• maar79

Hur lång är en värk och..

.. måste man känna ett tryck neråt?
    Jag fick onda förvärkar igår kväll. Känns mest i svanken men även i nedre delen av magen. Tog två alvedon vid 4-tiden vilket inte hjälpte mycket. Det är dock fortfarande en handlingsbar smärta, jag andas igenom dom och dessutom håller det bara på ca 45 sekunder, kommer var 7-8 minut.

• Svar på tråden Hur lång är en värk och..
  • 5barnsmamman
    Phoca vitulina skrev 2008-06-13 09:20:33 följande:
    Öppningsvärkarna ligger på en till en och en halv minut och det ska vara mellan 3-5 minuter mellan dem innan man kontaktar förlossningen, sa min BM igår.Förvärkar kan vara kortare. Jag har haft upp till 1 ½ minuts förvärkar, men inget händer. Vill ha riktiga öppningsvärkar nu! BF idag.
    Ska man lyssna på dem råden så har inte jag fått barn....

Mina tre sista är födda ( mig veteligen, det kändes så) utan de intervaller din BM sa.
    Jag hade kortare värkar och inte så tätt mellan dem.

den yngsta föddes 12 minuter efetr första värken
    Stolt mor till fyra
  • maar79
    5barnsmamman skrev 2008-06-13 09:25:49 följande:
    Ska man lyssna på dem råden så har inte jag fått barn....Mina tre sista är födda ( mig veteligen, det kändes så) utan de intervaller din BM sa.Jag hade kortare värkar och inte så tätt mellan dem.den yngsta föddes 12 minuter efetr första värken

12 minuter!! Tur att jag har nära till förlossningen ha, ha.

Då kanske mina 45 sek inte är "för kort". Ska åka till bm nu, ska be att hon känner efter om jag öppnat mig nått.

Tack för lyckoönskningarna!

• 5barnsmamman

Ja det var en snabb variant

Jag var faktiskt inlagd som tur va, för att få vila. Jag hade varit vaken i 3 dygn pga värk i höfterna.
    Annars hade gubben fått vara barnmorska. eller vänta nu, mina barn hade fått hjälpa mig för enda anledningen till att gubben inte k´jobbade var ju att jag låg inne.

Massor av lycka till håll oss uppdaterade

Stolt mor till fyra
  • Phoca vitulina
    5barnsmamman skrev 2008-06-13 09:25:49 följande:
    Ska man lyssna på dem råden så har inte jag fått barn....Mina tre sista är födda ( mig veteligen, det kändes så) utan de intervaller din BM sa.Jag hade kortare värkar och inte så tätt mellan dem.den yngsta föddes 12 minuter efetr första värken
    Ojdå! Nu blir det ju extra svårt att veta när man ska ringa... För att vattnet går hemma kan man väl bara hoppas på. Det vore ett gott tecken i alla fall...
  • 5barnsmamman
    Phoca vitulina skrev 2008-06-13 09:44:46 följande:
    Ojdå! Nu blir det ju extra svårt att veta när man ska ringa... För att vattnet går hemma kan man väl bara hoppas på. Det vore ett gott tecken i alla fall...
    Vid ett av tillfällena har vattnet gått hemma.
    Men jag lovar ändå att du vet när du ska ringa
    Stolt mor till fyra
  • Sussett

Lycka till och bra att du ska till bm! Har hittills varit med om tre förlossningar och alla har varit väldigt olika. Första gick vattnet, sen värkar. Andra värkar och hinnorna spräcktes. Tredje inga värkar, bara tryck neråt, fattade inte alls att det var på g, var öppen 6 cm när vi kom in på koll, hinnorna spräcktes och två timmarsenare låg jag med trean på bröstet. Så alla förlossningar är olika, bättre att gå på kontroll för att säkert veta! Lycka till!

• Phoca vitulina
    5barnsmamman skrev 2008-06-13 09:47:31 följande:
    Vid ett av tillfällena har vattnet gått hemma.Men jag lovar ändå att du vet när du ska ringa
    Okej. Min mormor sa att hon också nojjat sig över när man vet att det är dags. Men, sa hon, när man väl känner det så är det självklart! Hon är söt som kommer ihåg sånt efter 60 år... Hoppas att man själv är lika pigg vid 85 och kan berätta förlossningshistorier.
  • maar79
    Phoca vitulina skrev 2008-06-13 09:58:59 följande:
    Okej. Min mormor sa att hon också nojjat sig över när man vet att det är dags. Men, sa hon, när man väl känner det så är det självklart! Hon är söt som kommer ihåg sånt efter 60 år... Hoppas att man själv är lika pigg vid 85 och kan berätta förlossningshistorier.
    Min mormor föreslog att jag skulle testa färdknäppen, ha ha. Det är tydligen ett gammalt begrepp!

Min bm kunde tyvärr inte undersöka mig för jag ingår i en patiengrupp som testar ett nytt läkemedel så tydligen är det bara den bm som får känna efter. Henne träffar jag imorgon så om det inte blir nån bebis innan det så får hon känna då. Bara att hoppas att det har hänt nått isf. Dock förslog min bm ett varmt bad, två alvedon samt vila vilket jag gjort. Har inte hjälpt, gör fortfarande ont men är osäker om det är riktiga värkar. Ska börja klocka igen.
  • Eisa

Att det skulle vara på G på riktigt om Alvedon inte hjälper stämmer inte.
    Alvedon hjälpte inte ett dugg på mina förvärkar.

Svar på tråden Hur lång är en värk och..