• mammamoo

bygga hus ?? någon?

hej

vi funderar på att bygga hus.. eller ja.. vi funderar på om vi har råd rättare sagt.

ni som nyss byggt hus. vad har ni i lån? vad har ni för hus? totalkostnad för hus exl. tomt? vad kostade tomten? vad har ni för månadskostnad?

tacksam för svar!

mvh// ida

• Svar på tråden bygga hus ?? någon?
  • Carisma95
    mammamoo skrev 2008-06-17 23:37:40 följande:
    Svar på #9är hjältevadshus billigare?
    Billigare än vilka..?
    A stumble may prevent a fall....
  • mammamoo
    Svar på #11
    än andra alternativ. du sjkrev att det var prisvärt alternativ. lät som att det skulle vara billigare...

klart d beror på vilken modell å allt.. tänkte om det var något husmärke som var billigare i regen än andra?
  • Carisma95
    mammamoo skrev 2008-06-18 12:38:40 följande:
    Svar på #11än andra alternativ. du sjkrev att det var prisvärt alternativ. lät som att det skulle vara billigare...klart d beror på vilken modell å allt.. tänkte om det var något husmärke som var billigare i regen än andra?
    De allra billigaste (i utgångspris!) är nog älvsbyhus och smålandsvillan. Men standarden är lägre, så vet man att man vill ha "finare" kök, kakel/klinkers, parkett m.m. så är de kanske inte bästa alternativen. Någon av dem har t.o.m. trappan till övervåningen och fönstrena på ö.v. som tillval...

Med prisvärt menar jag inte billigast, utan att man får mycket för pengarna.
    När vi byggde för 3 års sen låg "Mogården" 1 1/2-plans (som inte finns kvar idag, men som kan jämföras med "Björken") på 1.151.000 kr. Det är med nyckelfärdig undervåning, men oinredd övervåning.
  • Tjejis

Vi är nöjda med kvalitén på huset. Har bara bott där i ett halvår ungefär så det vore ju förjäkligt om saker och ting skulle börja gå sönder redan nu =)
    Tror inte vi ångrar något heller direkt. Fick en fel kalkyl, men åt rätt håll så det blev över 300 000 kr över för säljaren hade lagt till en massa tillval vi inte skulle ha. Upptäckte det i sista stund, så det var därför det blev en massa pengar "över" Ångrar att vi inte begärde en ny kalkyl då, för om vi vetat att det handlade om så mycket pengar hade vi nog valt en färdig övervåning...eller snickerifärdig iallafall. Nu har vi den bara isolerad och det känns som ett jätteprojekt att få det klart.

• mammamoo

tjejis:
    vad skönt att få 300 000 "över", ja kan tänka mej att en övervåning är ett bra projekt. mina förra svärföräldrar har inte gjort iordning sin å dom byggde för 20 år sen :) hi hi

ja bara längtar så efter hus så ja vet inte var ja ska ta vägen. ska titta på ett sommarhus för d käns så overkligt att kunna bygga innom den närmaste tiden. vi vet inte hur det blir med sambons jobb jusst nu.. phuu.. men tänkte om man köper det först så kan man alltid sälja det när man gjort iordning det å kanske ha lite till tomten om man går + vill säja :)

kolla dett lilla:
    www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/201706

helt underbart! lite å göra men kan bli mysigt att vara i på sommaren. man ska ju ändå vara ute :O)

• Tjejis

Vi ska försöka komma igång med det under våren 2008 är planen. Det här året försöker vi inrikta oss på trädgården först och främst.

Vilket mysigt sommarhus! Skönt med närheten till vattnet. Saknar en trädgård väldigt mycket, men det börjar likna nåt nu iallafall. Har några grässtrån som börjar titta upp. Men det kommer ju ta världens tid innan allt växer upp.
    Har några bilder på huset i min blogg om du vill kolla
    www.tjejis.blogg.se

• Sessan1

Hej!

Hjältevadshus tillhör koncernen med flera olika husfirmor. Huvudkoncernen är Finndomo, där även Modulenthus samt Smartstart hus ingår. Vi bygger huset Lidingö från www.modulenhus.se. Vi har ju inte flyttat in ännu, men än så länge är vi verkligen supernöjda.

Lycka till!

• skåne tjej
    Carisma95 skrev 2008-06-17 10:47:09 följande:
    Alldeles utmärkt (hittills). Tänkte du på något särskilt ? Det går väl säkert att få tag på husleverantörer som har högre kvalitet, men då blir det ju genast dyrare. Tycker Hjältevadshus var det mest prisvärda alterntivet, vad gällde kvalitet och standard. (Vi kollade även på LB-hus, Älvsbyhus, Smålandsvillan och Eksjöhus).
    Jag tänkte främst själva huskvaliteten; isolering i väggarna, miljövänligheten, uppvärmningssystem osv.
    Från allra första början då vi började titta på hus så var i kontakt med Hjältevadshus. De hade inget hus som passade vår tomt alls. De har ju ganska fasta ramar på så sätt att man inte själv kan påverka mkt i utformningen. Dessutom så sa säljaren att i vårt fall så rekommenderade de inte deras hus då vi skulle få väldigt höga uppvärmningskostnader p.g.a tunna väggar.
    First God created man, then he had a better idea...
  • mammamoo

tjejis:

VAD FINT ERAT HUS ÄR! men förstår vad du menar med "gärsmattan" :)

ja nu blev jag inte mindre sugen :) å ännu mindre sugen är ja på att traska iväg till jobbet nu. phuuuu

• Carisma95
    skåne tjej skrev 2008-06-19 15:50:35 följande:
    Jag tänkte främst själva huskvaliteten; isolering i väggarna, miljövänligheten, uppvärmningssystem osv.Från allra första början då vi började titta på hus så var i kontakt med Hjältevadshus. De hade inget hus som passade vår tomt alls. De har ju ganska fasta ramar på så sätt att man inte själv kan påverka mkt i utformningen. Dessutom så sa säljaren att i vårt fall så rekommenderade de inte deras hus då vi skulle få väldigt höga uppvärmningskostnader p.g.a tunna väggar.
    Pga tunna väggar?
    Nu ska jag ärligt erkänna att jag är osäker på isoleringens tjocklek osv. men vår uppvärmning (frånluftsvärme) ligger hittills (under 3,5 år) på ca 11.000 kwh/år. Helt ok tycker vi!
Svar på tråden bygga hus ?? någon?