• Armine

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Lines underbarn skrev 2008-07-27 00:39:14 följande:
    Tack! Jag skulle nog säga att den är ljust ljust turkos.
    Ok, den är jätte fin i den färgen. Älskar den modellen på sjal och den är ju egantligen lätt att göra.
  • Armine

Jag har rockat lite jag med. Solskyddet är äntligen klart och jag är jättenöjd.

• Armine
    Kyssen skrev 2008-07-27 18:11:13 följande:
    Tänkte kika in men hittar inte din blogg =)?? Eller har du bilder här på FL?
    Inboxar. glömde att jag inte har den i presentationen.
  • Armine
    sarahl skrev 2008-07-28 12:00:45 följande:
    jo men visst var det någon här osm sytt medeltidskläder?
    Jag har också sett någons blogg härifrån som hade sytt medeltida barnkläder, minns inte vem bara.

Googlade lite och hittade www.viking.se/barn-g142.html
  • Armine

FÖrökte få igång overlocken igår, men det gick inte. Den började bra, men sedan gick en tråd och då var det kört. Tror jag ska lämna in den på service och se vad de kan göra.

• Armine

Här lyser sylampan dagligen. Maken och jag turas om att sy. Han ska på lajv i helgen så jag syr kläder åt honom, medan han syr väskor och andra brahasaker. Ser fram emot att få sy någonting annat när han är borta.

• Armine
    Beatrize74 skrev 2008-08-05 14:14:46 följande:
    Är det någon av er tygtrixare som vet hur man gör för att inte få sådana rynkor i hörnen, att det liksom blir så spänt. Man ska kunna klippa upp sömsmånen något va? När man syr rundade saker så kan man ju klippa upp sömsmånen som små trianglar för att lätta på "trycket", men hur gör man om man har sytt ett nittiogradershörn? (Alltså...tänk er att ni syr bokstaven "L" till exempel. Det blir gärna "korvigt" där i den inre hörnet av bokstaven nedtill.)Hur katten gör man?
    Man kan klippa av hörnet en bit så att det blir mindre sömsmån just vid sömmen. Hoppas du fattar var jag menar.
  • Armine
    Beatrize74 skrev 2008-08-05 23:55:00 följande:
    När det gäller att sy hörn som inte korvar sig, så menar ni tjejer att man alltså ska klippa så nära den sydda sömmen det bara går. Har jag förstått det rätt?Madebyinferno...vad roligt...jag ser nu också att du har en blogg så nu måste jag vips in och kika.
    Inte ända intill sömmen utan lämna ca två millimeter.
  • Armine
    Beatrize74 skrev 2008-08-06 13:35:51 följande:
    Ok...tack Tilda Viola.... Hur går det med lajvkläderna? HInner ni klart tills på lördag tror du?
    Han åker redan i morgon så här lyser flitenslampa. Vi har bara två saker kvar att fixa sedan är det klart. En poncho ska jag göra och han fixar tält/vindskydd.
  • Armine

Jag tror jag håller på att bli galen. Håller på och syr en liten förvaringsgrej för bindor. Men jag får inte till hur jag ska fodra den. Har säkert vänt den 10ggr. Kanske funkar det nu när jag fått i mig lite mat, om hjärncellerna behagar vakna. Fattar inte hur en sådan liten enkel sak som en förvaringsgrej kan ställa till det ibland.

• Armine

Min underbara make, kom hem med en liten påse med snedslåband med mönster på och några andra fina vävda band idag. Han har varit i huvudstaden på Mattssons band.

• Armine
    Dora skrev 2008-08-28 11:37:14 följande:
    Frågar igen hur man ska bära sig åt för att stryka på vlisofix på fleece utan att fleecen "smälter"??? Se mitt inlägg från igår.
    Har du provar med att lägga en strykduk/handuk ovanpå när du stryker? Vet inte om det funkar, men kanske värt att testa.
  • Armine
    Kaja skrev 2008-08-30 17:52:40 följande:
    Hittade en vaxduk som jag gillade. Men enligt annonsen så får man inte sy upp saker och sälja vidare av den på grund av att tyget omfattas av mönsterskydd. Stämmer det? Jag trodde inte att företag kunde göra så?? Att sy för egen räkning gick dock bra. Tur, för det är dottern som är Emil-fan...www.tradera.com/2807_vaxduk_0_5__1_50m_Emil_v...
    Eftersom de inte bara säljer tyg utan även egna produkter gjorda av tyget kan det hända att det är mönsterskyddat eller så är det för att de inte vill ha kunkurrens med sina egna produkter. Vill man sälja saker av deras tyg ska man nog först kontakta dem, vem vet det kanske är ok om man frågar först. Men med tanke på att det är ett så litet företag så tror jag inte det är så uppskattat att man säljer det man sytt utan tillstånd från dem som tagit fram tyget. Kan ju vara så att de dessutom betalat en hel del för rättigheterna till att använda sig av de figurer som de har.
  • Armine
    Stratus skrev 2008-09-05 11:24:13 följande:
    Embird låter ju intressant. Jag hade ju prioriterat bort att själv göra broderier, men när jag fick se hur det funkar i helgen så blev jag ju så klart jättesugen på det med...
    Nu har jag inte ett broderiprogram för symaskin, men jag har ett för att kunna göra korsstygns mönster och jag är fast. Det är jätteroligt att göra egna mönster. Så när dagen kommer och jag har råd att köpa en broderimaskin så vill jag ha med programmet för att kunna göra enga mönster.
  • Armine

Ska föra över ett mönster på svart tyg, men har inte hittat något som funkar. Någon som vet vart man kan få tag på vitt carbonpapper?

• Armine
    Bling1975 skrev 2008-09-11 13:29:29 följande:
    Det ingick vitt i den förpackning jag köpte från Stoff&Stil. Men jag tycker att gult brukar fungera bra när man sporrar på svart. Kanske är tyget som inte är så mottagligt?
    Färgen spelar egentligen ingen roll bara det funkar på mörkare tyger. Var det flera olika färger i Stoff och stils förpackningar?
  • Armine
    Bling1975 skrev 2008-09-11 14:42:30 följande:
    Ja, det var vitt,gult,grönt och rött
    Letade på deras sida men hittade den inte, vet du vad den heter på deras sida?
  • Armine

Den tråd som bibbi säljer är den bra?

• Armine

Hittade en underbar bok på myrorna idag. Den heter "Syboken - sköna kläder för vardag och fest". Den är från 1989 men jag tycker den har väldigt bra bekrivningar på både hur man syr olika moment och hur olika tyger är uppbyggda etc.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle