Inlägg från: Elyelle |Visa alla inlägg
  • Elyelle

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Knytets: Ar det nagon speciell sorts ficka, du vill ha beskrivning pa?

En sorts rymlig ficka far du om du klipper en rektangel av tyget, klipper bort sma kvadrater i nedre hornen och syr ihop de kanter, som blev efter bortklippta kvadraten. Pa det viset blir fickan djupare. Sedan kan du bara vika ner en smal kant och sy ner den pa vaskan. Om du vill att fickan ska vara rymlig, men oppningen mindre, kan du sy ett veck langst upp vid sidorna.

• Elyelle
    Kakan83 skrev 2008-06-20 22:36:34 följande:
    Hjälp!Syr i trikå (kaninerna) på vanlig symaskin och tyget liksom bubblar sig lite. Vad gör jag för fel? Sydde ihop med hushållsoverlock och då var det fint. Sen sydde jag en stickning med raksöm.Tips?
     Eftersom det ar trika, tojs nog tyget medans du syr en stickning med raksom pa den. Det kan bli sa, for att tyget inte glider bra nog under pressarfoten. Jag brukar kunna fixa det genom att latta pa pressarfotstrycket och ibland lagger jag i teflon pressarfoten med.
  • Elyelle
    sarahl skrev 2008-06-27 19:05:09 följande:
    kan ni hjälpa. Skulle vilja sy ett par byxor åt mig själv. Ett par i linnetyg. Har dock så himla svårt för att sy i gylf, så jag funderar på en dragkedja i sidan, det verkar lättar. Vad tror ni om det? kan ni tipsa och hjälpa. Kan jag använda ett vanligt mönster och bara lägga till för en dragkedja i sidan?
     Det borde inte vara nagra problem alls att lagga dragkedjan i sidan. Klipp bara bort det extra tyget, som laggts till for dragkedja fram och lagg till somsman i sidan (om det inte redan finns tillrackligt) sa du kan sy en dragkedja dar.
  • Elyelle
    Kakan83 skrev 2008-07-08 22:34:48 följande:
    Någon som vet var man kan hitta mönster till dopklänning?Skal vara en helt enkel modell eftersom det ska vara en underklänning till en virkad dopklänning.
     Bl.a. Stoff och Stil har ett par mönster pa dopklanningar. Tank pa att du ocksa kan ta ett mönster till en vanlig babyklanning (eller t.o.m. troja) och forlanga den.
  • Elyelle

Stratus:Skadar ju inte att forsoka och de borde kunna ge nagot med tanke pa att deras tyger ar vanligt pris (inte billiga alltsa) nar det galler U.S. marknad. Men be om det nu, pa en gang medans detta ar farskt i minnet hos dem.

• Elyelle
    hewa skrev 2008-07-17 20:29:54 följande:
    Hjälp! Novisen är igång igen!Har fullständigt glömt hur jag gör knapphål på min maskin (och naturligtvis är manualen på villovägar). Det är en pfaff, det står tipmatic 6120 på den och den har tre knappar för knapphål att ställa in, men sen är jag rätt säker på att det är något man ska ställa in där man ställer stygnlängden också. Finns en knapphålsfigur där men ställer jag den matar den inte fram tyget utan står och mal på en och samma punkt!Någon som har en likadan eller liknande maskin som känner igen sig och vet hur jag ska göra?
     Om den star och mal pa en och samma punkt, kan det bero pa att stygnlangden ar for kort. Kolla ocksa sa mataren fungerar. 
  • Elyelle
    Elyelle skrev 2008-07-18 05:00:02 följande:
     Om den star och mal pa en och samma punkt, kan det bero pa att stygnlangden ar for kort. Kolla ocksa sa mataren fungerar. 
     Glomde lagga till att i de flesta maskinerna far man ocksa ha en speciell knapphals pressarfot till att sy knapphal.
  • Elyelle
    Smock skrev 2008-07-20 19:49:27 följande:
    Måste fråga om någon av er har fått problem med smärtor i armen av all sömnad? Jag har så ont i höger arm, har pratat med distriktan och hon sa att det förmodligen var p.g.a att jag syr så mycket. Hur sitter ni när ni syr, något man kan tänka på :)Och så har jag ju rockat lite igen också sybabbel.blogspot.com/
     Hur mycket syr du?
     Jag sydde 38-55h/vecka i flera ar och fick aldrig ont i armen. Jag fick ont i nacken och ryggen, nar jag inte hunnit trana och ibland blev det mycket handsomnad, som orsakade smarta i fingrarna. Men det hande bara da jag jobbade mycket. Om du kollat din arbetsstallning och den ar bra, kanske det finns nagon annan orsak till smartan?
  • Elyelle
    Svar på #2541

Det dar beror pa vad for langd du ska ha pa shortsen samt vilken stil de ar. Jag har kortat tiotals byxor till shorts (for kunder) utan att snedda och de har sett ut att vara helt perfekta.
     Mitt rad ar att klippa shortsen rakt av och kolla, om du behover gora yttersomen kortare eller ej.

• Elyelle
    Armine skrev 2008-07-25 15:38:30 följande:
    Sitter och fixar lite grejer till en "wedding emergancy box". Ni som gjort små väskor för bindor och tamponger har ni gjort mönstret själva eller har ni hittat dem någonstans?
     Jag har bara klippt rakt ur tyget. Vilken stil ar du ute efter?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle