• Anonym (toffel-fru)

min man, en toffel-vad göra??

Jag vill att min man ska vara en stark o rakryggad klippa. Trygg i sig själv o stabil. Det gillar jag det är sexigt ....o det är han inte

Han är väldigt snäll, men han är för mycket av en toffel.
    Svår att föra diskussioner med för han ger sällan sina egna tankar eller står på sig och är sällan en klippa att luta sig på i stormen om man säger så. jamsar mest med. Inte målmedveten eller drivande på något sätt.

Han är för snäll gör det mesta jag ber om.
    För en månad sen svek han mig. Gjorde mig illa inte fysiskt alltså men har gjorde ett över tramp, sexchattade bakom ryggen på mig. o sedan dess är han än mer toffel. ångrar sig.Känns som om han är som en trogen hundvalp mest.

Han har inga direkta egna kompisar kvar utan det är våra gemensamma vänner. Social o öppen ,mot andra, så det är inte det.

Vad kan man göra? Kan han förändras? Vad kan jag göra? Behöver han hitta sig själv, eller (vem han är o vad han vill)? jag vet inte. Hjälp mig, snälla bolla med mig!

Vet inte kanske är det jag själv som bidragit till det genom att styra o ställa för jag är sån i vår relation, men jag har blivit bättre.
    Jag känner aldrig att jag måste jobba för att han ska älska mig eller så, (tänka på hur jag är eller ser ut) han bara finns alltid där o älskar mig villkorslöst. visst, det är jätteskönt, men också tråkigt.

• Svar på tråden min man, en toffel-vad göra??
  • Anonym (toffel-fru)

oj, så långt...
    kanske skulle kortat ned det till: hur gör jag om jag vill att min man ska vara stark, trygg o stabil, en klippa..

för det är ju ungefär det det handlar om.

hehe

• Tessan24

Jag har också varit tillsammans med en massa såna och man blir ju såååå irriterad! Jag klarade aldrig av att ha det så nån längre tid så nu är jag gift med en som vet vad han vill och det är så mycket bättre! Tror inte han kommer ändra sig...

• Tince

Jag skulle säga det till honom. Typ, jag behöver att du är.... jag vet att jag styr och ställer mycket, att jag kan vara krävande men jag behöver att du tar mer plats i vårt förhållande..

• Polly S

varför blev ni ihop? har de här dåliga egenskaperna växt fram el har de alltid funnits där?
    prata med honom och dra det där med hur kommunikation är A och O i ett förhållande!

• Anonym

Han är ju den han är, varför ska han ändra på sig? Ta han som han är eller gör slut.

• Anonym (sulan)

Han kanske är en toffel, men hur är du ?

Är du maktlysten, vill du alltid vinna debatter (istället för att samtala), är det viktigt för dig att vinna, att visa att du har rätt ?

Kort sagt, behöver du närkampen för att känna nått ? Kommer du bara nånstans om du får fightas, är det enda gångerna du släpper nån nära ?

Sätt din killes egenskaper i relation till dina egenskaper, se hur ditt sätt att agera styr vad som händer.

Kanske behöver killen inte mer självkänsla, han kanske har tillräcklig självkänsla för att låte dig vara just som du är, tycka o tänka som du vill - älska dig för den du är. Han kanske inte behöver kampen för att våga ha en intim (känslomässig nära) relation.

Nu är du kanske inte alls sån, jag har bara gjort en karrikatyr av mitt ex och mig själv, exet som jag lämnade eftersom inte ens mina känslor och tankar fick vara utan att de skulle överbevisas. Hon hade svårt med gränserna, jag var öppen och hon fick lov att trampa längre och längre in för att möta motstånd, till slut trampade hon så långt in jag skakade av rädsla runt henne.

Vad ingen av oss riktigt greppade var att det var hennes sak att respekterna mina gränser och min sak att vara tydlig om var de var. Det blev en sport för henne att se hur långt hon kunde gå. Frustrationen och angreppen blev hårdare och hårdare ju mer jag lyssnade och att lugnt berätta om mina egna tankar känslor kördes över och förklarades bort.

Vem av oss hade egentligen dålig självkänsla

• Anonym (toffel-fru)

Sulan: Det är otroligt intressant att läsa dina tankar.
    Min historia är ganska lång. Men jag kan känna igen mig i delar av det du skriver. Jag har varit sån. T ex:

"Är du maktlysten, vill du alltid vinna debatter (istället för att samtala), är det viktigt för dig att vinna, att visa att du har rätt ?". -Ja det har det varit men jag har inte blivit medveten om det förrän på sistone, det har liksom bara varit.

Min självkänsla ÄR kass, jag vet om det. Eller har varit. Finns orsaker till det o nu blir det bättre o bättre o det är nu jag börjar ändra mig gentemot maken också. Det är t ex därför jag söker denna hjälpen nu, för att jag känner mig starkare o börjar inse mina brister gentemot mannen.

Men vi har varit ihop i mer än 10 år, det är inte lätt för mig att ändra sig bara sådär, men jag tror att om jag ändra mig så kanske han tar lite mer plats också. Men det är som sagt inte lätt, man är inne i sina roller o säger saker ifrågasätter saker på rutin.

Du sätter bra ord på väldigt mycket, men jag kan inte säga att jag gör det medvetet. Det är t ex ingen medveten sport för mig att se hur långt jag kan gå, men konsekvensen har väl med åren blivit att jag gått längre o längre, trampat för mkt in på hans integritet.

Jag kan inte säga att jag vill ha en kamp, utan det jag önskar är att han kan vara lite bollplank, en trygg stöttepelare. Som det är nu ,så jamsar han mest med o ger inte mkt konkreta råd, o det är väl mitt fel, men det kanske han gör om jag lyssnar bättre. Men det är delvis skitsvårt eftersom jag bl a har svårt att ta kritik.

bollar gärna vidare med dig eller andra...

• Anonym (sulan)

Ja, allt har ju sina orsaker och skäl. Omedvetet eller inte gör ingen skillnad, ingen stor skillnad.

Jag kan ju tillägga att efter ett par månader i familjerådgivning så sa vår terapeut till mitt ex att hon körde ganska hårt med mig, att hon höll mig i ett kort koppel - då hade vi alltså försökt få henne att respektera min känslor, tankar, att lyssna på mig i två månader. Då kontrade exet med att hon inte längre tyckte att det gav nått att fortsätta med familjerådgivningen

Hon tyckte vi tog fram det sämsta i varandra, hennes bulldoggande, mitt undfallande, men grejjen var ju det att om jag inte föll undan så satte hon åt mig hårt - hon skulle ha rätt och bytte ofta ståndpunkter under det hon debatterade och jag berättade om mig själv. Det var inte det att jag inte kunde tala för mig, det var sättet vi kom att prata på som jag inte klarade. Det var ingen konst att få hennes argument att falla, men det var ju inte intressant, jag ville känna henne och att hon skulle känna mig. Istället så körde hon över mina känslor, tankar och sen fick jag på pälsen för att jag inte stod upp för mig själv.

Hon ville ha konflikt!

Ett av våra största problem var att jag såg igenom hennes tuffa yta, och det skrämde sk*ten ur henne. Hon var van sen tidigare förhållanden att vara den som såg och förstod den andre - ett enkelt sätt för henne att slippa exponera sig själv.

Visst hade hon dålig självkänsla, hon stannade 7 år i vårat förhållande som hon tydligen inte ville ha, inte ville någonsin, och skaffade barn med mig, försökte få syskon till vårat gemensamma barn.

Jag var den som drev förhållandet frammåt, hon var den som hängde på. Ändå blev jag sulan under toffeln, ändå blev hon den som utsatte familjen för känslostormar, påhopp - nedvärderande kommentarer och försummade barnen. Allt pga att hon var besviken på vad livet blev som förälder tillsammans med mig. Hon hade viljat att jag stod bredvid henne i goda tider inte bakom henne i svåra tider - för jag var verkligen mannen bakom kvinnan i karriären, kvinnan som kom hem och undrade om jag hade haft semester eller ?! då jag var hemma med markservice och en ett-åring och en 10-åring. Det tog henne 3 år att berätta varför hon fick lov att komma med nedvärderande kommentarer då hon öppnade bildörren - 'Det var enda sättet jag kunde få mina dagar att fungera' - lagad mat, städat o tvättat, lagda barn o handlat, strykta kläder räckte inte - hon fick lov att behandla mig som en hund som skulle veta sin plats.

Men jag stod upp i början och lyssande på henne, frågade henne, berättade vad jag kände o tänkte, berättade om min historia o mina problem. Varje gång fick jag veta hur usel jag var, hur jag kunde undanhålla det för henne (det jag berättade om) och med argument och debatt överbevisades jag om att min verklighet bara var en fantasi. (Hon gjorde så för att hennes dagar skulle funka) Mina tankar o känslor snubblade förvirrat runt inne mig, orden och tankarna snavade över sig själva - jag visste så småningom inte om jag var galen eller inte. Till slut fanns det inget kvar att säga annat än att humma och hålla med, samtidigt som självbevarelsedriften fick mig att använda mitt sunda förnuft och agera därefter.

Du säger ju själv att jag sätter bra ord på mycket - de orden var inte vatten värt med henne - för hon fick lov att gå över mig för att inte gå under själv. Ingen hade älskat henne för den hon var innan mig - undantaget en pojkvän i högstadiet som också lät henne vara sig själv. Hon sa att hon först med mig förstod vad hon hade varit utan i 20 år.

Kanske ger det här mer näring till dina tankar.

• Anonym (läser)

.. tjuvläser er diskussion och vill veta mer.. OT blir jag när jag föreslår att ni skriver en bok om era upplevelser tillsammans, från varsin synvinkel..

• Anonym (sulan)

Anonym (läser) skrev 2008-06-14 01:11:05 följande:

.. tjuvläser er diskussion och vill veta mer.. OT blir jag när jag föreslår att ni skriver en bok om era upplevelser tillsammans, från varsin synvinkel..
    Jag tror säkert att du har en hel del erfarenhet och insikter du kan dela med dig av. Egna eller anhörigas.

Jag har ju kastat mitt hjärta i slakteriets skyltfönster här, medveten om mina brister men även mina förtjänster så riskerar jag mycket av mig själv trots att jag är anonym.
Svar på tråden min man, en toffel-vad göra??