• MissGoodie

Smyckesförvaring...

Jag har jättesvårt att komma på en bra lösning till alla mina smycken. Jag har en STOR svaghet för stora örhängen och klirrande armband och har en rätt gigantisk bunt hemma ;) Några ringar, halsband och fotkedjor också...
    Problemet är att jag inte kan förvara det på ett smart sätt. Just nu ligger den största delen rakt upp och ner i en låda och jag får alltid upp 7 örhängen när jag lyfter på nåt... Lite hänger dock på en bit frigolit, där jag helt enkelt stuckit in delen man har i örat i själva frigoliten. Supersmart egentligen, men dels så är den inte stor nog och dels så välter den numera bara jag tittar på den för att ag har så mycket krims krams på.
    Så... Kan någon ge mig ett bra förslag på hur jag ska förvara allt, helst utan att behöva införskaffa nåt superdyrt ;)

• Svar på tråden Smyckesförvaring...
  • Grismamman

Köp nån sortimentslåda i bygghandel på Clas Ohlsson eller annat ställe. Sån som man förvarar allehanda skruvarn, muttrar och dylikt i. Har flera sådana i min "smyckeslåda". då kan man förvara dem i par eller styckevis.

• MissGoodie

Grismamman - Men är inte facken i de lådorna rätt små? Jag har väldigt stora örhängen. Plus att jag nog skulle behöva massor av såna förvaringslådor då, med tanke på att jag säkert har till en mindre smyckesaffär hemma, haha...

• Grismamman

Finns med både stora o små. Köpte mina på Ö&B. Största facket är ca10*10cm. Har du större örhängen än så kanske det blir svårt!

• ssandraa

Det finns stora fina smyckesskrin med massa fack men de kan vara ganska dyra. Sortimentslådor är jättebra, jag använder dem till alla smyckesdelar, pärlor och halvädelstenar jag har i tillverkningen. Jag levererar sålda smycken i små organzapåsar, söta och passar perfekt för förvaring.

• MissGoodie

Grismamman - Jasså, är de så pass stora? Jamen då borde de funka... Ska absolut kolla upp det :)

ssandraa - vanliga smyckesskrin funkar inte, eftersom jag skulle behöva 4,5 stycken minst och vissa örhängen skulle inte få plats. Inte vissa armband heller, tror jag...

Det jag EGENTLIGEN skulle vilja är att kunna ha alla örhängen hängandes, så att jag lätt ser dem, men jag vet inget bättre än frigoliten och det är bara en nödlösning...

• ssandraa

Vad sägs om plastkartor för örhängen? Jag köper mina hos www.zionesse.com, de har både hål och "krok" för upphängning. Kolla under "display, förpackning och förvaring" Kolla "Hang & Pick" också, med den så ser man smyckena ordentligt samtidigt som de ligger ett och ett så man slipper tänka på missfärgningar. 23 fack, 259 kr.

• nilla 1972

något jag tycker är snyggt o lite annorlunda.ta en gren i skogen med flera grenar kapa av i lagom längd och sätt grenen i en urna/kruka med stenar i så att den står stadigt.Du kan spraymåla grenen om du vill.själv har jag inte plats för en sådan nu men halsbanden hänger på krokar på en bokhyllas kortsida.

• MissGoodie

Det finns nåt som heter "Multidisplay", som egentligen är EXAT det jag är ute efter. frågan är bara hur mycket (läs lite) som får plats... Tänker mest på alla otaliga armband... Och hur stadig den är...
    Men det var en bra sida!

Tack alla :)

• ssandraa
    MissGoodie skrev 2008-06-16 15:33:15 följande:
    Det finns nåt som heter "Multidisplay", som egentligen är EXAT det jag är ute efter. frågan är bara hur mycket (läs lite) som får plats... Tänker mest på alla otaliga armband... Och hur stadig den är...Men det var en bra sida! Tack alla :)
    Jag skulle faktiskt inte rekomendera den, tyckte också den såg jättebra ut och köpte två men den är ostadig och ser mest ut som kartong.
  • Elsie76

Kom just på att tygtavlor borde funka?? Köp en bit gipsskiva, klä den med nåt mjukt bomullsaktigt och klä den sedan med nåt snyggt tyg som du fäster med häftpistol. Sedan är det bara att hänga upp smyckena. Kanske till och med blir en snygg inredningsdetalj??

Svar på tråden Smyckesförvaring...