min man, en toffel-vad göra??
Han kanske är en toffel, men hur är du ?
Är du maktlysten, vill du alltid vinna debatter (istället för att samtala), är det viktigt för dig att vinna, att visa att du har rätt ?
Kort sagt, behöver du närkampen för att känna nått ? Kommer du bara nånstans om du får fightas, är det enda gångerna du släpper nån nära ?
Sätt din killes egenskaper i relation till dina egenskaper, se hur ditt sätt att agera styr vad som händer.
Kanske behöver killen inte mer självkänsla, han kanske har tillräcklig självkänsla för att låte dig vara just som du är, tycka o tänka som du vill - älska dig för den du är. Han kanske inte behöver kampen för att våga ha en intim (känslomässig nära) relation.
Nu är du kanske inte alls sån, jag har bara gjort en karrikatyr av mitt ex och mig själv, exet som jag lämnade eftersom inte ens mina känslor och tankar fick vara utan att de skulle överbevisas. Hon hade svårt med gränserna, jag var öppen och hon fick lov att trampa längre och längre in för att möta motstånd, till slut trampade hon så långt in jag skakade av rädsla runt henne.
Vad ingen av oss riktigt greppade var att det var hennes sak att respekterna mina gränser och min sak att vara tydlig om var de var. Det blev en sport för henne att se hur långt hon kunde gå. Frustrationen och angreppen blev hårdare och hårdare ju mer jag lyssnade och att lugnt berätta om mina egna tankar känslor kördes över och förklarades bort.
Vem av oss hade egentligen dålig självkänsla