• CamillaKamel

SÄKER och bra familjebil???

Ska ev köpa ny bilar. Men vill veta vilka familje bilar som är bra och säkra.Denna bil kommer att användas dagligen och barnen kommer mestadels åka i denna( 1 framåtvänd och 1 bakåtvänd bilstol.)
    Jag vill att den ska var säker och praktisk. Säkerthetnär viktigast.
    Just nu är jag inne på volvo v70 men vill inte låsa mig

modeller blir väl 05 eller senare vi tittar på. Antar att det kan skilja på modeller olika år.

Snälla tips?

var hittar jag krocktester?

• Svar på tråden SÄKER och bra familjebil???
  • trollsanna

Nyaste v70 är större än tidigare års. Har själv en v70 och är jättenöjd. Önskar bara att vi kunde byta till den nya eftersom den är större invändigt.

• Dotzie

En liten tanke....
    Säkerheten på en volvo v70 är om jag inte mins helt fel beräknad och testad först och främst vid krocktester på bilar som är lika stora... nu har ju jeeparna och SUVarna ökat explotionsartat de senate åren... är de lika säkra även vid en kollition med en sån?

• Angelven

c70'an klarar sig iaf hyfsat mot en xc90

Moderna SUV'ar är byggda för att vara snälla - nåja - de flesta, undvik att bli träffad av en amerikansk, den välter bara

Om säkerhet är viktigast - titta på Folksams rapporter över riktiga krocker - då är en Saab 9-5 inte fel.

• Tant Groda

Senast jag läste statesiken över säkraste bilar så var det volvo och saab som var på toppen. Dessa 2 märkena är ju faktiskt ganska kända för sitt säkerhetstänk.

• AnkiMattis

v 70 har e n... tvpå barn supernöjda....

• SVejsan

Och köp gärna en ny bil, även "småbilar kan vara säkra"...
    Tex renault... (här kör dom ihop en modus (renaults pyttebil) med en volvo 940 från början av 90 talet...

Annars:
    Titta på racer x länk till folksam!!! Man behöver inte falla in i volvo/saab-mallen för att köpa en säker bil...

• kodoktorn

Toyota Avensis var ju den säkraste enligt Folksams statistik från fjolåret. Vi funderade på att köpa en sån men jag tycker att den har så vansinnigt obekvämt förarsäte.

• CamillaKamel

jo läste det men den är förliten...villhar mer bagageutrymme

kodoktorn skrev 2008-07-10 09:26:37 följande:
    Toyota Avensis var ju den säkraste enligt Folksams statistik från fjolåret. Vi funderade på att köpa en sån men jag tycker att den har så vansinnigt obekvämt förarsäte.
  • CamillaKamel

vi behöver en stor bil i v70 strl...såletar efter bilar i den storleksklassen en ny bil lär viinteha rådmeddå viävenska ´ha enliten bil,somden sominte harbarnen ska ha. men den stora bilen får inte varaför gammla därför tittar vi på modeller från 05,06 ev 07

SVejsan skrev 2008-07-07 12:23:22 följande:
    Och köp gärna en ny bil, även "småbilar kan vara säkra"... Tex renault... (här kör dom ihop en modus (renaults pyttebil) med en volvo 940 från början av 90

:Titta på racer x länk till folksam!!! Man behöver inte falla in i volvo/saab-mallen för att köpa en säker bil...
Svar på tråden SÄKER och bra familjebil???