• Cirrus

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

zasata skrev 2008-07-13 10:01:18 följande:
    ja det harj ag sätt. men funakr itne det på vanlig maskin?
    På en vanlig maskin måste du kasta kanten, eller trikå behöver inte kastas om man inte vill och sen sy fast fållen med en vanlig raksöm eller tvillingnål. Det fungerar men blir i mitt tycke inte ett lika proffsigt resultat.
  • Cirrus

Mimmi 71 skrev 2008-07-13 11:11:16 följande:

En till som har dessa tankar - hur länge kommer man hålla på att sy som en "galning". Inbland undrar jag om man "tar sig vatten över huvudet". Skall ju börja jobba heltid i höst samtidigt som jag satsar stort med marknadsföring, sälja på marknad m.m. Kommer man hinna med om beställingar börjar droppa in? Men med bättre maskiner går det ju både snabbare, det blir enklare och framförallt mycket roligare att sy Jag är FÖR inköp av nya maskiner
    Jag har ju jobbat heltid sen januari och har en nu 3,5 åring och en på drygt 1 år. Vad ska jag säga, jo det är klart att jag fortfarande har lusten och önskar om att sy och det i massor men det är svårt att få till tiden. Mycket hushållspraktiskt har lösts dagtid då min sambo har varit föräldraledig. Jag våndas lite inför hela lösningen i höst då vi ska ha dagis till lilleman. Jag kommer förvisso jobba 80 procent men vi bygger även ett hus på egenhand med hjälp av min pappa. Mycket att stå i med andra ord. Annars tycker jag definitivt att ju fler maskiner desto bättre

Det jag ville säga är att jag har tagit beställningar under den här tiden och tidvis väldigt många. Det är roligt men vissa gånger blir det jobbigt med ett måste. Sömnaden måste vara lustfylld för mig och det är det inte alltid med måsten
  • Cirrus

stora lilla J skrev 2008-07-13 20:43:35 följande:

Jag har litet problem med Meedoms bok, jag syr raglan tshirt till Jacob i stl 74 - och den passar på Jonathan stl 92!! Men byxorna form 1 i stl 74 blev för korta för Jacob! är det jag som plötsligt inte kan läsa mönster, eller har fler stött på det???
    Låter bekant, jag använde form 1 på raglan till min minste, str 80. Vore det inte för att den var aningen (inte mkt) nätt på längden så hade min 3,5 åring kunnat använda den, motsvarande str 98/104 typ. Magtröja någon?
  • Cirrus

stora lilla J skrev 2008-07-13 22:45:17 följande:

Det är ju verkligen galet att det ska vara så!! Hur upplever du byxmodellerna? Lagom långa eller litet korta?
    Jag tordes aldrig pröva byxan av denna anledning. Ska titta på det vid tillfälle tänkte jag.
  • Cirrus
    Indratvillingmamma skrev 2008-07-14 10:26:44 följande:
    Jag hänger inte alls med här inne nu under sommaren. Hoppas på ett snabbt svar: kan man tvätta elefanter i 60 grader + torktumling? Mari78 var så snäll och skickade åt mig. Superfint tyg!
    Så gjorde jag med bra resultat, vet inte vad som har rekommenderats. Vet att Aje t o m tvättade alla elefantfärger i samma tvätt då det är tryckt och inte infärgat.
  • Cirrus

Isabelle o Elias skrev 2008-07-15 07:06:15 följande:

Någon som vet vart man kan få tag på det gröna moln-tyget i form av påslakan som Hemtex säljer? Mitt lager är snart slut och här i östersund finns inte minsta örngott kvar......Tacksam för tips!
    Ännu en jämte Vi är några stycken i tråden nu.
  • Cirrus
    yrväder skrev 2008-07-15 09:25:10 följande:
    cirrusjag ska mäta mitt byxmönster efter lunch, har även hämtat mitt dunderklumpentyg nu, tror jag har bestämt mig ang färger, e-slöjds orange med brun elefant. (tror jag, men kör på det, jag får väl uppfylla mina andra färgkombinationsdrömmar den dagen jag får barn)vill du ha nåt mått på hur hög du behöver göra den?
    Jag måste kolla om jag har tillräckligt av e-slöjds orange hemma. Annars får du fundera på om du vill ha Hilcos lite klarare orange eller gå på en annan kombination. Jag gör ju mössorna ganska höga, ska måtta ikväll på sonens så kan vi bolla utifrån det. Vi hörs om mönstren också.
  • Cirrus

Vad heter de här tunna banden som man kan sy in i t ex axelsömmar på trikåtröjor?

• Cirrus
    Gekko skrev 2008-07-16 21:50:18 följande:
    Som vanligt ligger jag hopplöst efter i att läsa tråden men jag tänker inte ge mig, jag ska hinna läsa ikapp! Jag tänkte höra om någon har köpt lime polarfleece från Stoff och Stil och kan säga något om färgen? Är den snygg? Är den lime? Jag har tidigare köpt lime stretchjersey och den var fadd och tråkig i färgen, dock gillar jag deras lime babymanchester. Någon som köpt den eller sett den i butik och vill uttala sig? Hur är den i kvaliten förresten? Jag har ju varit nöjd med deras bruna men jag vet ju att vissa inte är nöjd med kvalitén i alla färger.
    Jaha, så i värsta fall skiljer det sig i kvalitet mellan de olika färgerna?
  • Cirrus
    Gullot skrev 2008-07-17 13:09:56 följande:
    Ni som syr mössor...har ni något bra tips på mönster?Gud vad duktiga alla är på att sy! Har kollat in flera bloggar! Jag blir sååå avis på er.
    Jag syr en hel del mössor och började med att leta mönster som en galning. Hittade ingenting som jag tyckte blev bra så till slut började jag titta på barnens mössor och skissa på eget. Så använd en favoritmössa är mitt tips.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle