Inlägg från: Agni |Visa alla inlägg
  • Agni

Lag på Civilkurage, vad tycker du?

Rent moraliskt så tycker jag att det är förjävligt att det finns idioter, även i denna tråd som inte tycker att man ska ingripa på ett eller annat sätt. Men skriv gärna ner ditt namn och signalement så ska jag ge fan i att ingripa den dagen det händer just dig något. Är man själv så pass funtad att man har den inställningen så hoppas jag av hela mitt hjärta att den personen inte blir hjälpt när denne behöver heller. (egentligen inte)
    Jisses människor vad är det för fel på er? Tänk om det var eran dotter som blev våldtagen och ni fick veta att folk sett och gett sjutton i att göra något?
    Det minsta jag gör är att larma och ta signalement. Men jag skulle nog i stundens hetta göra mer än så!

Jag är så jävla grym
  • Agni
    Alderia skrev 2008-06-17 13:03:19 följande:
    Jag svarar varken ja eller nej eftersom diskussionen hittills förts på en sådan luddig nivå. Självklart tycker jag att det är skamligt att människor bevittnar övergrepp, misshandel och andra brott utan att ens ringa polisen, än mindre försöka avbryta. Men ska det vara OLAGLIGT att inte våga ingripa mot en gärningsman som riskerar att skada även en själv allvarligt?En eventuell lag om civilkurage måste med all logik innehålla så många undantag (om man har med sig barn, är funktionshindrad, om vapen är inblandade, om man är ensam och gärningsmännen är många osv. osv.) att den riskerar att bli väldigt urvattnad. Dessutom har himmelsflickan helt rätt i sitt inlägg: En lag skulle troligtvis få konsekvensen att det blir ännu svårare att hitta vittnen till brotten.
    Ingripa måste inte betyda att man hoppas emellan och leker superhjälte. Larma är en form av ingripande. Sen finns den väl en rad fler saker man kan göra som inte innebär fara för ens eget liv. Så JA självklart får dom klappa upp en lag som gör att fega Svenssons begår en olaglig handling genom knipa både mun och ögon!
    Jag är så jävla grym
  • Agni
    mintchocolate skrev 2008-06-17 15:57:48 följande:
    Det är väl ingen här i tråden som inte sagt att de inte skulle ringa polisen?
    Mer eller midre så har en del dragit gränsen vid att dom kan väl tänka sig att ringa farbror blå i alla fall. Ungefär så kan man tolka en del av inläggen. Möjligheten att bli dömd för att ha ignorerat diverse situationer finns även idag, som ni säkert vet. Men hela grejen att det överhuvudtaget finns ett lagförslag på det hela är ju från början helt sjukt.
    Varför det? Hör det inte till rent jävla sunt förnuft rent ut sagt att göra något när man ser att nån far illa.
    Nej men det är så svenskt. Går kvällspromenaden med hunden, ser att en tjej får stryk av en karl. Smyger iväg och låtsas som ingeting och går hem och äter sin kvällsmacka.
    Eller hör ljud utanför och kikar ut genom fönstret och ser en tjej bli våldtagen. Vickar ner persiennerna igen och smuttar vidare på sitt kaffe.
    Det är ju så det är. Leif GW Persson har tagit upp detta fenomen vid ett flertal tillfällen.
    Och därigenom hissat människor från andra kulturer b la som inte dragit sig en sekund för att springa ut och rädda tjejen till varje pris!
    Nu menar inte jag att man är bättre eller sämre pga ursprung men det är ett helt annat klienterie utanför Sveriges gränser än vad det här hemma hos klassiska Svenssons.
    Jag är så jävla grym
  • Agni
    katrili skrev 2008-06-17 19:27:37 följande:
    självklart ska man hjälpa människor i nöd. det är tragiskt hur samhäller ser ut idag med mentaliteten "sköt dig själv och skit i andra"men sen finns den sidan där folk som försöker ingripa själva blir utsatta för våld... så hur ska man kunna lagstadga att utsätta sitt egna liv för fara, jag tror inte att det skulle kunna gå idag..
    Men nu framgår det ingenstans att man ska utsätta sig själv för fara genom att hjälpa andra. Jag får inte göra det i mitt yrke. Detta gäller även polisen. Att alltid värna om sin egen säkerhet och hälsa. Så att ens tro att lagförslaget innefattar att inte värna om sig själv är helt absurdt. Man får helt enkelt läsa av situationen och handla därefter. Sunt förnuft helt enkelt, återigen!
    Jag är så jävla grym
  • Agni
    Freiya skrev 2008-06-22 11:26:43 följande:
    har inte läst så mycket om lagen nu, men man undrar ju, hur mycket våld ska man få använda?Om jag ser nån bli våldtagen och slår våldtäcktsmannen sänder och samman, åker JAG dit för övervåld då?
    I lagens mening får man använda det våld som nöden kräver. Alltså är övervåld inte ok om man nu kan dra en gräns för det. Men det ses ju även till alla omständigheter. Är du tjej och slår en man som våldtar en kvinna så krävs det med största sannolikhet mer våld än om det är en kampsportskille som försöker hjälpa till. Men när det kommer till hjälpa annan/nöd så får mer våld användas än vid vissa andra situationer tex.
    cruZZe skrev 2008-06-22 07:00:27 följande:
    90% av de som vill ha en lag om civilkurage har inte varit i närheten av en misshandel och vet inte vad de yrar om när de mnear att man SKA gå mellan. Men det är lätt att vara stöddig på håll som man brukar säga.
    Men vart nånstans i det här lagförslaget eller vad det nu är står det att man ska gå emellan? Att man ska riskera sin egen säkerhet? Jag kan aldrig tänka mig att det är det förslaget innefattar. Det är lättare att vara en stor feg skit när det väl gäller än att vara stöddig på håll. Och det har du just bevisat!
    Jag är så jävla grym
  • Agni
    Im Fabulous skrev 2008-06-22 11:31:11 följande:
    DÅLIGT! Man behöver inte och ska inte behöva utsätta sig själv för fara eller risk för någon annans skull!
    Återigen vart står det, att man ska utsätta sig själv för fara? Risk möjligt men risker tar man varje dag. Risker med fan så mkt högre träffprocent än att en väldtäktsman börjar våldföra sig på dig oxå om du upptäcker en våldtäkt. För vad händer rent reaktionsmässigt och rent statistiskt, jo fanskapet lägger benen på ryggen och drar.
    Vad blir konsekvenserna? Fruktansvärda för flickan, men att du vråla i på avstånd, kanske fick dit polisen i god tid osv kanske gör att flickan kom bra mkt lindrigare undan än om du gett fan i att bry dig. Hon kanske rent av överlevde tack vare dig.
    Och att leva med det är fan så mkt enklare än att leva med att en våldtäkt resulterat i mord (som du kanske hade kunnat förhindra) för att du var lika feg som majoriteten Svenssons i det här landet!
    Jag är så jävla grym
Svar på tråden Lag på Civilkurage, vad tycker du?