår jag vad alla menade,
    et var ingen tvekan då liksom...

Stolt mor till fyra
  • Skärgårdens skönhet

Men nog har man ju hört väldigt många som misstagit sig och trott att det varit riktiga värkar fast det "bara" varit pinvärkar. Jag vet inte vad jag ska tro...

• Phoca vitulina

Skärgårdens skönhet skrev 2008-06-14 21:50:09 följande:

Men nog har man ju hört väldigt många som misstagit sig och trott att det varit riktiga värkar fast det "bara" varit pinvärkar. Jag vet inte vad jag ska tro...
    Jag håller med dig! Skitsvårt att veta! Jag hoppas att vattnet går på mig innan det riktiga värkarbetet börjar. Då VET man ju att det är på G.
  • 5barnsmamman

Jag tyckte pinvärkarna vid första barnet var jobbiga MEN man härdar ut.
    När det sen blev riktiga värkar var det väldigt jobbigt att härda ut.
    Men denna fråga har ju ett väldigt individuellt svar.
    En del fixar alltihop utan större bekymmer en del fixar int Pinvärkarna en gång...

Jag har fått 4 barn och det har varit väldig t olika alla 4 ggrna.

Stolt mor till fyra
  • Phoca vitulina

Hittade det här på growingpeople.se:

"Förvärkar startar från olika håll i livmodern och sprider sig oregelbundet över den. Magen blir hård och putar ut, oftast utan att det känns något speciellt neråt underlivet.

En förlossningsvärk börjar från toppen av livmodern och sprider sig neråt. Då pressas fostret mot bäckenbotten. Det kan upplevas som ett tryck neråt eller rent av göra ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mens.

Om du har oregelbundna, glesa sammandragningar som inte känns ut i ryggen eller trycker neråt underlivet så är det med största sannolikhet förvärkar."

Jag har en kombination av ovanstående beskrivningar, men de är så oregelbundna att de definitivt bara är förvärkar än så länge... BF+1 idag...

• 5barnsmamman

Men de värkarna som beskrivs sist

"Om du har oregelbundna, glesa sammandragningar som inte känns ut i ryggen eller trycker neråt underlivet så är det med största sannolikhet förvärkar."

Det var så mina värkar med första sonen var innan han föddes, så jag vill påstå att det är hemskt svårt att beskriva i ord.
    Då det är sååå olika från person till person

Lycka till På Bf+1 fick jag min 4e , en dotter hon föddes 12 minuter efter första känning

Stolt mor till fyra
  • Skärgårdens skönhet

Phoca vitulina skrev 2008-06-14 22:08:11 följande:

Jag har en kombination av ovanstående beskrivningar, men de är så oregelbundna att de definitivt bara är förvärkar än så länge... BF+1 idag...
    Jag har också nån form av kombination. Sedan imorse vid 4-tiden har jag haft oregelbundna, ganska långa, knip i nedre delen av magen. Känns som när jag har håll. Samtidigt trycker det ganska kraftigt nedåt. Mellan 17-19 hade jag sen riktigt regelbundna känningar varje kvart. Då hade jag ont och det tryckte också mellan värkarna. Då gick jag i duschen. Och då dog det ut helt! Nu har jag haft två "värkar" sedan kl 20. Och inget däremellan. SUCK!
    BF +7 idag...
  • Phoca vitulina

Skärgårdens skönhet skrev 2008-06-14 22:17:16 följande:

Sedan imorse vid 4-tiden har jag haft oregelbundna, ganska långa, knip i nedre delen av magen. Känns som när jag har håll. Samtidigt trycker det ganska kraftigt nedåt.
    Så känns det för mig också. Bra beskrivning. Jag liksom tappar andan först och sen sätter det igång och trycker nedåt och strålar ut i ljumskarna... Men det är en sån oregelbundenhet. Varar mellan 40 sek och 1.5 min och det kan vara 2 minuter mellan och sen två timmar...
  • Phoca vitulina
    5barnsmamman skrev 2008-06-14 22:17:04 följande:
    Lycka till På Bf+1 fick jag min 4e , en dotter hon föddes 12 minuter efter första känning
    Tackar! Jag hoppas på snaaaaart... Dock inte på 12 minuter. Är nog inte så bra om man är förstföderska.
  • maar79

I lördags morse klockan 02.54 kom äntligen Nathalie! Jag åkte in till förlossningen vid halv åtta på kvällen pga av en blödning, hade då förvärkar. Dom övergick till värkar medans jag fortfarande låg i inskrivningsrummet (man kände skillnad!). När läkaren väl kom strax före 22 för att undersöka mig var jag öppen 6 cm! Hel ärligt; det gjorde skitont! Men det är SÅ värt det!!!!Skrattande

Svar på tråden Hur lång är en värk och..