Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Kort rapport från den (fortfarande nya) coverstylen: Bra maskin. Nu har jag sytt mig ett par halvlånga linnebyxor (de blev lite för korta inser jag nu när jag vill dra ihop dem längst ner men det är ju inte maskinens fel!) När man drar i trådarna ordentligt så att trådspänningsrattarna får ordentligt grepp om dem så syr den fantastiskt fina sömmar. Bara att ställa in efter boken och sy!

Alltså lättanvänd och användbara sömmar. Jag har provat täcksöm, fyrtrådig overlock, tretrådig overlock, rullfåll och kedjestygn och alla fungerar utan minsta problem. Snyggt blir det! (Så finns det ju en radda andra sömmar som jag ska testa vid tillfälle!)
    Nästa projekt blir antingen jeans eller en sidenblus - vad tror ni om att sätta i "vanliga" 70 microtexnålar i overlockmaskinen?

Absolut väl värd pengarna alltså!

• Tygtiiger
    Aje08 skrev 2008-07-19 13:21:32 följande:
    Det kan vara så att nålarna inte är tillräckligt starka och går av och i värsta fall att det händer något med maskinen. Det ör mycket mer kraft i en overlock när den syr så man ska helst köra specialnålar av den anledningen. Jag kör vanliga 80, men 70 kanske blir för bräckligt...
    Det var killen i symaskinsaffären här som rekommenderade microtex, men jag är en försiktig och orolig natur så då gör jag nog som du och kör på 80-nålar... tänk om min nya fina maskin pajar för att jag är dum!!
  • Tygtiiger
    sarahl skrev 2008-07-19 18:17:36 följande:
    någon som vet hur man gör såna här?www.ellos.se/misc/ProductZoom.aspx...
    Jag skulle sy två cirklar med önskad diameter och en (eller två om man vill ha fodrat...) där längden är samma omkrets som cirkeln och bredden är önskad höjd på tunnan. Bottnarna skulle jag antingen limma ihop med tyglim eller vlieselina kraftigt (för stadgan) och sedan sy rektangeln på bottnarna, med sömsmånen inåt, och till sist sy ihop rektangelns sida. Ev skulle jag sy kanaler i rektangelsidorna där man kan trä ner någon form av förstärkning, tex rigilene (men den är svår att få helt rak). Flärpen skulle jag sy separat och sedan banka i med en öljett eller en nit.
  • Tygtiiger

AMDA: VAR hittade du det! ?! Och var kan man köpa trikå med fina mönster på nätet? Jag älskar att sy men det är ju så svårt att hitta just snygga trikåer i schysst kvalitet!

• Tygtiiger
    AMDA skrev 2008-07-21 18:48:23 följande:
    Det med elefanter hittade jag i usa jag har ju turen att jag kan handla av olika grossister o då blir ju utbudet lite mer.
    Hm. Och du vill inte tjäna en hacka på att sälja vidare trikå med kul mönster?
  • Tygtiiger
    madebyinferno skrev 2008-07-21 20:30:08 följande:
    Hallå tjejer (och killar om det nu finns några här)Har äntligen kommit igång igen med min sömnad efter många års periodsyande, har en äldre "vanlig" symaskin men är nu sugen på en overlockmaskin...Vad syr ni på och om ni har en overlockmaskin, vad är det för märke och i vilken prisklass?Har kikat på den hos ellos, www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx kan det vara något tro???Tacksam för svar
    Jag har köpt en pfaff coverstyle som jag bara haft i en vecka, men jag är väldigt nöjd med den, den har de sömmar jag vill ha, hade ett anständigt pris (8500) och är lätt att trä och sy med. Det funkar med standardinställningarna och det gillar jag!
  • Tygtiiger

Happyhippo:

Troll - bara att sy en "säck-klänning" med svans och en massa lappar i glada färger på, och tupera upp håret.
    Pirat - avklippta byxor, lång skjorta eller tunika om du har randigt eller vitt tyg hemma, bälte, snusnäsduk och lapp för ögat
    Trollkarl - cape av fodertyg (svart på ena sidan, vinrött/lila på andra), helst ska det vara en hög hatt att trolla fram kaniner ur - men man kan nog klara sig med en mössa och en gosekanin att dra fram ur den!
    Drake - sy en huva med gröna taggar på, och låt taggraden löpa en lång bit ner från huvan på ryggen, och gröna långkalsonger + tröja
    Spöke
    Jag har sytt en tigerdräkt till Arvid, köpte tigertyg på Stoff och Stil (bra tyg som kostade under en hundring metern) och sydde en overall med huva. Man kan göra en snabbvariant med bara en huva med öron på och en svans som sitter fast med ett resårband om midjan, och ev en ärmlös tunika till om man har tigertyg liggande.

• Tygtiiger

Vi har en patapum hemma som är jättebra att bära i, men min 3½åring är lite för stor för att sitta bekvämt i den på ryggen. Jag tänkte sy en själv, en lite större, typ patapum toddler, med högre rygg och lite mer skålat säte. Är det någon som har en länk till mönster eller syanvisningar för bärselar, typ patapum, ergo, manduca??

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle