• No Air

Ståskal

Finns det någon som kan berätta era upplevelser med ståskal?
    Min dotter har fått tid till att göra hennes första ståskal.

När ni började använda den, började erat barn stå upp? eller ska man inte ha en sådan förhoppning?
    Hur gick det för övrigt med att ha ståskal?
    berätta gärna era upplevelser

• Svar på tråden Ståskal
  • No Air

åh. det låter verkligen som skalet hjälper rätt mkt för barnet. Jag längtar verkligen till 3 juli då vi ska få göra avgjutning av min lilla flickas kropp. Tråkigt nog är hon 2 år nu och kan inte sitta eller gå. Men mitt hopp tänds lite när jag läste lite om ståskal
    så man får välja själv vilken färg man vill ha på skalet?

Åh, min tjej gillar vatten, så det där med att stå o plaska vatten lät så otroligt skojigt.. skulle vilja se henne göra det med stående.

okej så man får ta det rätt lugnt i början när barnet ska vänja in sig?
    Det ska jag verkligen tänka på.
    Men en fråga, hur långt tid tar det att få skalet efter avgjutningen?

• No Air
    mamman i skogen skrev 2008-06-15 15:37:24 följande:
    Lite beroende pa hur mycket OT har att gora. Rakna med ett besok for avgjutning ett besok for korrigering och ett besok for att forhoppningsvis hamta ut skalet. Skulle tippa pa allt fran en vecka till ett par manader.Nyfiken fraga vad har din dotter for funktionsnedsattning.. Har sjalv en kille med en cp skada.
    min lilla flicka kan inte sitta själv eller gå, vi vet inte ens varför hon kan det. utesluten cp-skada och down syndrom. Men hon har få autistiska drag som dem följer upp. Så jag kan väl säga det första jag sa, hon har ingen grov motorik
  • No Air

åh, jag blir så glad att höra era berättelser. Är så glad att det finns sådana här hjälpmedel. Men man får kämpa för att få dessa saker emellanåt.

• No Air
    HOCHM skrev 2008-06-23 18:57:10 följande:
    HejsanLäste att din dotter inte kunde sitta heller, då vore ett sittskal något för henne. Min dotter har haft sittskal, på det sättet kunde hon sitta på golvet och leka. Vi brukade ställa fram ett uppvikbart "frukostbord" framför henne och leksaker på. Sittskalet kunde man även använda i barnpolen.
    [/citat]

jo hennes sjukgymnast tänkte på ett sittskal från början men hon tog istället ett ståskal då min tjej börjar kämpa lite för att börja sitta själv. så därför kommer vi inte göra någon. men skulle hon inte lära sig mer så kommer vi nog överväga att göra en gjutning sittandes med.
    bossemor1 skrev 2008-06-23 20:40:19 följande:
    [citat]
    Hej!Bosse har både ett sittskal och ett ståskal.. Han brukar sitta ca 10 minuter i sittskalet och stå ca 1 timma i ståskalet / per dag! Vi har valt att inte ha något stativ eller liknande till ståskalet eftersom Bosse inte kan leka själv så bra....så vi ställer honom framför oss och busar med honom, sjunger sånger, ramsar, gungar honom från sida och framotillbaka, låter honom känna på saker och pratar och härmar honom och han härmar oss....riktig kvalitétstid alltså :)!Hoppas att din dotter kommer gilla sitt skal lika mycket som Bosse gillar sitt :)!(Bosse har haft ett ko-mönstrat, ett i blå kamoflage och nu har han ett med rymden på:))Hoppas att ni får ert skal snabbt :)!
    vad härligt!! att han älskar sitt ståskal. jag hoppas att min lilla tös med ska älska den, att få se världen rakt upp istället för rakt ner i golvet. hon ligger mkt på magen och det stör ju hennes mage rätt mkt då vi har jätteproblem med den suck.

men man kan alltså välja vilka färger o mönster som helst när man gör skalet? låter mest som jag vill ha en rooooosa hehehe...
  • No Air
    HOCHM skrev 2008-06-23 18:57:10 följande:
    HejsanLäste att din dotter inte kunde sitta heller, då vore ett sittskal något för henne. Min dotter har haft sittskal, på det sättet kunde hon sitta på golvet och leka. Vi brukade ställa fram ett uppvikbart "frukostbord" framför henne och leksaker på. Sittskalet kunde man även använda i barnpolen.
    blev något knasigt med mina svar hehe..

jo hennes sjukgymnast tänkte på ett sittskal från början men hon tog istället ett ståskal då min tjej börjar kämpa lite för att börja sitta själv. så därför kommer vi inte göra någon. men skulle hon inte lära sig mer så kommer vi nog överväga att göra en gjutning sittandes med.
  • No Air

har fått skalet och hon tycker inte alls den är hemskt och det är positivt

• No Air
    Jontesfru skrev 2008-08-29 17:08:32 följande:
    Idag fick vi vårt ståskal!!! Skulle hämta det i receptionen men kom kl. 15 de hade stängt kl 14. Det kom en städerska som skulle in där och då frågade vi henne, men hon kunde inte göra något, men där var en i receptionen som inte hunnit hem så hon lämnade ut det. SÅ glada vi blev!!!!! Så nu ska här tränas!
    åh vilken tur ni hade nu att ni fick hämta ut era skal igår ändå lycka till och hoppas han gillar det
Svar på tråden Ståskal