• Armine

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Åh, vad irriterande. Har precis fått tillbaka syandan och då ska man vara för kort på köpet. Håller på med ett solskydd till balkongen, men jag når inte upp till taket för att fästa krokarna. Nu måste jag vänta till maken kommer hem. Jag som hade tänkt sitta i skuggan och brodera lite. Får väl börja med kassar i stället. Har hittat mitt nya favorit tyg, markisväv.

• Armine
    GOBLIgobli skrev 2008-07-03 11:43:23 följande:
    Armine skrev 2008-07-03 11:40:21 följande:
    Vad typiskt! Markisväv är toppen, det har jag också till mina väskor. Vad har du hittat för sort?
    Jag har faktiskt ingen aning om vilken sort det är. Har köpt det på Ohlssons tyger och stuvar, på deras rea.
  • Armine

Jag har verkligen fyndat på myrorna idag. Det är visserligen två gardiner á ca 50 cm x 140 cm. Men det är Ernie och Bert mönster på. Kakmonstret finns också med.

• Armine
    Dora skrev 2008-07-04 18:03:59 följande:
    Just nu är min sambo på väg hem med en packe elefanter. Jag som inte hade tänkt köpa några. Hur ska jag hinna sy upp allt? Måste sy till marknaden men nu blir det ju bara till mina egna barn. Tycker både ugglorna och elefanterna är för fina för att sälja... Känner ju kärlek till allt tyg ju!!! Vill inte skiljas...
    Jag förstår precis hur du menar. Allt jag syr har jag en tendens att fastna för. Få se hur det går nu när jag för fösta gången ska sy något till någon annan. Svämor ska få en hatt i present. Älskar det tyget så jag hoppas att det bli något över så jag kan göra något kul till mig.
  • Armine

Någon som vet vart man kan få tag på segelduk eller på tältduksväv?

• Armine
    mira skrev 2008-07-09 13:40:19 följande:
    var beställer ni namnlappar? är de billiga och funkar de till o märka kläder med också? har ju en till som börjar på dagis i höst...
    Jag beställde namnband här www.minanamnband.se. Annars finns det ju sånna här www.namnband.se/vavda.php (har inte betälld därifrån, men haft liknande band som man kunde beställa via reklam). De är lite billigare än de på minanamnband men jag tycker minanamnbands är finare.
  • Armine
    Kyssen skrev 2008-07-09 14:55:13 följande:
    Ang haklapps-diskussionen: Jag syr alltid på kantbandet med en söm, precis som en del andra av er. Brukar inte förstryka den utan lägger bara på plats vart efter jag syr. På den delen som är vid halsen brukar jag dock förvika den lite, så att den redan är svängd när jag lägger den på plats, på så vis blir det snyggast men framförallt enklast att sy den iom att det svänger. Fickan gör jag ca 1.5 cm bredare än vad själva haklappen är, fast bara högst upp - botten på fickan är lika stor som haklappen - tycker faktiskt inte att det blir fult alls =).
    Mira: De flesta av oss har nog beställt från minanamnband. Länk finns högs upp i trådstarten. Idag har jag lagt en beställning hos Bibbi - finns det något tråkigare än att köpa snedslå.... kostar en del men man får lixom inget roligt för det, inte som med tyg!! Fast å andra sidan - utan snedslå inga haklappar = ingen försäljning -  så i slutändan blir det ju cash ändå =).
    Tack för att du skrev att du skulle sökpa snedslå då kom jag ihåg att jag ska besätlla en grej man kan göra egen snedslå med.
  • Armine
    Kyssen skrev 2008-07-09 15:04:45 följande:
    Tilda Viola: Ah.. där sa du något - det ska ju jag oxå köpa!! Tack för påminnelsen *skriver upp på att köpa listan*
    Det var så lite så. Tycker det är så svårt att få tag på smalare snedslå.
  • Armine

Jag behöver lite råd. Har sytt ett solskydd till vår balkong. Det är enkelt med öljetter på båda kortsidorna. Den ena sidan hänger på krokar i taket och den andra ska knytas eller fästas på balkongräcket. Knyta gick inte så bra så jag funderar på hur jag ska fästa den enkelt så att det blir lätt att ta bort på kvällarna. Någon som har nått tips?

• Armine
    Minmin skrev 2008-07-14 14:50:15 följande:
    Tilda ViolaOm räcket är smalt nog så kan du skaffa en hake, finns på båttillbehörsbutiker och kanske på Clas Ohlson. Antingen karbinhake, eller ett shackel (stavning??) Men det finns ju en uppsjö med knopar, kanske ska kolla lämpliga sådana först? Eller lägg in en bild så kan vi titta på det och brainstorma mer! =)
    Tack för tipset om Clas Ohlsson. Hittade inte några hakar vi kan använda då det är ett tektangulärt stålrör som är 8x4 cm, men jag hittade spännremmar där som kan passa. De är ju lätta att både sätta dit och ta bort.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle