-
Det kan vara så att nålarna inte är tillräckligt starka och går av och i värsta fall att det händer något med maskinen. Det ör mycket mer kraft i en overlock när den syr så man ska helst köra specialnålar av den anledningen. Jag kör vanliga 80, men 70 kanske blir för bräckligt...Tygtiiger skrev 2008-07-19 13:02:31 följande:Kort rapport från den (fortfarande nya) coverstylen: Bra maskin. Nu har jag sytt mig ett par halvlånga linnebyxor (de blev lite för korta inser jag nu när jag vill dra ihop dem längst ner men det är ju inte maskinens fel!) När man drar i trådarna ordentligt så att trådspänningsrattarna får ordentligt grepp om dem så syr den fantastiskt fina sömmar. Bara att ställa in efter boken och sy!Alltså lättanvänd och användbara sömmar. Jag har provat täcksöm, fyrtrådig overlock, tretrådig overlock, rullfåll och kedjestygn och alla fungerar utan minsta problem. Snyggt blir det! (Så finns det ju en radda andra sömmar som jag ska testa vid tillfälle!)Nästa projekt blir antingen jeans eller en sidenblus - vad tror ni om att sätta i "vanliga" 70 microtexnålar i overlockmaskinen?Absolut väl värd pengarna alltså!
-
Nuuuu, har jag sparkat liv i bloggen igen och börjat beta av lite av allt jag missat! :)
-
Oj, vad det varit lungt nu i ett par dagar...!
Gröna elefanter är en glad nyhet!
Jag har i alla fall gjort en liten makeover på bloggen och lyckats lägga upp sommarens klänningar... Det har varit lite teknik-frustration här hemma... Ena dagen har jag inte internet, andra dagen kommer jag inte åt filer osv...
www.kankarong.blogspot.com -
Mari78 - roligt med färgtema på dom olika inläggen :)
Nu finns det några fler nya inlägg i bloggen... Sommarens "kollektion" är färdigbloggad och nu får jag börja med det jag sytt till sonen för "husbehov" :) -
Flämt, har "bokfört" alla utgifter sen början av maj, då jag sist gjorde det... Har varit lite orolig för hur siffrorna ska se ut. Och visst ligger jag back men om man räknar bort kursen och CoverPron så är det bara några hundralappar back! :D Och visst får man räkna så!?;P
När man tittar på kvittona så inser man att man kanske borde hejda sig ibland... Den där Superbuzzy-beställningen gör jag inte om tex.!
MEN, det har ju faktiskt blivit sisådär en 20 plagg till sonen sista veckorna och att köpa det i butik kostar en slant det med! -
Dom är ganska "naturtrogna" tycker jag. :) Rymliga men inte alls gigantiska som MeedomGekko skrev 2008-08-03 14:17:48 följande:Någon som vet hur Ulla Welinders mönster är i storlek?
-
Tyras föräldrar skrev 2008-08-04 16:45:17 följande:
om nu jofotex trykcer landskapstyg efter påtryckning - kan ingen få ikea att trycka om skillingaryd !? www.styleroom.se/album/895JO, det tycker jag! Sonen har faktiskt en gardinkappa i Skillingaryd på sitt rum som jag lyckades hitta på Stadsmissionen i våras. :) -
Söders tyger är dock dyrt tycker jag... Jag köpte velour för 199 kr metern förra veckan! Fast jobbet bekostade eftersom det var till en nyfödingspresent till en kollega... :)Lilltå skrev 2008-08-08 22:56:32 följande:i skärholmen finns en liiten tygbutik och åhléns. Tygverket finns som sagt på söder och på hornsgatan ligger även söders tyger.
-
beror lite på vad jag syr just då i övrigt :) Jag tycker det funkar med vit på såna tyger som är tryckta och vita på insidan.Lilltå skrev 2008-08-09 11:16:56 följande:Vilken trådfärg använder ni till elefanterna? Vit eller tryckfärgen? På insidessömmar alltså.
-
Sent svar men jag skulle använda 98 form 1 och sänka midjan ca 5 cm, lite mer fram än bakGullot skrev 2008-08-09 15:15:59 följande:Snabbt svar önskas! Jag ska sy ett par muddbyxor till en 3 årig tjej som har stl. 98 normalt. Jag använder mig av meedoms mönster vilken storlek skulle ni ta? 92 eller 98 i form 2? Hjälp mig ni som vet och kan.
-
Ämnet har behandlats tidigare men hur var det man skulle göra när man la upp besöksräknare på sin blogg?
Skulle man välja att lägga till HTML-kod i sidoelement och sen kopiera koden från susnet? Något annat? -
Fante - ok, ska prova!
Här är mudden
www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx -
Jag kör faktiskt med IKEAs sax! :) Tycker den är bra och eftersom den är så billig är det bara att köpa en ny nör den blir slö. Har en Fiskars (lite mindre ön tillskärarvariant>) också men den tyckte jag faktiskt var sämre och blev slö väldigt fort.
På Tygverket på Söder har dom en sax som jag vet att dom i affären gillar och det är inget speciellt märke och inget högt pris.
Shinku skrev 2008-08-19 21:45:05 följande:Hej!Är ny här och måste köpa en ny tygsax. Det verkar som de flesta som syr, både som yrke och hobby tycker just det verktyget är extremt viktigt och eftersom jag inte vet så mycket om just det skulle jag uppskatta lite hjälp...(och eftersom det hör till sömnad hoppas jag att det är okej att jag frågar här) ^^;Jag skulle helst vilja ha en lite större tillskärarsax, helst lite tyngre, men alla tips är välkommna. Så är det någon som kan rekommendera någon speciell?Kan också nämna att jag bor i stockholm så om någon kan rekommendera en fysisk affär i området där jag möjligtvis kan hitta det jag söker skulle det uppskattas.Tack på förhand. -
Tyras föräldrar skrev 2008-08-27 12:21:17 följande:
obs det är EGENKONSTRUERADE digitala mönster som är ok. Inte vilka scannade mönster som helst. Tyras föräldrar skrev 2008-08-27 12:09:49 följande:Så om jag säger att jag skulle vilja hitta ett bra mönster till en jacka med huva (tex) och någon säger "jag har använt ett från Ottobre nummer..." så är inte det tillåtet, eller?
någon som fortfarande hänger med?
För är det så, då går ju mycket av meningen med den här tråden förlorad! Det är just den typen av tips som är bra att kunna få! -
Jag ska också till Arlanda ikväll men bara för att hämta mannen, inte för att få åka till USA och hämta massa härligt tyg! ;)Stratus skrev 2008-09-05 14:12:39 följande:Tjiho vad kul. S&S katalogen låg i brevlådan. Den ska jag läsa i bilen på väg till Arlanda. Om några timmar drar vi för att åka till USA. Och jag har 50 m tyg som ligger där och väntar på mig där. Det kommer att bli rena rama julafton! Jag tyckte hundarna såg fina ut, det blir nog någon meter med dem.
Har så trevligt och hoppas det går bra att få hem allt! -
Nu har jag varit och hämtat tidiningen. Himla skoj! Det där som Gekko sa om att ett plagg eventuellt var med i en föräldrartidining i somras har jag försökt undersöka... Jag har kollat Vi Förlädrar och Mama, så nu är det väl bara Föräldrar & Barn kvar. Om någon sett något så hojta gärna till!Botilda skrev 2008-09-12 09:42:58 följande:Har ni sett Kånkarongjeansen i Svenska Dagbladet idag? Grattis Aje!