Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

car skrev 2008-08-27 21:27:53 följande:
    länka till sin egenblogg får man väl om man inte säljer något. Får man länka till andras bloggar där de säljer?
    Det måste man väl få, vi länkar ju hej vilt till alla möjliga affärer överallt i forumen! Tänk bara på när man ska köpa barnvagn... eller regnkläder, eller skötväska, eller tyg
  • Tygtiiger

Pocahontas: jag har sett (och laddat ner) gratismönster på en drakhuva från ottobres webbplats. Det kanske är samma som den du har? Jag har planer (tjohej vad jag har många planer... jag drunknar snart i projekt!) på att sy några olika huvor från det mönstret, drake, en med hundöron i brunt, kanske en älg? och en riddarhuva. Det borde ju fungera att sy på i stort sett vad som helst. Det var ju en jättekul idé att sy en vintermössa, lite tjockare trikå, kanske dubbelt och med roliga öron eller draktaggar på...

(på listan är alltså: hitta vaxduk som är kul och sy förkläden, sy fler jeans, till sonen och gudsönerna, testsy en klänning - någon som har tips på singoallamönster??, sy klart toppen till mig, testa mig fram till ett bättre tröjmönster och sy elefanttröjor, sy utklädningshuvor och nu även en vintermössa...)

Hur ligger det till på ugglefronten på jofotex då, är de helt och oåterkalleligen slut??

• Tygtiiger

Hörni, i ottobre 1/08 finns det ett mönster på en förklädesklänning (modell nr 3) som är uppsydd i linne/bomull i tidningen. Jag skulle vilja sy den i velour till en kompis dotter - tror ni att det blir för tjockt?

• Tygtiiger
    Bling1975 skrev 2008-08-29 21:44:14 följande:
    Imorgon blir det min första tur till Jofotex, bestämde mig för att åka även om tygerna jag suktar mest över inte har kommit ännu. Det finns säkert en massa annat fint. Någon som vet om det finns något mysigt lunchställe i närheten?En annan fråga, Raglanärm till vuxna, någon som har sett ett sådant mönster någon gång?
    Jag köpte senaste ottobre idag, den med vuxenmönster (precis kommit tror jag) och där var det en trikåtröja med raglanärm för vuxna!! En fin klänning också och ett par ok byxor. Och en kappa i standardmodell som jag gärna vill sy. Kap.
  • Tygtiiger
    Bling1975 skrev 2008-08-29 21:51:58 följande:
    TygTiger - du är för snabb, vet du var man köper den i butik?
    Hehe

Jag köper den på presstopp. Har du kollat de större pressbyråerna? Här säljer samma butiker den som säljer barnvarianten.
  • Tygtiiger
    Bling1975 skrev 2008-08-29 22:07:56 följande:
    Får gå till stora Presstop på måndag Tröjan blir perfekt att utgå ifrån till en klänning jag vill göra. Jackan med rynkad krage var ju jättefin. Undrar om jag som nybörjare vågar mig på ett sånt projekt under min kurs i höst...
    Klart du gör!
    Det första jag sydde var en balklänning med benat liv och dubbla tyglager den var uppmärkt som "svår" på mönstret men bara man klipper med ordentlig sömsmån och tråcklar först så är det faktiskt svårt att misslyckas.

Men som sagt, sprättaren är min bästa vän...
  • Tygtiiger
    Caeruleus skrev 2008-08-30 06:59:18 följande:
    Jag har insett att jag är rätt dålig på tyger och hoppas på er hjälp. Det vore väldigt snällt om ni kunde fylla i hur tyget är och vilka plagg det är lämpligt till. 1 Chaneuser2 Sportstretch3 Bi-stretch4 Tvåvägsstretch5 Skillnade mellan polar- & microfleeceTänkte sy en liten overall (stl 80) av ett tyg som är ylle-fleece aktigt. Vet inte vad för foder som är bäst, vilket föreslår ni?
    Jag kan börja så får de kunnigare fylla i:

1: chaneuser: ingen aning, stoff och stil skriver det på sina tyger och jag fattar ICKE vad de menar ens när jag är där och klämmer på eländet.
    2: sportstretch: sådant där superstretchigt blankt nylontyg som används till konståkningsdressar o dyl.
    3: bi-stretch - jag vet inte. Jag skulle ha sagt tvåvägsstretch - men det står ju nedanför
    4: tvåvägsstretch: tyg som kan töjas på bredden OCH längden. Trikå, alltså.
    5: polarfleece är tjockt, som i fleecetröjor o dyl. Mikrofleece är tunt, funkar som foder och tunna undermössor (och närmast huden i bindor och blöjor, för den delen.)

Jag hade nog tagit en bomullstrikå som foder i en liten overall, det är behagligt att ha på. Om du inte vill ha ett blankt satinfoder så att kläderna lätt glider när man tar på overallen.
  • Tygtiiger
    Caeruleus skrev 2008-08-30 11:17:45 följande:
    Tack så mycket TygTiger.Nu förstår jag vad sportstretch är...usch o fy sånt blir det inte handlat Hittar ingen bomullstrikå på SS, kan du länka?
    Om SS är stoff och stil så är deras randiga trikå, tandmönstrade trikå osv bomullstrikå. Likaså deras muddväv, har jag för mig.
  • Tygtiiger

Måste tipsa!
    Jag kunde inte riktigt släppa det där som någon (yrväder???) skrev tidigare i tråden om att man kan fålla med flatlocksöm bara man viker lite kreativt. Jag har kollat på mina tröjor och googlat lite och hittade två trevliga sidor (för mig var det nytt, för de flesta av er gammal skåpmat men ändå!) om hur man syr alt fusksyr flatlock:

Singersida, strunta i allt om trädningarna och skrolla ner till sista sidan med sömmarna:
    www.singerco.com/pdf/resources/14T967/05_flatlock.pdf

fejkad flatlock:
    www.purrfection.com/projects/fakeflatlock.htm

• Tygtiiger
    Småkottarna skrev 2008-08-30 21:10:37 följande:
    Någon som har sytt något kul sista tiden? Jag behöver lite inspiration känner jag... blir bara tröjor i massor här just nu, bara för jag fått in raglansnitsen. Ikväll gick det lite tokigt... sydde fast en ärm i halsringningen på en bodysuit. Fattade först inte vad som hänt när jag tittade på den. Haha!!
    Jag har å andra sidan inte fått in raglansnitsen, får fortfarande skumt breda tröjor som blir toksmala när jag tar in dem...
    Har sytt guitarjeansen ur senaste ottobre och de blir grymt snygga, bakfickorna är placerade lite långt ner bara, så nu syr jag ett par till. På listan står:
    - jeans med mudd nertill och upptill till sonen
    - förkläden så snart jag hittar kul vaxduk
    - sy klart min egen trikåtröja, försöka fålla med flatlock och för första gången använda coverstitch för att fålla halsringningen
    - senaste ottobre dam hade en jättefin klänning/tunika som jag vill sy
    - plyschdjur a la kalikå av resterna efter muddbyxor etc (en älg vill jag sy!)
    - en plyschklänning till en liten tjej i bekantskapskretsen, jag har hittat så läckra retroknappar, stora mörkt blå-turkos formade som knubbiga stjärnor - tror ni inte det blir häftigt med brun plysch?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle