Inlägg från: Karan Sjet |Visa alla inlägg
  • Karan Sjet

Lag på Civilkurage, vad tycker du?

I en perfekt värld hade man inte behövt såna lagar för att såna situationer aldrig hade uppstått.
    Men nu lever vi inte i en perfekt värld och det är upp till var och en om man vill riskera livet för någon främling på gatan.

• Karan Sjet
    Namnam skrev 2008-06-21 12:38:13 följande:
    Men det är ju långt ifrån alltid det handlar att riskera sitt liv för att hjälpa.Ex  flickan som blev våltagen i simhallen utan att någon brydde sig, tror knappast att de skulle riskerat sina liv om de hjälpt henne.Det jävliga är att folk är så ego och ointreserade av andra att de inte bryr sig
    Om en människa väljer att aktivt skada en annan, vad hindrar denna från att skada fler?
    Ju, man väljer att riskera sitt liv om man blandar sig i såna situationer.
    Hur många har inte dött på grund av att dom blandade sig i fel situationer?
  • Karan Sjet
    slangbella skrev 2008-06-21 22:50:39 följande:
    Det är förmodligen fler som dött på grund utav att andra människor är ryggradslösa och helt saknar civilkurage.
    Ja den är det säkert... Men hur många har dött på GRUND av att dom blandade sig i situationer där dom inte hörde hemma i?
  • Karan Sjet
    slangbella skrev 2008-06-21 23:05:26 följande:
    Tycker du att det är en okej ursäkt för att inte ingripa i t ex en våldtäkt? (som i exemplet du svarade på i inlägg 34)
    Man behöver ursäkter FÖR att blanda sig i situationer som inte berör en och inte tvärt om.
  • Karan Sjet
    Namnam skrev 2008-06-21 23:06:10 följande:
    Men när folk låsas att inte se och inte ens har vett att ringa polisenJag skulle iaf inte tänka så om något hände min dotter " lika bra att ingen hjälpte henne, de kanske kunde blivit skadade" 
    Att ringa polisen är inte att blanda sig, det är att göra det minsta lilla man kan för att hjälpa.
    Att blanda sig betyder att man fysiskt går mellan två parter i konflikt, det innebär också en fara för ens egen säkerhet både där på plats och i fortsättningen.
  • Karan Sjet
    slangbella skrev 2008-06-22 10:38:35 följande:
    Vad baserar du dina siffror på? Jag HAR gått emellan och riskerat att få stryk, men det var det värt kan jag säga. Det är lätt att vara en ynkrygg på håll som man brukar säga.
    Det har jag också, och både parter har vänt sig emot mig så fick jag nått jag inte skulle ha fått om jag skulle bara passera, det i sig hindrar inte mig från att agera i fortsättningen MEN det är fortfarande mitt val och jag vill inte ha lagar som ska styra mina handlingar eller val.
  • Karan Sjet
    Freiya skrev 2008-06-22 11:26:43 följande:
    har inte läst så mycket om lagen nu, men man undrar ju, hur mycket våld ska man få använda?Om jag ser nån bli våldtagen och slår våldtäcktsmannen sänder och samman, åker JAG dit för övervåld då?
    Det gör du ja, hade en bekant som var mycket bra tränat i flera olika kampsporter. Han blev påhoppat av tre ligister som försökte råna han, vi kan säga så här mycket att alla tre behövde ambulans för att ta sig ifrån platsen, min bekant blev dömd för misshandel.
  • Karan Sjet
    Freiya skrev 2008-06-22 11:41:47 följande:
    fy fan va sjukt! som att dom hade slutat råna honom och sprungit iväg om han gav dom EN smäll!
    stop the crime, do the time
Svar på tråden Lag på Civilkurage, vad tycker du?