Inlägg från: mamma på vift |Visa alla inlägg
  • mamma på vift

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

PajaS skrev 2008-07-09 14:44:28 följande:
    Är det någon här som sytt prematur-kläder? Jag har fått flera förfrågningar och kanske kan det finnas ett behov?
    Jag har sytt till min pojk...det som är lite krångligt är att man måste tänka på så mycket, man kan inte sy något med fötter då den som mäter bebisens syreupptagning sitter på foten + att på bodysar så måste alla sladdar till ekg kunna komma ut någonstans. Inga sömmar som skaver. Men det finns ett otroligt stort behov och särskillt i st.40 då det nästan inte går att få tag på.
    *Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • mamma på vift
    PajaS skrev 2008-07-09 19:53:08 följande:
    mamma på vift skrev 2008-07-09 15:22:18 följande: Tack för svaret! Nä, jag har kikat runt lite på affärer själv och det kanske finns ett plagg i varje butik i stl 46. Måste vara ärlig och erkänna att jag inte tänkte på att för tidigt född oftast innebär sladdar också!
    Det var så lite så. ja det e jätte svårt att hitta kläder när de är så små...och oftast är de vita och kanske lite gult eller grönt...finns inget färgglatt! Ja många sladdar blir det och det e inte lätt att veta om man inte varit på neo själv. Vi körde mycket omlottbodysar och taights utan fötter till lilleman just för att alla sladdar skulla kunna komma ut någonstans
  • mamma på vift
    PajaS skrev 2008-07-10 20:01:11 följande:
    Åh, jag blir gaaaalen! Då och då när jag syr uppkommer detta problem. Tyget "vågar" sig i sömmen. Vad beror detta på? Jag har provat ändra pressarfotstrycket men inget tycks hända!www.familjeliv.se/hem/pajas/galleri.php...
    Det kan inte vara trådspänningen då??
  • mamma på vift
    PajaS skrev 2008-07-10 20:19:51 följande:
    mamma på vift skrev 2008-07-10 20:05:13 följande: Hmmm...ska prova mixtra lite. Det är såna här kvällar man funderar på att kasta symaskinen rakt j-a rätt ut genom fönstret! (ja, jag är ARG!)
    förstår hur det känns....hade en sån dag förra veckan då inget funkade!!! håller tummarna att det löser sig!
  • mamma på vift

Hej hej!
    Fick hem kaniner igår...gud så fina de är!! Längtar efter att få sätta saxen i dem...men måste bocka av några andra saker på listan först. Idag har jag rockat ugglor som bara den...4 timmars syende blev det och lill groda var med hos svärmor. Gick jätte bra...dock lite gnällig på slutet. Ska åka upp i morgon igen får se om han tycker det e lika roligt då!!

• mamma på vift
    zasata skrev 2008-07-12 19:15:05 följande:
    jag vill sy något lätt.. tips?
    Haklappar
    Dreggel lappar
    Mudd byxor
    Mössa
    Hjälm mössa
  • mamma på vift
    zasata skrev 2008-07-12 20:14:54 följande:
    är det lätta saker
    ja eller?

-haklappar kliper du ut i vaxduk, bandkantar och syr fast kardborre.
    -dreggel lappar klipper du ut i frotté eller trikåtyg, syr ihop delarna med raksöm, klipper kanterna och zickzackar, sätti tryckknapp.

- mössa i trikå, mönster kan du hitta på biblioteket. 
  • mamma på vift

Jag har oxå rockat ugglor

Usch det e inge bra när man ligger sömnlös på natten och bara tänker på allt man måste hinna sy, och vilken symaskin jag ska köpa!! Har i 2 nätter bara snurrat runt i sängen och inte kunnat sova...måste snart bstämma mig så jag får nån blund i ögonen. Kan man bli galnare

• mamma på vift
    Smock skrev 2008-07-13 20:47:09 följande:
    Om man ska ha en mönsterbok, vilken är den ultimata? Ni pratar mycket om både Meedom och Gunther, recensioner please...Jag har rockat lite mer djungel.
    Jag har en som heter "Sy till småbarnen" av Anita Gunnars den tycker jag är bra. Många basplagg som man lätt kan modifiera. Bra beskrivning av hur man går till väga steg för steg osv.
  • mamma på vift

Mimmi 71: vilken tur då e jag inte ensam det e helt sanslöst vad mycket man kan grubbla på när man borde sova...jag hoppas att jag ska få sova lite inatt iaf!

• mamma på vift

En fråga: hos SoS finns något som heter tvåvägsstretch vad e det för slags tyg?

• mamma på vift

Jag har rockat sufflor igen Det känns som om det e det enda jag gör....men nu snart ska jag äntligen ta mig tid att producera lite kläder till pojkarna...har ju det underbara kanintyget som ligger o väntar!!

• mamma på vift

Har uppdaterat i bloggen!!

Idag ska jag sy mitt första plagg i kanintyget Det ska bli ett par muddbyxor till grodan! En mössa kanske slinker med oxå

• mamma på vift

Jag har rockat kanniner Blev faktiskt riktigt nöjd...förutom att mönstret skulle vara st. 68 och det blev st.74 Fundersam ja ja han växer ju i dem! Nästa projekt är att sy en tröja i det turkosa kanintyget till storebror!

• mamma på vift

Jag har rockat kaniner igen Var ju tvungen att slänga ihop nått till grodan nu när värmen kommit och vi skulle på kalas!

Ikväll blir det mass klippning av sufflett delar

• mamma på vift

Hej hej igen!
    Har inte skrivit här på evigheter känns det som Mannen har haft semester i 4 veckor och då har vi byggt altan så inte så mycket tid över till syendet Men idag åkte maskinen fram igen och jag fick sytt en mössa till min lilla groda. Blev riktigt nöjd då jag testade mönstret för första gången...det var dock inte så avancerat men alltid lite spännande att testa nya mönster. Nu får maskinen stå framme igen och förhoppningsvis ska jag få lite mer sytt de närmsta dagarna...grodan har ju fått en ny liten kusin som man kan sy söta kläder till

Jo jag har rockat om mössan oxå!!

• mamma på vift

jag har faktiskt rockat lite kläder till barnen ni vet vart ni kan hitta det

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle