Inlägg från: slangbella |Visa alla inlägg
  • slangbella

Lag på Civilkurage, vad tycker du?

Den naturliga reaktionen BORDE vara att ingripa även om det finns viss risk (vad som är en risk eller inte är högst subjektivt). Allt annat är förjävligt enligt min mening. Ska inte behövas en lag för vanligt jävla civilkurage.

Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing
  • slangbella
    Namnam skrev 2008-06-21 12:38:13 följande:
    Men det är ju långt ifrån alltid det handlar att riskera sitt liv för att hjälpa.Ex  flickan som blev våltagen i simhallen utan att någon brydde sig, tror knappast att de skulle riskerat sina liv om de hjälpt henne.Det jävliga är att folk är så ego och ointreserade av andra att de inte bryr sig
    Exakt  Förjävligt.
  • slangbella
    Karan Sjet skrev 2008-06-21 16:48:12 följande:
    Om en människa väljer att aktivt skada en annan, vad hindrar denna från att skada fler?Ju, man väljer att riskera sitt liv om man blandar sig i såna situationer.Hur många har inte dött på grund av att dom blandade sig i fel situationer?
    Det är förmodligen fler som dött på grund utav att andra människor är ryggradslösa och helt saknar civilkurage.
  • slangbella
    Karan Sjet skrev 2008-06-21 22:58:51 följande:
    Ja den är det säkert... Men hur många har dött på GRUND av att dom blandade sig i situationer där dom inte hörde hemma i?
    Tycker du att det är en okej ursäkt för att inte ingripa i t ex en våldtäkt? (som i exemplet du svarade på i inlägg 34)
  • slangbella
    cruZZe skrev 2008-06-22 07:00:27 följande:
    90% av de som vill ha en lag om civilkurage har inte varit i närheten av en misshandel och vet inte vad de yrar om när de mnear att man SKA gå mellan. Men det är lätt att vara stöddig på håll som man brukar säga.
    Vad baserar du dina siffror på? Jag HAR gått emellan och riskerat att få stryk, men det var det värt kan jag säga. Det är lätt att vara en ynkrygg på håll som man brukar säga.
  • slangbella

Kan tillägga att jag egentligen inte är för en lag, eftersom det borde vara naturligt betingat att stå upp för sina medmänniskor oavsett om de står en nära eller inte.

• slangbella
    Karan Sjet skrev 2008-06-22 11:16:04 följande:
    Man behöver ursäkter FÖR att blanda sig i situationer som inte berör en och inte tvärt om.
    "Sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet.
    Det finns hopp för mänskligheten, NOT.

I rest my case.
Svar på tråden Lag på Civilkurage, vad tycker du?