Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Cirrus skrev 2008-08-17 21:00:33 följande:
    Vad snällt av dig att erbjuda dig, men det känns som extra besvär för dig. Har du själv ärende dit? Kan vi avvakta och se om det dyker upp en tygbit och annars höras om du ändå ska dit?
    Nja, ärende och ärende... jag är bra sugen
    Men risken är att jag köper högar med tyg och aldrig hinner sy. Om allt går som det är tänkt så tänkte jag ta en sväng dit på lördag och då hör jag av mig och handlar lite fleece också, bara jag får en noggrann beskrivning av exakt vad, så det blir rätt!
  • Tygtiiger

Jag har sytt två bruna velourbyxor med mudd och lagat sonens jeans som var uppslitna i rumpan
    Nöjd. Fast sonen deklarerade att han inte ville ha mjukisbyxor, han vill ha jeans - som tur är vill min gudson BARA ha mjukisar.

Apropå mudd så har jag slagit i två öljetter i muddens utsida innan jag sydde fast den, och trätt in bomullssnodd så kan man dra åt lite om man vill.

Mer apropå mudd: sonens lejontröja är fortfarande lite bred, lade upp den med coversöm nertill och den drar lite så fållen blir lite för utsvängd - vad tror ni om muddväv nederst? Det borde väl bli snyggt? Och kan man mickla med differentialmatningen på något vis så att coversömmen inte töjer tyget?

• Tygtiiger
    mortillsju skrev 2008-08-19 11:51:47 följande:
    Måste bara fråga. Om du slår i öljetter i mudden, hur förstärker du mudden för att öljetten inte ska lossna??
    Det har jag inte gjort eftersom det är en stor rejäl öljett och rejäl mudd (neanobelle). Ochjag har inte bankat i den utan tryckt med öljetttång, så kanterna är mjukt inbankade i tyget. Men om jag varit noga eller haft öljetten på ett plagg med mer drag i så hade jag bara lagt en extra bit mudd, eller bomullsväv, på avigan av mudden innan jag sätter i öljetten.
  • Tygtiiger
    madebyinferno skrev 2008-08-19 20:05:49 följande:
    Skyller på att jag har feber, men om jag ska sätta en mudd (från MG eller Sos) på brallor till tösen, säg att hon har midjemått på  50 cm, hur lång bör jag då göra mudden??? -50-70% känns lite väl mycket lr??? 50% blir ju bara 25cm, är inte det lite väl lite??
    Vik en bit mudd dubbel (precis som den ska vara i midjan) och sedan till en rundel och dra i den och känn hur det känns. Jag gör alltid mina för stora. Testa med 30 cm och se hur tajt den känns och hur mycket du kan dra i den...
  • Tygtiiger
    Botilda skrev 2008-08-20 19:58:30 följande:
    Sandra G, de två senaste är inte översatta (och kommer sannolikt inte heller att översättas, jag har lobbat på några förlag men det blir för dyrt tror de). Men man förstår rätt bra ändå. Vi är ju många som har böckerna, så det är bara att fråga här om det är något du går bet på. Sen finns det en äldre bok av samma författare som är översatt till svenska. Den heter nog bara ?Barnkläder? och jag tror att den är slut på förlaget. Men den brukar gå att hitta på bibblan.
    Den har jag varit och lånat idag och jag tyckte inte det var så kul mönster, de var lite för "bara raka bitar". Bra till plyschbyxor och vanliga t-shirts. Jag har fastnat för mina ottobretidningar så jag fortsätter nog att svära över dem och ändra i de mönstren istället
    Jag hittade en bok om kalikådjur och waldorfdockor också, så nu ska jag rita av mönster!! Kvällsnöjet
  • Tygtiiger

Lines underbarn skrev 2008-08-20 21:30:22 följande:

Jag har en fråga! Hur får man tiden att räcka till när man jobbar 75% och har familj med två små kids och ett stooort intresse av att sy och dessutom ett behov av ca 7-8 timmars sömn varje natt???? Någon som har ett par timmar över som jag kan få???
    Skippa städningen och köp hämtmat
  • Tygtiiger

Nu har jag ritat av sjuttioelva kalikåmönster och klippt ut guitarjeansen.... får se hur smala de blir! Snyggt mönster iallafall.

• Tygtiiger
    Bling1975 skrev 2008-08-21 12:01:40 följande:
    Förresten en liten fråga till. Ni som bandkantar så där snyggt på trikåplagg, kan man använda samma trikå som man syr plagget av och måste man klippa den på snedden då? Tänkte på tex en omlotttröja.
    Du ska klippa den så att den är så stretchig som möjligt. Har aldrig provat själv. Förtvätta tygerna iallafall, så slipper du otrevliga överraskningar när allting krymper olika! Jag brukar köpa trikåkantband
  • Tygtiiger

Jag köper mina i lokala sybehörsbutiken - en sådan som har massor av olika band! Just de här är förvikta och redan klippta på skrådden. Praktiskt. Bibbi kanske har?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle