Lilltå skrev 2008-08-09 18:09:20 följande:
Vilka är era favorittutorials när det gäller sömnad o liknande?
min mormor... hon hade mig i knät när hon sydde. Det är hennes gamla huskvarna jag har ärvt.
Jag tycker att ffa vogue har mönster som är riktiga tutorials i sig själva, de är väldigt lätta att följa med tydliga bilder och beskrivningar (ofta välskurna dessutom). I tidningen Ottobre har de ofta extrabeskrivningar på tex blixtlås, muddvävsfållning osv, det tycker jag är bra!
Jag är i stort sett självlärd vad gäller att sy. Om man vill öva så rekommenderar jag utklädningskläder, då kan man köpa billigare material (stressad sammet från Jysk, 90 kr för fem meter...) och det är inte hela världen om det är lite snett. När man ska sy något som ska användas tycker jag annars att man tjänar på att köpa bra mönster (vogue, burda, ottobre) och bra tyg, så blir det nästan alltid snyggt. Likaså om man tråcklar istället för att nåla när man ska sy knepiga bitar som ärmkullar, kragar etc.
Efter denna självförhärligande uppsats: alla som har länkar, snälla posta dem här!

Jag har inte ens TÄNKT på att det finns tutorials på nätet.
Fråga: tips på bra stora jeanstryckknappar som man kan banka i själv? Lokala syaffären sätter gärna i åt en (20 kr st) men det hade varit bra med ett lager. Jag är lite lat och vill inte sy knapphål... och sonen hanterar tryckknappar bättre när det är bråttom till toa.