Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Jag lyckades sy en pirathatt. En klassisk tricorn fast med en dödskalle på (ivrigt påhejad av sonen). Imorgon ska jag försöka sy fast ståltråd på kanten på den så att den håller formen bättre, måste bara hitta ett pråligt band att kanta med. Bild kommer så snart den är tillräckligt skrikig!

• Tygtiiger

Sy benresåren till en rundel. Vik den dubbelt. Vräng byxan ut och in. Stoppa in benresåren i byxan med den vikta kanten uppåt, så du får de råa kanterna kant-i-kant med benslutet. Dra ut resår och byxa maximalt så du kan dela in benslutets omkrets i fjärdedelar, nåla där. Sy sedan tvärsigenom de tre lagren, helst med en elastisk söm - overlock, coverlock borde också funka, eller sicksack. Töj tyget mellan nålarna - dra ut maximalt, sy, pausa, ta nytt grepp, töj, sy osv. Med elastisk söm behöver man nog inte dra så mycket.
    Vräng alltihop rätt. Voila - mudden sitter fast och sömsmånen är på insidan.

• Tygtiiger

äh - jag beskrev hur man sätter i muddväv ju.

Resår syr jag bara en kanal och trär i resåren efteråt. Har stora drömmar om att lyckas lägga i resåren och töja ut tyget och fålla med coverlocken men har inte provat.

• Tygtiiger

Brun man! Jättefina. Jag måste lära mig screentrycka.

Tyras föräldrar: Kan du inte ta allt vitt från loppis och slänga i en maskin med klorin? EN gång?
    Om det är väldigt mycket tryck på kan det bli lite blekt men det vitar nog upp allt annat ordentligt.

Nu ska jag tvätta och sedan ska jag sy!!

• Tygtiiger

tyra: jag har inte provat, men fick förslaget av en kompis som hade slängt alla storasysters fläckiga kläder i en klorinmaskin i ren desperation när lillasyster kom (hon tyckte att lillasyster kunde få sätta egna fläckar) och blev förvånad över hur lite färgerna blektes. Men bananfläckarna försvann!

• Tygtiiger
    GOBLIgobli skrev 2008-08-08 12:13:34 följande:
    Ett annat tips är Vanish White eller vad den heter. Jag fick bort röd färg som hade "blödit" mot det vita. Däremot lyckades jag inte få S&S tandtyg att blir vitt igen så visst kan det variera. Men kan vara värt ett försök mot "vita" vävtyger.Tyras föräldrar skrev 2008-08-08 10:56:28 följande:
    Då var det inte bara jag som plötsligt fått brunt på beige, då... Får prova med en klorinomgång, faktiskt.
  • Tygtiiger
    TeDrickaren skrev 2008-08-08 19:26:38 följande:
    Kan man använda interlock jesey som mudd?
    Det blir nog mer en avslutning än en mudd, det har inte alls samma giv som en mudd. Men om man tittar på tex Molos kläder har de ofta en "mudd" i interlock.
    Tycker jag.
  • Tygtiiger
    Lilltå skrev 2008-08-09 18:09:20 följande:
    Vilka är era favorittutorials när det gäller sömnad o liknande?
    min mormor... hon hade mig i knät när hon sydde. Det är hennes gamla huskvarna jag har ärvt.

Jag tycker att ffa vogue har mönster som är riktiga tutorials i sig själva, de är väldigt lätta att följa med tydliga bilder och beskrivningar (ofta välskurna dessutom). I tidningen Ottobre har de ofta extrabeskrivningar på tex blixtlås, muddvävsfållning osv, det tycker jag är bra!

Jag är i stort sett självlärd vad gäller att sy. Om man vill öva så rekommenderar jag utklädningskläder, då kan man köpa billigare material (stressad sammet från Jysk, 90 kr för fem meter...) och det är inte hela världen om det är lite snett. När man ska sy något som ska användas tycker jag annars att man tjänar på att köpa bra mönster (vogue, burda, ottobre) och bra tyg, så blir det nästan alltid snyggt. Likaså om man tråcklar istället för att nåla när man ska sy knepiga bitar som ärmkullar, kragar etc.

Efter denna självförhärligande uppsats: alla som har länkar, snälla posta dem här! Jag har inte ens TÄNKT på att det finns tutorials på nätet.

Fråga: tips på bra stora jeanstryckknappar som man kan banka i själv? Lokala syaffären sätter gärna i åt en (20 kr st) men det hade varit bra med ett lager. Jag är lite lat och vill inte sy knapphål... och sonen hanterar tryckknappar bättre när det är bråttom till toa.
  • Tygtiiger

Morr... jag har fått fin velour från neanobelle, och har ägnat kvällen åt att sy en tröja åt sonen, gul med bruna muddar. Jättefin, riktigt 70-tals retro. Planerar att sy på en lejonapplikation (har glatt kopierat ett lejon från en av hans småfolktröjor).

MEN: den är gigantisk! Man kan klä en tanig tonåring med den! Sydde enl 110, hans riddardräkt är sydd i 110 och sitter faktiskt hyfsat (sonen är nästan precis 104 cm lång) men den ser ut som 122.
    Blä.

Vad göra tycker ni - sy in sidosömmarna och fusksyin raglanärmen, eller sprätta bort all mudd och krympa den enligt konstens alla regler (så TRÖTTSAMT), eller bara höra efter om femåriga gudsonen är sugen på en gul tröja och sy en ny?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle