• PajaS

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Jag är sååå irriterad! Jag skickade min OL på service förra veckan. 970 spänn + 320 i bussfrakt. Och när jag får tillbaka den gör den fortfarande hoppstygn!

Men vill ni veta det sjukaste. Jag vågar knappt skriva det för då tipsar ni väl om hispan eller nå: Den gör bara hoppstygn när jag syr med VIT tråd! Jag hör ju själv hur tokigt det låter. Det är samma märke på den vita och svarta tråden (S&S). Hoppstygnen görs av den vänstra nålen.

Finns det någon som är synsk och kan hjälpa mig med detta mysterium?

• PajaS
    Dora skrev 2008-06-16 13:22:20 följande:
    Det var verkligen skumt! Har ingen förklaring mer än att det nog är av samma anledning som att mina sömmar blir perfekta på provlappen men skit på det riktiga tyget.
    Ja, det är väl nån typ av murphys lag som drabbat min OL . Men jag har suttit och provsytt nu och märker att det är skillnad på vad jag syr i för tyg. Vissa tyger blir det hoppstygn på och andra inte... (alla trikåer dock). Vem vet. Det kanske beror på färgen där oxå
  • PajaS

En blogg-fråga: Varför blir jag anonym när jag lämnar kommentarer i andras bloggar? Jag HAR kryssat för namn/URL och angett min adress.

(Och nej, det är INTE jag som anonymt ger svidande kommentarer i bloggarna )

• PajaS

AKUTHJÄLP SÖKES:

När jag syr på min OL blir sömmen alldeles "stram" och om jag drar i tyget så märker man att ena undertråden är "för kort" och sömmen remsas upp. De andra trådsömmarna töjer sig alltså men inte den. Alla trådspänningarna är på 4. VAD i allsin dar beror detta på? Vad göra?

Har trätt om maskinen.

• PajaS

Mari78 m pojktriss skrev 2008-06-24 21:52:25 följande:

Skall alla trådspänningar verkligen stå lika?På min maskin skall det vara inställt 5-3-2-2 från vänster till höger för att sömmen skall bli som snyggast när man kör med 4-trådig OL-söm
    Jaså? På min bernina har jag iaf alltid sytt 4---4-4. Funkade ju nyss innan jag bytte färg på tråden! Nä, tusan att jag måste gå upp och trä om maskinen igen. Annars kan jag inte sova inatt. ;-( Men jag ska prova ditt recept!
  • PajaS
    Dora skrev 2008-06-25 10:26:31 följande:
    Har du fått ordning på den ännu? Min gjorde precis så nät tråden hade halkat av den där metallpinnen som tråden ska hänga över. Tråden gick alltså direkt från rullen till maskinen.
    Förbannad som ett bi drog jag med karln in i syrummet och fräste över maskinen. Det tog väl en tre-fyra sekunder innan han upptäckt precis samma sak som du beskriver. Tråden gick aldrig genom trådspänningsbrickan och jag hade varit lat och bara trätt om "från maskineriet så jag upptäckte inte det.

Ibland är karlar bra att ha
  • PajaS

Yrväder: Tack för mönstret, det var jättebra! Har sytt mina första bodysuits och bloggar snart om dem. Självklart hänvisar jag till dig!

• PajaS

Mari78 m pojktriss skrev 2008-06-25 15:24:55 följande:

Vilken fin, den hade jag missat! Tack för tipset *ler*. Tycker det är svårt att hitta ibland deras tyger ibland.
    [/citat]
    miniliten skrev 2008-06-25 15:28:50 följande:
    [citat]
    jag har inte sytt av just det tyget men har det hemma oxå, men av andra i samma "sort" regnbågstyget som många har därifrån har jag sytt leggins, och tröjor/t-shirts i.  ska best mer o göra singoallatunnikor till minaknoddar. perfekt till mössor o dreglisar.har gjort svala sommarbyxor i det vit/svartrandiga dom har, bodys mm................ =)
    Jo, de har flera varianter av det tyget. Svart/vitt, röd/rosa, grönt/brunt, lime/brunt (dock lite mer syntet i det tyget, bild finns i min blogg) och nu detta. Men jag håller verkligen med om att de har rörig hemsida! Förstår inte varför de inte kan ha en kategori som heter jersey?!
  • PajaS
    Lallan skrev 2008-06-25 15:38:08 följande:
    Måste bara berätta en lite rolig sak. Köpte en stuvbit med vit och blå fleece med Nalle puh mönster på. Tänkte göra en filt till minstingen och sälja den andra halvan på ett visst ställe men blir inget av det. Sambon ville så gärna ha en tröja i tyget :-0, han ratade ugglorna men nalle puh vill han ha :-0. Han ska få som han vill i alla fall Som han sa, finns det något bättre sätt att göra succe på på jobbet? Han jobbar på förskola
    Hmmm... En dag när jag fått en fin och efterlängtad sändning från S&S säger sambon "Men, det här vill ju jag ha långkalsonger av!"
    Dra mig baklänges, men jag tycker det är ohult!

Ja, en tröja är nog mer befogat. Lycka till!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle