Inlägg från: Anonym (yes!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (yes!)

Kondylom, behandling! svar tack!!

jag har behandlat i ca 2 år och mina försbinner kanske 2-3 veckor sedan kommer de tillbaka. så du är inte ensam.
    nu är jag gravid med efter jag fött skall jag ta tag i detta och ta bort dem kirugiskt (det får man ju inte göra när man är gravid)

• Anonym (yes!)

kan tillägga att graviditet gör dem värre. har en vårta på nästan en centimeter nu och kan inte göra NÅGOT åt den!!! känner mig så äcklig...

• Anonym (yes!)

nu har jag varit och tagit bor mina vårtor på sjukhuset med laser! är så glad =)
    hoppas bara de inte kommer tillbaka. de gör inte alls ont nu efter och det är inga problem att kissa. fick bedövningskräm att använda men det har jag inte behövt.
    skönt att fixa det innan bebisen kommer. fick reda på att man inte heller får använda wartec då man ammar så jag kände att jag inte skulle stå ut med min 1 cm:s vårta (urk) typ ett år till.

till anononym (blä) det är inga problem att föda vaginalt med kondylom. man gör inget åt det om det inte är så mkt vårtor att det täcker slidöppningen och försvårar förlossningen. chansen att bebisen ska smittas är typ en på miljonen så man bryr sig inte.

• Anonym (yes!)
    Anonym skrev 2008-07-29 14:30:30 följande:
    Kondylom hos fostret och det nyfödda barnet. Det finns inga rapporter om att fostret skulle kunna smittas med kondylom under graviditeten. I sällsynta fall kan barnet smittas under förlossningen och barnet kan senare få en speciell typ av vårtor i luftrören. Detta är dock väldigt ovanligt. I enstaka fall förekommer genitalavårtor hos barn som smittats via vanlig kontakt med föräldrarna tex. överföring via mammans händer vid blöjbyte.För det måste man väl få kräva kejsarsnitt? Även om risken är minimal så kommer jag att VÄGRA föda vaginalt.
    du får inte kejsarsnitt....sjukvården anser inte att det är någon risk med kondylomvårtor och vaginal förlossning så länge vårtorna inte täcker hela slidöppningen.

angående att behandla under graviditet...det är wartec och andra preparat du inte får ta. att ta bort vårtorna på kirurgisk väg går utmärkt även om du är gravid...precis som jag skrev ovan att jag precis gjort.
Svar på tråden Kondylom, behandling! svar tack!!