Inlägg från: HugOlle |Visa alla inlägg
  • HugOlle

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

mian71 skrev 2008-07-08 10:35:03 följande:
    Nu har jag beställt lite mer elefanttyg. Men hörrni, ni har ju handlat upp all gul velour! Vad är det för sätt? En kompis ville ha ett syskonset av elefanterna och då räckte inte mina ynka tygbitar till, inte om min Liten ska få det som var tänkt i varje fall. En mönsterfråga, min Liten ligger mellan 86 och 92 på bredden, kan ha de flesta stl 86 fortfarande. Om jag ska göra ett par muddbyxor i velour, ska jag då ta Meedoms stl 86 eller 92? Och vilken form ska man ta? 2an?
    He he he...
  • HugOlle

Sandra G skrev 2008-07-08 19:01:52 följande:

Ingen som vet om det finns sådana rektangulära ringar man brukar ha på väskor och trä axelbandet igenom i metall någonstans? Var hittar man det?
    Stoff & Stil??
  • HugOlle
    doyoumind skrev 2008-07-08 20:37:48 följande:
    Någon som håller på med screentryck här?
    Yrväder!!! Hon e bäst
  • HugOlle

Nån som vet var man köpa bra förpackningsmaterial billigt? Plastkassar o tejp i all ära...men skulle vilja förnya o hotta upp det hela lite...

• HugOlle
    Pillan81 skrev 2008-07-08 21:15:02 följande:
    Yrväder: Då är ju tången rätt så onödig om man ändå får bankaVilken tång är bäst till tex S&S knappar då?
    Köpte en tång på Panduro som funkaar bra med S&S's knappar.
  • HugOlle
    Kyssen skrev 2008-07-08 23:10:21 följande:
    Jag kör med brunt papper på rulle från IKEA som brukar finnas vid presentpapperet. Tycker det ser lite finare ut än mailingbags. Visst, lite mer jobb kanske men somsagt finare..brukar även lägga plaggen i en 3liters plastpåse först för att minska risken för förstörda plagg. Använder sedan vanlig tejp köpt på vilken vanlig affär som helst.
    Det är taget... Tack för tipset.
  • HugOlle

Nån som har tips på bra mönster till höst-mössa och vantar med tumme? Köper gärna om nån har

• HugOlle
    Dora skrev 2008-07-09 11:16:34 följande:
    Ni som syr haklappar av vaxduk. Syr ni fickan lika bred som haklappen så den ligger platt eller lite vidare så den står ut lite? Jag brukar göra den lite större så maten ska trilla i lättare men det ser inte så snyggt ut. Titta under haklappar i min blogg. På den övre bilden är fickan större och på den nedre lika stor.
    Har ju sytt en hel del haklappar (se min blogg). Fickan på förklädesmodellen jag syr funkar bra för uppsamling trots att den är platt. Om den är smalare nertill o sen breddas uppåt så verkar det bli luft emellan trots att den är platt. Såg dock att dina var raka. Kanske om du gör den smalare nertil o sen breddar hela haklappen nerifrån o upp så kan du köra med en platt ficka (vilket jag också tycker e snyggare) utan att sabba funktionen.

Ett annat tips är att förstryka snedslån innan man syr på den. O behövs den hållas på plats så använder jag mig av vanliga pappaersgem så att det inte blir fula hål av knappnålar.
  • HugOlle

En till fråga....
    Hur ser vem/vilka som prenumererar på feeds på min blogg?? Samt vilka som har länkat till mig från deras bloggar?

• HugOlle
    TeDrickaren skrev 2008-07-09 11:26:19 följande:
    Ni som syr haklappar, hur syr ni fast snedslån?Gör ni som man "ska" sy fast snedslå, alltså först enna kanten sedan vika över och sy.???
    Jag för-stryker snedslån på mitten. Om en sida av snedslån är aningens smalare så ser jag till att ha den bredare sidan bak så att det inte blir några glapp/hål. Sen viker jag den bara över vaxdukskanten o ser till att den ligger intil kanten o sen följer med o syr fast den en gång med enkel raksöm. Hoppas du förstod... Se även tips i mitt föregående inlägg.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle