• Anonym

Kondylom, behandling! svar tack!!

Har som sagt fått kondylom och fått wartec som jag behandlat med precis så som man ska, 3dagar i max 3veckor.
    Men detta har jag fått lov att göra vid 3 omgångar, självklart med uppehåll mellan gångerna men detta försvinner inte alls iallafall. Känner mig verkligen äcklig.
    Någon mer som behandlat men inte försvunnit på ?
    Vad göra ? Finns de något annat märke ?

• Svar på tråden Kondylom, behandling! svar tack!!
  • Anonym

Det du gör är att gå tillbaka till gynekologen, förklara att det inte gått bort och be dem föreslå en annan behandling. Det är det ojämförligt snabbaste och effektivaste sättet att få rätt vård på.

Från sjukvårdsrådgivningens hemsida:

Behandlingen tar bort vårtorna – inte infektionen

Det finns flera olika sätt att behandla kondylom. Gemensamt för alla behandlingar är att de är inriktade på att ta bort vårtorna. De behandlar egentligen inte den virusinfektion som gör att vårtorna uppkommer, även om mängden viruspartiklar brukar minska efter behandling. Därför är det vanligt att man får nya vårtor. Ungefär en tredjedel får nya vårtor efter behandling. Man riskerar också att föra smittan vidare, trots behandlingen. Så småningom tar kroppens eget immunsystem i allmänhet hand om virusinfektionen, men det är inte säkert att det går fortare för att man har blivit behandlad.

Olika typer av behandling

Den vanligaste behandlingen är med läkemedel som innehåller podofyllotoxin, som Wartec och Condyline. De består av en lösning som man stryker på vårtorna med hjälp av en liten spatel. Wartec finns också som en kräm som kan vara lättare att använda, framför allt för kvinnor. Behandlingen pågår i allmänhet i tre dagar. Sedan gör man ett uppehåll i ungefär fyra dagar. Därefter upprepas behandlingen en eller flera gånger. Det är vanligt att man blir röd och får sveda. Om reaktionerna blir kraftiga ska man avbryta. Efter behandlingen blir de flesta helt bra eller betydligt bättre inom någon månad.

Imiquimod som finns i form av en kräm, Aldara, stimulerar kroppens immunförsvar att ta hand om både virusinfektionen och vårtorna. Behandlingen tar längre tid, i genomsnitt ungefär två månader, och kostar mer än behandling med podofyllotoxin. Även med imiquimod är rodnad, klåda och sveda vanliga biverkningar. Medlet är framför allt bra vid svårare fall och ger lägre förekomst av återfall än andra metoder.

Medicinerna är receptbelagda och måste ordineras av läkare.

Det finns också kirurgiska behandlingsmetoder. De är

nedfrysning, så kallad kryobehandling
    diatermi, det vill säga stark upphettning med elektricitet
    laser
    borttagning med sax eller kniv.

Med undantag för vissa kryometoder görs kirurgiska behandlingar med bedövning eller ibland under narkos.

Vilken behandling som bör användas avgörs i samråd med läkare.

• Anonym

tack!
    Finns de alltså INGEN som gjort behandling o ännu haft dem kvar ???????

• Anonym (yes!)

jag har behandlat i ca 2 år och mina försbinner kanske 2-3 veckor sedan kommer de tillbaka. så du är inte ensam.
    nu är jag gravid med efter jag fött skall jag ta tag i detta och ta bort dem kirugiskt (det får man ju inte göra när man är gravid)

• Anonym (yes!)

kan tillägga att graviditet gör dem värre. har en vårta på nästan en centimeter nu och kan inte göra NÅGOT åt den!!! känner mig så äcklig...

• Anonym

jag förstår det! :(
    De måste vara jätte jobbigt att man inte kan göra nåt när man är gravid heller.
    jag håller på att bli tokig av detta.

• Anonym

Hade också. Väldigt jobbig sjukdom. För mig växte den bort efter ca 2 år precis innan jag skulle gifta mig med min nuvarande fru. Väldigt skönt. Jag blev under perioder torr på snoppen så jag fick använda locobase som är en fet kräm. Tror det var efter ett år eller så då jag började med den. Men började med wartec precis som du. Kom ihåg att det inte tar bort viruset utan bara blåsorna. Det är bara hoppas du blir av med den. Jag hoppas för din skull. Hur är det nu för tiden? Jag minns att medans jag hade kondylom fick jag inte ha sex enligt smittskyddslagen. Är det fortfarande så idag?

• Anonym

nej jag vet att de tar bara bort blåsorna, ( de gör mig väldigt äcklad så vill bara ha bort de så fort som möjligt ) smittan kommer man ju alltid ha :( Irriterad för att jag inte heller vet vem som smittat mig med skiten.
    De har jag inte hört något om, för de är ju egentligen ingen sjukdom som går under smittskyddslagen.

Jag hoppas innerligt att de går bort snart. Ska ta kontakt med läkare igen och höra mig för .. orkar inte hålla på såhär. mår skit dåligt över de hela.

• Anonym

Be att de fryser de stora vårtorna nästa gång, jag har haft det snart ett år nu och det hjälper efter att de fryst vårtorna ibörjan för man ge wrtec lite tid men nu ser ajg resultat efter veje gång jag använt den.

En ska bara om det gör jätte ont att använde krämen så får man minska dosen till en gång om dagen i 3 dagar så du vet man kan ju bli rätt öm.....
    Det är bara att ha tålambod även om man bara vill gråta ibland inte kul när sexlivet blir drabbat tex är ju oralsex inte det första man vill direkt....är ju inte så bra heller man kan ju få det i halsen med.

• Anonym

jag väntade med att gå till läkarn igen och penslade ingenting heller. och nu har alla vårtorna försvunnit, ja nästan alla. Små små pytte små som är på väg bort. Så jag är såå himla glad att de är borta nu ..
    Känner mig så normal igen. Hoppas inte dem kommer tillbaks.

• Anonym (elin)

Hello!

Jag fick kondylom för tre år sen, o behandlade dem med wartec. De gick bort i första vändan, men det kom sen tillbaka.

Kändes inte alls fräscht. Under förhållandet med mitt x smittade dom fram o tillbaka.

Men efter nått halvår försvann dom för jag blev immun. Så håll ut, efter ett tag försvinner de av sigsjälvt.

Svar på tråden Kondylom, behandling! svar tack!!