• No Air

Ståskal

Finns det någon som kan berätta era upplevelser med ståskal?
    Min dotter har fått tid till att göra hennes första ståskal.

När ni började använda den, började erat barn stå upp? eller ska man inte ha en sådan förhoppning?
    Hur gick det för övrigt med att ha ståskal?
    berätta gärna era upplevelser

• Svar på tråden Ståskal
  • mamman i skogen

Ståskalet är ett av de bästa hjälpmedel vi har. Sonen har ingen möjlighet att själv stå upp så detta ger honom frihet att kunna komma upp till alla andras nivå och inte behöva ha ngn som håller i. Att komma upp i stående är ju bra av andra anledningar också tex för magen och för att motverka benskörhet detta får man ju lätt om man aldrig bellastar på benet. Sen finns det lite olika varianter av "podium" till ståskalet vi har en stå rullstol (rabbit) den kan barnet själv rulla om motoriken finns i armar och vi har även ett höj och sänkbart (hipp) detta är ju bra när man ska komma upp lite högre. www.etac.se där finns båda

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • häxanhiahia

Hej No Air!

Vi kanske kan följas åt i framtiden:) Min dotter har haft sitt ståskal i någon månad nu och det fungerar jättebra. Hon tycker det är så kul att stå vid vattnet och plaska. För oss gick det jätebra med både avgjutningen och "inskolningen" i skalet. Första gångerna stog hon ca 10 min och nu står hon ibland en timme utan att demonstrera. För övrigt så valde vi att dom skulle se ut som ett par stentvättade jeans och hon ser så läcker ut i dom :)

Lycka till i verkstaden!

• mamman i skogen
    häxanhiahia skrev 2008-06-13 17:17:54 följande:
    Hej No Air! Vi kanske kan följas åt i framtiden:) Min dotter har haft sitt ståskal i någon månad nu och det fungerar jättebra. Hon tycker det är så kul att stå vid vattnet och plaska. För oss gick det jätebra med både avgjutningen och "inskolningen" i skalet. Första gångerna stog hon ca 10 min och nu står hon ibland en timme utan att demonstrera. För övrigt så valde vi att dom skulle se ut som ett par stentvättade jeans och hon ser så läcker ut i dom :)Lycka till i verkstaden!
    Vi kör med kamoflage nu i blått tidigare i lila få se vad sonen väljer nästa gång. Här kan vi stå länge utan protest och det är super för strama vader.
  • Dreamrose

Robin har ståskal och en stårulle som han står i. han rullar runt som en galning här hemma och i går fick han sin första "riktiga" rullstol. Fast stå träningen är det viktigaste. Problemet är väl att Robin tycker det är tråkigt att stå för länge. Han vill hellre krypa runt på golvet. Tycker det är svårt att roa honom i ståskalet. Om han inte står i rullen måste man hålla i honom hela tiden så det blir ju lite jobbigt. Måste ju finnas något annat sätt så man kan ställa honom vid ett bord och roa honom där. Robin är 15 månader nu.

• No Air

åh. det låter verkligen som skalet hjälper rätt mkt för barnet. Jag längtar verkligen till 3 juli då vi ska få göra avgjutning av min lilla flickas kropp. Tråkigt nog är hon 2 år nu och kan inte sitta eller gå. Men mitt hopp tänds lite när jag läste lite om ståskal
    så man får välja själv vilken färg man vill ha på skalet?

Åh, min tjej gillar vatten, så det där med att stå o plaska vatten lät så otroligt skojigt.. skulle vilja se henne göra det med stående.

okej så man får ta det rätt lugnt i början när barnet ska vänja in sig?
    Det ska jag verkligen tänka på.
    Men en fråga, hur långt tid tar det att få skalet efter avgjutningen?

• Jontesfru

Hej
     tack för tråden No air! Ska också få ett ståskal till min son och har haft ungefär samma frågor som du.

• mamman i skogen
    No Air skrev 2008-06-15 12:20:33 följande:
    åh. det låter verkligen som skalet hjälper rätt mkt för barnet. Jag längtar verkligen till 3 juli då vi ska få göra avgjutning av min lilla flickas kropp. Tråkigt nog är hon 2 år nu och kan inte sitta eller gå. Men mitt hopp tänds lite när jag läste lite om ståskal så man får välja själv vilken färg man vill ha på skalet?Åh, min tjej gillar vatten, så det där med att stå o plaska vatten lät så otroligt skojigt.. skulle vilja se henne göra det med stående. okej så man får ta det rätt lugnt i början när barnet ska vänja in sig?Det ska jag verkligen tänka på. Men en fråga, hur långt tid tar det att få skalet efter avgjutningen?
    Lite beroende pa hur mycket OT har att gora. Rakna med ett besok for avgjutning ett besok for korrigering och ett besok for att forhoppningsvis hamta ut skalet. Skulle tippa pa allt fran en vecka till ett par manader.

Nyfiken fraga vad har din dotter for funktionsnedsattning.. Har sjalv en kille med en cp skada.
  • No Air
    mamman i skogen skrev 2008-06-15 15:37:24 följande:
    Lite beroende pa hur mycket OT har att gora. Rakna med ett besok for avgjutning ett besok for korrigering och ett besok for att forhoppningsvis hamta ut skalet. Skulle tippa pa allt fran en vecka till ett par manader.Nyfiken fraga vad har din dotter for funktionsnedsattning.. Har sjalv en kille med en cp skada.
    min lilla flicka kan inte sitta själv eller gå, vi vet inte ens varför hon kan det. utesluten cp-skada och down syndrom. Men hon har få autistiska drag som dem följer upp. Så jag kan väl säga det första jag sa, hon har ingen grov motorik
  • Gorban

Min son som har DS har tagit lång tid på sig för att lära sig att stå och gå. Nu vid 32 månaders ålder har han börjat släppa möblerna och gå lite själv. Det blir fort längre och längre sträckor.

Vi fick ett ståskal till sonen förra hösten då han kunde stå korta stunder vid bord och liknande. Han har mest använt ståskalet på dagis ihop med en stödanordning på hjul. Då kunde han stå och jobba vid ett bord istället för att sitta i en trip trapp-stol. Vi upplevde att han utvecklades med hjälp av ståskalet.

Efter ståskalet började sonen använda en gåstol. Den ser ut som en rullator fast man drar den bakom sig. Den har varit väldigt bra och han har sprungit omkring både ute och inne på dagis med hjälp av den. Förmodligen behövs den inte till hösten då han går bättre och bättre för varje dag.

Utöver detta så har sonen haft ortopediska sandaler med inlägg då hans vrister är väldigt överrörliga.

• No Air

åh, jag blir så glad att höra era berättelser. Är så glad att det finns sådana här hjälpmedel. Men man får kämpa för att få dessa saker emellanåt.

Svar på tråden Ståskal