Inlägg från: Elyelle |Visa alla inlägg
  • Elyelle

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Armine skrev 2008-07-25 20:08:22 följande:
    Vet inte riktigt vilken stil jag letar tänkte mer på hur andra har gjort.
     En sadan dar vaska, som ser ut som en "boll" och har dragsko upptill ar valdigt latt att gora. Aven den varianten, som har foljt med manga Maggie Sottero brudklanningar ar enkel.
     Leta efter en modell, som du gillar, sa kanske kan jag beskriva hur man gor en - beror pa hur bra bild du har att visa pa den. Du far garna inboxa mig da det ar latt for mig att missa inlagg i den har traden.
  • Elyelle
    isema skrev 2008-08-01 20:58:45 följande:
    Märks vem som är en glad amatör När man ska sy i gummiband i midjan hur göra för att kunna sträcka gummibandet och sy fast det så det inte kan snurra sig?
     Har inga tips for smalt resarband, men pa bredare har jag anvant tva satt: 
    Om du har en maskin som klarar av detta, kan du sy fast resarbandet i overkanten forst, vika ner den och sedan sy en stickning sa den sitter fast. Dalig beskrivning - jag vet. Ga och kolla pa dina kopta mjukisbyxor sa far du se hur jag menar .
     Min maskin klarar inte av det, utan att stracka resarbandet nagot forfarligt, sa jag brukar bara sy en sticning tvars over resarbandet vid sidorna, mitt bak och mitt fram. Kolla bara sa tyget ar jamnt fordelat, sa t.ex. framstycket inte har langre resar an bakstycket (om det inte ar just sa du vill ha det).
  • Elyelle
    Tygtiiger skrev 2008-08-01 22:24:25 följande:
    Nu har jag köpt fint tyg på Åhlens (30% på reapriset, kostar INGENTING, nästan) och klippt till delar till en bärsele. Jag skulle behöva padding till axelband och midjebälte, axelbanden reder sig nog med vanlig vadd och några sömmar, men har någon en bra idé om var man får tag på riktigt stadig padding för ett midjebälte? Vanligt skumgummi är alldeles för poröst, jag tänkte först på liggunderlag men det är lite tunt och kanske för stelt. Alla förslag mottages tacksamt!

Vet inte vart man kan hitta sa stadigt padding, men du kan alltid lagga ett extra lager tyg i midjebaltet och forstarka alla tygdelarna med vlieselin/klistertyg/mellanlagg. Det finns en sort, som jag inte kommer ihag namnet pa, men det ar valdigt styvt och anvands for det mesta for hattar, vaskor och ibland kragar.

Ok, klamde precis pa midjebandet pa min Ergo sele och det kanns visst, som om materialet i midjebaltet liknar det i liggunderlag och var ca.7mm tjockt. Om du har extra tyg (och extra pengar ), kanske det ar vart att experimentera med liggunderlaget med? Det materialet anvands aven i traningsmattor och lekmattor - kanske kan du hitta ratt tjocklek i dem?

• Elyelle

klumpi:Forsoker forestalla mig vilken modell av vaska, som du syr. Om det ar nagot at "messenger bag" hallet, kanske du har anvandning for denna beskrivning:
     Sy fast locket i yttertyget. Vand yttertyget pa vaskan sa att utsidan ligger utat (som den kommer vara, nar den ar fardig). Vand fodret med utsidan inat. Lagg yttertygsvaskan i fodervaskan och sy runt overkanten. Kom ihag att lamna en bit oppen nagonstans, sa du kan vanda utsidan utat. Sy igen oppningen for hand eller sy en stickning genom bada lagren langs overkanten.

• Elyelle
    Beatrize74 skrev 2008-08-05 14:14:46 följande:
    Är det någon av er tygtrixare som vet hur man gör för att inte få sådana rynkor i hörnen, att det liksom blir så spänt. Man ska kunna klippa upp sömsmånen något va? När man syr rundade saker så kan man ju klippa upp sömsmånen som små trianglar för att lätta på "trycket", men hur gör man om man har sytt ett nittiogradershörn? (Alltså...tänk er att ni syr bokstaven "L" till exempel. Det blir gärna "korvigt" där i den inre hörnet av bokstaven nedtill.)Hur katten gör man?
     Som ovanstaende skrev, kan du klippa bort en del av somsmanet.
     Man kan aven sy forst en sida rakt ut, vanda ner det somsmanet och sedan sy nasta sida osv. Pa det viset kan man ha kvar somsmanet inuti och vika den utan att det blir lika tjockt/spant. Men det fungerar bast pa tunnare eller lost vavda tyger, dar det finns en risk for att somsmanen rispar sig "genom sommen", om man klipper for nara sommen. Jag har ocksa anvant den metoden i klader, nar jag inte varit saker pa att t.ex. hornan i halsringningen passar och ville ha kvar somsmanen att gora andringar pa.
  • Elyelle
    Beatrize74 skrev 2008-08-12 00:15:40 följande:
    Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre? Vad?
     Skraddarkrita och vaxkrita. Ibland aven ett "chalk wheel" (http://www.dritz.com/brands/showcase/details.php?ITEM_NUM=643), men inte sarskilt ofta.
  • Elyelle
    Dora skrev 2008-08-12 08:27:57 följande:
     I många ottobremönster står det att man ska sätta stadband på axlarna. varför? Gör ni det?
     Jag brukar aldrig satta stadband pa axlarna. Istallet klipper jag ett band av samma tyg, som plagget, pa langden och syr i. Da har axelsommen lite stretch, men den "drar" inte och den kommer inte tojas tills den hanger nere i armbagen heller.
  • Elyelle
    Minmin skrev 2008-08-15 00:38:10 följande:
    Ni som syr väldigt mycket, hur gör ni för att inte få ont i axlarna och armarna, eller andra delar av kroppen? Eller får ni inte ont alls hur mycket ni än sitter?
     Jag jobbar med att sy. Gjorde det heltid i 4 ar, men for tillfallet ar det deltid.
     Jag tar en rask 30min morgonpromenad, minst 5 dagar i veckan och det tar hand om axlarna. Armarna har jag aldrig haft problem med, men daremot handerna, nar jag sydde uppemot 50h/vecka. Da var det bara att forsoka vila och inte t.ex. sticka/virka nar man kom hem pa kvallen. Visst kan det kannas i ryggen ibland efter att jag sytt en hel dag, men det tycker jag ar normalt. 
     Sitter du hela tiden, som du syr eller gar du upp for att t.ex. anvanda strykjarnet osv? Det gor skillnad for mig, om jag sitter 3-4h i strack jamfort med om jag staller mig upp ca.1gang i timmen.
  • Elyelle
    car skrev 2008-08-18 21:20:44 följande:
    ok. Frågade faktiskt en advokat hur det låg till med såna saker som andras mönster, och de var väldigt tveksamma. De visste faktiskt inte hur det låg till. Har även fått svar från en företags-site om detta, och de tyckte att ger du ut en bok med mönster så vill du ju att folk gör dina saker.Hade tänkt sy en sak efter mönster, men jag får se. Känner mig lite tveksam ändå. Har gjort en grej, men den ser inte ut som orginalet längre
     I konfektionsindustrin forekommer kopiering av monster/design mer an man kanske tror. Ofta gors det sma, obetydliga andringar i monstret och sedan kallas det for "eget monster". Flera ar sedan jobbade jag for ett par svenska foretag, som kom i kontakt med sadana monster regelbundet. Nar jag fragade om det, fick jag svaret att ingen ager copyrights till en viss basic design, sa det skulle vara nastintill omojligt att bevisa att det ar en kopia.

Sa om du har sytt nagot efter monster i en bok, men andrat det till nagot annat, kanske du nu kan kalla det for eget monster? Cool
  • Elyelle
    madebyinferno skrev 2008-08-24 19:43:13 följande:
    Någon här i tråden som är duktig på att sticka????
     Jag har stickat en hel del. Vad ar de du behover hjalp med?
  • Elyelle
    lilllinda skrev 2008-08-30 22:56:34 följande:
    De jag har köpt upplever inte jag som jättetjocka, har fodrat den fleecejackan jag hittils har gjort. Tror det blåser rakt igenom annars, men jag kan ju ha fel. Men den är ju väldigt billig o ev kan man sy dubbla lager?
     Nej, du har inte fel. Jag gjorde en fleecejacka utan foder flera ar sedan och det blaste rakt igenom, trots att jag hade dubbla lager i livet. Sa det skadar inte att fodra fleecen, om man ska ha den i kallare vader.
  • Elyelle
    miniliten skrev 2008-08-30 23:54:32 följande:
    ni tycker alltså att den ä relativt tunn, hmkan man då anv den fleecen som foder i en jacka med bomullstyg över. det blir då inte för tjock??
     Det ar inte tjockleken pa fleecen, som ar "problemet" utan att den slapper igenom vind, som om man inte hade nagat pa sig alls. Skrattande Darfor fodrar jag de fleecejackor, som kommer anvandas nar det ar kallt.
  • Elyelle
    miniliten skrev 2008-08-31 09:42:29 följande:
    ok men går det o ha polarfleecen till fodring av en bomullsjacka lr ska jag välja nån annan?ska lägga iväg en best idag så vore jätettacksam för svar, är den för tjock lr går det?
     Det gar jattebra att fodra med polarfleece. Jag tycker inte det blir for tjockt alls, men det kanske ar en smaksak. Verkar, som om de flesta tycker det ar ok anda, med tanke pa att sadana jackor saljer bra har (finns i affarer varje ar).
  • Elyelle
    car skrev 2008-09-02 20:51:36 följande:
    Hur syr man en sån här krage (kanten i ett annat tyg alltså)?Om jag har dubbelt tyg förstår jag, men om jag kör med enkelt - vad finns det då för alternativ?
     Tygtiger gav dig redan ett par forslag pa hur man gor det med en rak remsa (aven om jag inte forstar hur 2:a varianten kommer fungera i hornen utan att tyget drar  ).

Det blir nog svart att gora kanten med enkelt tyg - om jag forstar fragan ratt. En variant pa sadan krage kan man gora med att man ritar en monsterdel for kragen, istallet for att sy den av en rak remsa. Men aven da far man gora 2st, som man vandsyr i kanten mot halsen och syr sedan pa trojan. Denna metod fungerar nog battre pa vavda tyger an trika.
  • Elyelle
    Caeruleus skrev 2008-09-04 22:02:36 följande:
     Vad föreslår ni att man fordrar med? Tex ett par byxor i manchester och en fleece/ull overall?
     Byxor i manchester blir varma och mjuka med foder i flanell.
    isema skrev 2008-09-04 21:39:36 följande:
    Någon som har provat SoS snedslåveckare? Är den värd sitt pris och kan den användas på både trikåtyg och bomullstyg?
     Jag har inte kopt just SoS snedslavekare, men jag har 2st fran Prym/Dritz och har varit nojd med dem. Jag har dock bara anvant dem med vavd tyg, sa jag kan inte saga hur den fungerar med trika.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle