• Lallan

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Nån som kan tipsa om ett bra byxmönster av muddbyx typen som även lämpar sig bra till grövre och stumma tyger? Har de flesta syböcker bortsett från Meedoms.

• Lallan

Har varit bortrest men är hemma igen sedan sent igårkväll. Nu när det blivit kallare ute igen har jag blivit medveten om hur mycket min äldsta son vuxit under sommaren, inga byxor passar längre!!!!!!!!!! Tänkte sätta mig och knåpa ihop några dagisbyxor åt honom nu ikväll men hur stor ska man göra benmudden i strl 110 ca?

• Lallan

Har förresten också skärmatta, 60*15cm linjal och skärkniv och använder framförallt linjalen nästan jämt.

• Lallan

Snälla! Tips på bra mönster att utgå från då amn ska sy enkla byxor i kraftigt ostretchigt tyg till sonen och hur många storlekar man ska gå upp om det är avsett för stretchiga tyger. Sydde ett par och utgick då från mönstret ur Sy barnkläder av mjuka tyger och tog strl 110 till min son som normalt brukar ha ca 104 men det bidde ett par nya byxor åt lillebror istället. Lillebror behöver verkligen inga fler byxor vilket storebror behöver akut så har nån något tips så mottages det tacksamt!

• Lallan
    first timer skrev 2008-08-12 21:53:57 följande:
    Jag har sytt jeans och manchesterbyxor till min treåring och använt samma mönster jag använder till muddbyxor i t ex velur och e-slöjds trikå.
    Det var det jag gjorde men trots att jag gick upp i strl så blev det inge bra. Ditt mönster verkar bredare och bättre överhuvudtaget. Vart hittar man boken som det kom från, har aldrig sett den nån gång? Ska söka på nätet och se om man hittar något.
  • Lallan

Mari78m pojktriss: Kikade in i din blogg och såg att vi föll för samma tröjor på en viss kedja Sen så blev jag helt plötsligt sugen på lite randig velour och jag som inte varit ett dugg intresserad tidigare

• Lallan
    AMDA skrev 2008-08-21 13:40:15 följande:
    Oki för längden på byxorna stämda på strl 120 och måttet i midjan var strl 100 det var därför jag tyckte det var så konstigt för sonen drar en 104 i köpekläder rakt av perfekt i både midjan o längden...kan ju bli svårt att använda den boken till barn man inte har chans att mäta då ju Förresten ang boken jag har den med rosa framsida såg på tradera nu att det även finns än med gul framsida...nån som vet om det är samma mönster i dom eller det är helt olika??
    Den rosa är "Sy barnkläder av mjuka tyger" och den gula är "sy kläder av mjuka tyger" och innehåller även vuxenmönster.
  • Lallan
    Zoffix skrev 2008-09-05 11:20:50 följande:
    Hej alla andra sytokiga människor Är det nån som har tips på ett bra mönster till en velouroverall ? Har ottobre haft nån sån i nåt nummer kanske?Helst ska den vara utan kantband och mudd men med luva. Typ liknande velour-overallerna från mysplysch.
    Jag har sytt ur boken "Sy till barnen av mjuka tyger". Huva var inte med i mönstret men den ritade jag bara av en annan tröja istället. Bara inboxa om du undrar över något annat
  • Lallan

Hittar inga napphållare här hemma så nu tänkte jag sy en men kommer inte ihåg hur långa dom får lov att vara. Någon som vet?

• Lallan

Den blev strax under 25cm totalt så det borde nog vara okej. Dessutom är det inte direkt någon liten bebis som ska ha den.

• Lallan
    muldebaer skrev 2008-09-08 11:59:35 följande:
    Var kan jag hitta mönster på en heldräkt i velour, med hög krage och dragkedja hela vägen. I ca str 104.
    Finns i boken "Sy till barnen av mjuka tyger" dock utan krage men det går ju att fixa ändå.

Använder alltid polyestertråd så man slipper att tråden krymper i tvätten!
  • Lallan

Har lagt upp några nya bilder i galleriet under pyssel. Måste skaffa en blogg snart men känner att jag kanske inte skulle uppdatera den så ofta då jag inte ens lyckas med galleriet här.

• Lallan
    Mimmi 71 skrev 2008-09-08 17:17:35 följande:
    .P.S Fin body i galleriet förresten
    Ja visst var det, men jag hade ju som sagt hjälp av bra maskiner och kunnigt folk
  • Lallan
    TinaZ skrev 2008-09-11 16:33:47 följande:
    hej! Jag är en av doldisarna i tråden. Läser allt men skriver sällan. Syr aaaaaalldeles för sälllan, men jag vill Jag undrar om någon av er sytt en babylift eller vet vart jag kan hitta mönster till en.
    Jag har sytt en men utgick inte från något mönster dock vet jag att det finns mönster i en bok från Ica-förlaget, ska se vad boken heter. Bild på min lift finns i galleriet. Finns några till här på fl som gjort egna liftar.
  • Lallan
    Lallan skrev 2008-09-11 18:09:15 följande:
    Jag har sytt en men utgick inte från något mönster dock vet jag att det finns mönster i en bok från Ica-förlaget, ska se vad boken heter. Bild på min lift finns i galleriet. Finns några till här på fl som gjort egna liftar.
    Ibland är jag lite för snabb.
    Veladis har också sytt en lift, lite annan variant en min. Hon har bild i galleriet hon med.
  • Lallan
    lift 1.JPGHär är en bild på den, finns fler under "pyssel", nu ska jag gå och hämta böckerna så att du får namnen på dom.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle