-
Var köpte du din? Och vilken stygnslängd hade du? Jag var ju på Husqvarna och köpte min dyra. Min tråd minskar kanske tygbredden med en fjärdedel och det är ju inte mycket att hurra för.miniliten skrev 2008-06-25 16:32:30 följande:har du sån helt vanlig resårtråd på rulle så grå det iinte ånag på den, det ä en anna speiell till sånt, jag sydde för först agången smock för nån vecka sen o sen i helgen sydde jag smock i en klänning till min syster, jag trodde det skulle vara så svårt som du nu beskriver men här gick det som på räls jag bara syr med raksöm och med resårtråden på undertrådspolen och det rynkar sej rejält, typ hälften så stort blir tyget.... mysko att det inet funkar.... hoppas du får till det.Det finns nog på de flesta sybehörsaffärer. Man köper på en rulle och lindar själv över på spolen.sarahl skrev 2008-06-25 16:34:40 följande:vart köper man smocktråd på undertrådsspole. Har aldrig provat men skulle vilja testa
-
Tack för alla förslag på vad man kan sy till en "armbryterska".
Jag är snart klar med smock-klänningen, fick byta symaskin, köpa ny resårtråd och bli riktigt sur innan det funkade någorlunda. Tydligen påverkar även trådspänningen på undertråden när man syr med resårtråd. Och på min nya fina Brother rann tråden igenom för snabbt, och lilla skruven var plomberad med färg. Tur att jag inte gjort mig av med gamla maskinen än!
Nu ska jag sätta mig och klura på något annat att sy. Kantband på en solhatt under tiden, kanske?
Ang. att få barnen att sova känner jag mig också rådlös vissa kvällar. Minstingen, 21 månader har alltid ont i foten och bajs i blöjan enligt sig själv. Och när vi blåst och kollat (den tomma blöjan) det är det alltid nån kompis man kan ropa på. Det är en evighetsmaskin.. -
Den gillar jag! Har bland annat använt den på mina ugglefiltar. Tycker att det ser ut som små kråksparkar och det passade perfekt till ugglorna. Har även haft den på t-shirtar.GOBLIgobli skrev 2008-06-25 22:31:17 följande:Här är också ett ex. på söm till fåll; bp2.blogger.com/_J-wDSc0hdgY/R7CitF04GCI/AAAA...(bara en bild, står inget om min blogg)
-
Kakan83 skrev 2008-06-25 22:12:30 följande:Jag trodde jag var den enda som inte hade overlock osv, men tydligen inte. Då vet jag att jag bara behöver öva lite mer och lära länna maskinen lite bättre..Övning ger ju färdgihet!Blev färdig med klänningen nu..tyckte det blev rätt bra med hushållsoverlocken. Men förövrigt så vet jag inte...får en känska av nattlinne när jag ser klänningen.Någons om vill kommentera? Ni får vara helt ärliga, jag blir inte ledsen daddis.blogspot.com
Det där såg riktigt proffsigt ut! Så snygg blir inte min hushållsoverlock
-
Nu har jag sett gipset! Vad gjorde vi innan MMS fanns? Kan säga att det lär inte bli några långärmade tröjor på min lilla vän armbryterskan de närmsta tre veckorna i alla fall. Om de inte är kolosalt rymliga då, möjligen. Det var visst en illa åtgången armbåge också förutom en bruten överarm, stackars liten! Skönt att jag då satsade på en ärmlösklänning.
Nu till min fråga. Jag ska göra knytband på klänningen, hur brukar ni göra det? Jag har sytt en tub på avigan i samma tyg som klänningen (trikådamens rosa med rosor), vänt och försökt sticka kanten men det blir verkligen inte vackert. Tips mottages tacksamt! -
Kyssen:
Dels brukar det alltid finnas i sybehörsaffärer och jag har även sett att flera av nätbutikerna som finns omnämnda i TS har också. De jag har sett brukar ha något klister på baksidan så att man kan stryka fast dem. Men det brukar ganska snabbt lossna så det är nog bäst att fästa med några stygn också. Det gäller i alla fall de märken jag testat till barnens byxor.
Sopheia:
Jag ska testa som du gör. Inbillade mig att jag skulle slippa ta fram strykjärnet men det gör jag nog inteIdén med benvärmare ska jag ta med mig, det var bra. Och poncho-varianten är på gång. Hon ska själv välja fleece och så ska vi fixa till något som kan bli ett bra ytterplagg.
Tack för alla tips!! -
Nu är klänningen färdig, sicket bök för en enkel lite klänning. Sydde även en enkel singoalla från eget mönster, det gick vansinnigt mycket snabbare även om det inte blev helt 100 i ärmhålorna. Nu återstår bara att se om de duger åt armbryterskan
Klänningen finns i galleriet för den som är intresserad. Tack igen för alla tips! -
Jag har ju en likadan och har inga hoppstygn alls, undrar om det inte är något fel på den? Däremot har jag problem med att sy råa kanter på trikåtyg, det går inte utan att maskinen tuggar i sig tyget. Har du pratar med försäljaren? Jag ska till de krokarna om ett par veckor och tänker nog ta med mig min maskin för att få lite hjälp. Sen måste jag säga att jag irriterar mig på att man inte själv kan justera pressarfotstrycket! Och att lilla skruven till trådspänningen på undertråden är plomberad... om jag nu ska klaga lite meraKyssen skrev 2008-06-30 13:07:15 följande:Lägger mig i symaskinsdiskussionen.. Börjar fundera på om jag inte gjort ett misstag när det gällde inköp av ny symaskin. Bytte ju bort min gamla enkla PFAFF mot en i mitt tycke mer avancerad Brother NV-50. Den är verkligen underbar i vissa avseenden, tystgående, smidiga små extrafinesser, matar bra, många olika sömmar mm. MEN - det som stör mig så fruktansvärt mkt är att så fort det blir det minsta tjockt så gör den hoppstygn. Den klarar inte ens av att sy på ett kantband på en tröja i uggletyget utan att göra massor med hoppstygn, det klarade min PFAFF utan några som helst problem, aldrig att den gjorde ett hoppstygn!!! Så nu vet jag inte hur jag ska göra, kan man ångra sitt köp?? Säga att den faktiskt inte fungerar på det sätt man hade tänkt att använda den? Jag har ju dessutom startat ett litet företag och köpte maskinen just för detta ändamål, och så som den fungerar idag kan jag inte med att sälja det jag syr på den med alla dessa hoppstygn..
Vet inte hur det fungerar att reklamera, tyvärr. -
Har du haft den inlämnad än då? Hoppas du får ordning på den, för det är ju för mycket pengar att lägga ut om man inte blir nöjd!Kyssen skrev 2008-06-30 16:55:04 följande:Mian71: Ja jag vet, dina stygn blir ju jättesnygga!! Så, efter mitt förra inlägg så ringde jag faktiskt till Skövde symaskiner där jag köpt den, och även där jobbar en fantastiskt serviceminden man!! Han bad mig bara att skicka in den till dem så ska de ta en titt på den, han tyckte inte att det lät som ett normalt beteende! Så skönt när det finns människor som är så bra att ha att göra med, man blir en glad kund och även om min symaskin nu krånglar så är jag ändå nöjd bara för att han var så trevlig!! Håller fö med om att Bibbi är en pärla!!
-
Åh, hur sydde du den? Min mellan sa senast idag att en gycklardräkt stod högst upp på önskelistan inför Hova-besöket nästa helg.LumLumLum skrev 2008-06-30 22:51:59 följande:Sista delen av projekt medeltid är nu avklarat och bloggat. Imorgon ska jag sy en kjol. lumlumlumlum.blogspot.com/Jag ska nog ringa honom imorgon också, och ta med maskinen när vi åker åt det hållet. Hoppas att du får ordning på maskinen!Kyssen skrev 2008-06-30 23:41:28 följande:Mian: Nix den har aldrig varit inlämnad då jag bara haft den i drygt en månad eller max två, men efter samtal till Patrik på skövde symaskiner idag så var det inga som helst problem att få skicka in den för service/översyn/lagning vilket det nu blir. Pillan81: Har en överaskning till dig "you know where" *ler*