Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • yrväder
    Lilltå skrev 2008-06-15 16:48:25 följande:
    Hm.....Alla utom en trådlänk i trådstarten har gått ut.....
    Hm, kanske skulle ha kollat det innan jag länkade Tänkte bara att alla som inte hade fått en ny via tilläggskommentar funkade
  • yrväder
    Hallonpajen skrev 2008-06-15 20:02:34 följande:
    Hej alla duktiga syfantaster...Jag har äntligen investerat i en overlock som jag köpt från sewingmachinesdirect (en Janome 744D) och har alltså inte köpt den någonstans där man oxå blir erbjuden en kurs. Nu har det gått bra att komma igång och sy, MEN jag undrar efter all läsning i böcker och broschyrer vad ni som syr barnkläder mest använder för sömmar?! T.ex. till innersömmar i trikåplagg, till att sy fast muddväv och kantband och eventuella dekorsömmar? Hittills har jag bara sytt med 4-trådig overlock och tvillingnål eftersom jag inte vågat ta bort någon trådrulle från overlocken ännu, men jag inbillar mig att Flatlock 3 och Wrapped overlock 3 kan användas en hel del? Fållar ni alltid med hjälp av tvillingnål eller kan man "undvika" att använda sin vanliga maskin oxå?Är det någon som kan/vill svara eller kan hänvisa till någon bra sida på nätet där man kan få bra tips? Eller är det kurs som gäller?Många frågor...stort tack på förhand om någon vill/orkar svara!!
    Det går att fålla med flatlock, men jag personligen tyckte det var svårt att fästa, och inte så snyggt att det var värt allt strul. Jag fållar numera bara med vanliga maskinen.
  • yrväder
    Beatrize74 skrev 2008-06-15 21:43:56 följande:
    Ät den INTE om du är allergisk mot nötter! SÅ här står det på hemsidan:Polly Hazel & Coconut 220gProduktbeskrivning:Ny mixad Polly 220 g påse med två nya spännande smaker. Nya Polly Hazel & Coconut 220g är smaksatt med underbar fräsch Cocos och delikat Hasselnöt med en design som ger uppmärksamhet i hyllan.Innehållsdeklaration:Socker, vegetabiliskt fett, invertsocker, glukos-fruktossirap, helmjölkspulver, vasslepulver, kakaomassa, gelatin, ytbehandlingsmedel (gummi arabicum, stärkelse och E904), emulgeringsmedel (sojalecitin och E476), surhetsreglerande medel (citronsyra och E331), förtjockningsmedel (pektin), aromer (bl.a vanillin). Näringsvärde per 100 g/ml:energi 1950 kJ/470kcal protein 5,0 g kolhydrater 70 g fett 19, g  Allergiinformation: LaktosJa MjölkproteinJa NötterSpår*JordnötterSpår*
    *SojabönorJa * Kan innehålla spår av hasselnötter och mandel eftersom den tillverkas på samma linje som produkter med hasselnötter och mandel** Kan innehålla spår av jordnötter eftersom den tillverkas på samma linje som produkter med jordnötter.
    Men gud så muppigt, så kan dom ju inte göra...
  • yrväder

Tyras föräldrar skrev 2008-06-16 10:16:19 följande:

Produktivt linilur!sent igår rockade jag ugglan som f-n Vad föredrar ni?1. Blogga så snart det dyker upp något?2. Blogga flera saker på en gång?3. Blogga flera saker på en gång bara om ett av inläggen är muddbyxa/kedjebrev/näsduksfodral?syltigochsaftig.blogspot.com
    Alternativ 2.
  • yrväder

Tyra
    tja, så länge det finns nog med inlägg att läsa i google reader så bryr jag mig inte så mycket

• yrväder

Jag ritar numera mönster själv till de flesta basplagg. Är det något speciellt plagg i ottobre, brukar jag utgå ifrån det, men rita om och kontrollmäta då de flesta av ottobres mönster är stooora. Jag sydde en tunika åt mig själv i 170 cl (tajt modell) och den var för stor på mig (har xs/s i vanliga fall) och när jag skulle göra ett par muddjeans för ett tag sen i 122 cl så utgick jag på bredden från ett byxmönster i 98 cl.

• yrväder

När jag gör singoallor så brukar jag utgå från ett t-shirtmönster med raglanärm som sitter bra. Om fram/bakstycket är i en "halv del" så brukar jag i storlekarna 74-92 lägga övre kanten 1 cm från vikt kant, nedre kanten vinklar jag ut så att den ligger 2 cm från vikt kant. Sen lägger jag till ca 10 cm nertill (eller så lång man vill ha den) och sen klipper jag som vanligt. Ärmarna brukar jag klippa mitt itu och nåla fast på tyget med 1 cm mellan delarna.

• yrväder

observera dock att de mått jag skrivit ut blir bra på en singoalla i trikåtyg. För stumt tyg, lägg på 1-2 cm uppe och nere.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle